בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 120 (221) 01/04/98

כתבות

30 ומשהו

תגיות: סייפן (בל-206) , בל-47 , מערך המסוקים

כחלק מלקחי מלחמת ששת הימים, לפני קצת יותר מ-30 שנה, הוחלט על הקמת טייסת המסוקים הקלים של חיל-האוויר. מאז, רואים אותם בכל מקום. הטייסת הזאת, שמזוהה בעיקר עם מסוק הסייפן, ביצעה בתולדותיה מיגוון של אינספור משימות: החל ממרדפים אחר מחבלים בבקעה, דרך תובלות של אלופים, רמטכ"לים ואפילו רב צבאי אחד וכלה באיתור נפילות של סקאדים ופינוי פצועים מלבנון. סיכום ביניים

נדב נוקד

זו הטייסת הכי גדולה בחיל-האוויר, עם כלי הטיס מהקטנים בחיל-האוויר. טייסת המסוקים הקלים של החיל, שמבצעת כבר יותר מ-30 שנה משימות סיור, מרדפים, תובלת ציוד, תובלת מפקדים בכירים, חילוצים ופינויים. המסוקים והמשימות משתנים ורק דבר אחד נשאר קבוע: הגודל - קטן וקל. והעיקר, שיהיה רוטור מלמעלה.
מאז 1971, ארבע שנים לאחר הקמתה, משרתים בטייסת מסוקי הסייפן (בל-206). במשך השנים יצאו מסוקים מהשירות (אלואט), אחרים באו והלכו (אנפה) ומסוקים נוספים באו כדי להישאר (סייפנית, דגם משופר של הסייפן). מבחינת מספר כלי הטיס והצוותים, זאת הטייסת הגדולה ביותר בחיל-האוויר.
ההתחלה היתה ב-1967. בחיל-האוויר הוחלט אז להקים גף מסוקים קלים, שישמש למשימות סיור וקישור ותובלת מפקדים בכירים. "ההחלטה נבעה מלקחי מלחמת ששת הימים", אומר סא"ל (מיל') צביקה ויניק, סגן מפקד הטייסת לאחר מלחמת יום הכיפורים, שערך מחקר היסטורי על טייסת הסייפן. "בעקבות המלחמה, הבינו בחיל-האוויר את הפוטנציאל הטמון בהפעלת מסוקים. הגף הוקם, וב-15 בדצמבר 1967, הפך לטייסת עצמאית".
המסוק הראשון של הטייסת היה האלואט - מסוק צרפתי קל, בעל חופת זכוכית גדולה. למרות השורשים הצרפתיים, לא זכו המסוקים למחמאות רבות בטייסת. "הם הצטיינו ביכולתם להפוך דלק לרעש", טוענים היום הוותיקים. בתחילה נרכשו ארבעה מסוקים ומאוחר יותר הגיעו חמישה נוספים, למרות האמברגו שהטיל הנשיא דה-גול. לטייסת הועברו גם 12 מסוקי בל-47, שכבר היו בשירות חיל-האוויר עוד לפני הקמת הטייסת. שירותם של מסוקי הבל-47 בטייסת לא היה ארוך ועד מהרה הם התגלו כלא מתאימים והוצאו משירות.
במהלך מלחמת ההתשה פעלה הטייסת במשימות סיור לאורך הגבולות, לאיתור מסתננים וכוחות קומנדו מצריים. למרות שמסוקי האלואט היו מסוקים קלים ופשוטים, המשימות שלהם היו קרביות למדי. פעמים רבות נפגעו המסוקים באש מהקרקע. באחת מהטיסות, מעל תעלת סואץ, אף הופל אחד ממסוקי האלואט והגשש, סמ"ר חדר סעידה, שטס בו, נהרג. הפעילות, עם זאת, נמשכה. "אני מאמין שחסכנו והצלנו את חייהם של חיילים רבים", אומר סא"ל (מיל') אמנון אורון, שפיקד אז על הטייסת.
במהלך מלחמת ההתשה נוצרה בטייסת תורת לחימה חדשה: מרדפים. מסוקי האלואט השתתפו במרדפים אחר מסתננים בבקעת הירדן, שחדרו לישראל במטרה לפגוע באזרחים וחיילים ולסייע בהקמת תאי טרור ביהודה ושומרון. סא"ל (מיל') ראובן לוי, שהחליף את אורון בפיקוד על הטייסת, דחף לביצוע משימות מבצעיות יותר והעמיד מסוקי אלואט לרשות פיקוד המרכז. גף כוננות מיוחד הוקם בבקעת הירדן. בכל ערב נשלח לשם מסוק, שבאור ראשון היה ממריא, עם גשש וקצין סיור, לטיסה לאורכה של גדר המערכת מעמק בית שאן ועד ים המלח. סיור הבוקר ופתיחת הציר סייעו לאיתור חדירות מחבלים, אם היו כאלה. "הגשש היה יושב במושב הקדמי ובודק מגובה נמוך מאוד - כ-50 רגל - את העקבות על דרך הטשטוש לאורך הגדר", מספר סרן (מיל') נחום פלמי, שהיה אז סגן מפקד הטייסת. "במידה שהתגלו עקבות, היה מתפתח מיד מרדף קרקעי. הטיסה לאורך תוואי העקבות החודרות מערבה, זרזה מאוד את חסימת החודרים לפני הגעתם לגב ההר, או את איתורם בכפר אליו רצו להגיע", הוא מוסיף.
רא"ל (מיל') רפאל איתן (רפול), שהיה אז מפקד חטיבת הבקעה, נהג להשתמש באלואט למשימה אחרת. הוא היה ממריא ביחד עם קצין מבצעים או מודיעין ומנחה את מסוקי הסער, בדרך כלל מסוקי בל-205, לנקודה הטובה ביותר להנחתת כוחות חי"ר.
פעילות נוספת של האלואט במרדפים היתה הספקת מים לכוחות החי"ר, ששהו בשטח שעות ארוכות. רק האלואט הקטן היה יכול להיכנס לוואדיות הצרים ולהגיע אל הכוח הרודף. ג'ריקנים היו מוטענים על המסוק ומושלכים ממנו בשטח על-ידי מכונאי מוטס או חייל מלווה, תוך כדי ריחוף.
אולם האלואט לא תמיד ענה על הדרישות המבצעיות. הוא היה מסוק מיושן והמיכשור שלו לא התאים לטיסות לילה. לפיכך, שאף חיל-האוויר לרכוש מסוק חדש שיתאים יותר למשימות הטייסת. המסוק שנבחר היה הבל-206 האמריקאי. כמו האלואט, גם הבל-206 היה מסוק אזרחי במקור. לאחר הכשרת צוותי האוויר והקרקע, הגיעו לארץ ביוני 1971 שני המסוקים הראשונים. מאז ועד היום משמש הסייפן כמסוק העיקרי של הטייסת. "קטן וחמוד", הוא הכינוי המקובל של המסוק, שהתחבב במהירות על אנשי הטייסת. הרומן עם האלואט נשכח במהירות.
מסוקי הסייפן היו מתקדמים יותר משאר המסוקים בטייסת מבחינת ביצועיהם והמיכשור שבו צוידו. הסייפן גם הותאם טוב יותר לטיסת לילה. בשלב מאוחר יותר החל המסוק לשמש כמסוק הדרכה ראשוני במגמת מסוקים בבית-הספר לטיסה.
כשפרצה מלחמת יום הכיפורים פוזרו מסוקי הטייסת בין החזיתות השונות. בכל חזית הוקמו מספר גפים, עליהם פיקדו טייסים ותיקים, בעלי הכשרה דומה לזו של סגני מפקד טייסת. כל גף פעל כטייסת עצמאית. "בסוף המלחמה מצאנו את עצמנו עם 14 מסוקים בגף רפידים, שניים בפאיד ומסוק או שניים בפעילות אינטנסיבית בצפון", אומר סא"ל (מיל') עופר בן-פרץ, שפיקד אז על הטייסת. כל מסוק בגפים השונים היה מסופח לאוגדה שפעלה באותו איזור. המסוקים שימשו את מפקד האוגדה ואת המטה שלו לתובלת מפקדים ונפגעים, הטסת ציוד קל, משימות סיור ובמרדפים מזדמנים בסיני. רוב פעילות המסוקים היתה לאורך צירי התנועה של כוחותינו.
תוך כדי המלחמה התפתחה תורת לחימה חדשה למסוקים: טיווח תותחים. הכוונה היתה להשתמש בנקודת התצפית הגבוהה של המסוקים, כדי להשקיף על החזית, לצפות בפגיעות ולטווח את התותחים בהתאם. באחד המקרים הגיע הסייפן, שהיה צמוד לאוגדת סיני, לאיזור החווה הסינית. על המסוק היה אל"מ (מיל') עמי רדיאן, סגן מפקד האוגדה ובמהלך הטיסה התקבלה ידיעה כי חוליה מצרית מסתתרת תחת אחד העצים באיזור. לידיעה צורף תיאור מלא של מיקום העץ.
המסוק החל לטווח את פגיעותיהם של שני טנקים, שירו באותה שעה לכיוון העץ. הפגז הראשון היה מטווח היטב ומהסבך שליד העץ יצאו שמונה חיילים מצרים, שהחלו לרוץ לכיוון תעלת סואץ. רדיאן הורה לצוות לטוס נמוך ובסמוך לחיילים הנמלטים, כדי לירות עליהם מחלון הסייפן. הסייפן ביצע מעבר נמוך ורדיאן ניסה לצלוף עליהם בקלצ'ניקוב שלו, שבאופן מפתיע נתקע - ולא ירה. רדיאן לקח את הקלצ'ניקוב של טייס המשנה, סג"מ אלחנן בראון, והורה לקברניט לבצע מעבר נמוך נוסף. הוא ירה והשמונה נעצרו בידיים מורמות. שני טנקים הגיעו למקום, עצרו את החיילים המצרים והסייפן נחת בשטח, לא הרחק מהם. "שם ראינו מה זו מלחמה אמיתית", אמר אחר-כך בראון, שלאירוע היתה השפעה רבה עליו. לאחר המלחמה הוא עבר לחיל-השריון והיה למפקד פלוגת טנקים.

עוד באותו מדור

המשימה: מאדים

בנובמבר 2009 מקווה נאס"א לשגר את המשימה המורכבת, היקרה ואולי החשובה ביותר בתולדותיה: הנחתת אדם על המאדים. לאחרונה פורסמה התוכנית המפורטת לשיגור אסטרונאוטים למאדים, שאחת ממטרותיה העיקריות תהיה לבחון את האפשרות להתיישב דרך קבע בחלל. כשיחזרו האסטרונאוטים לכדור-הארץ, לאחר שהייה של כמעט שנתיים על הכוכב, תיפתר אחת התעלומות העולמיות הגדולות: האם אנחנו לבד ביקום?

בין שני גשרים

במלחמת וייטנאם ניסה חיל-האוויר האמריקאי להשמיד שני גשרים עליהם הועברו לצפון-וייטנאם נשק ותחמושת. בשורה של תקיפות ענק, שהתפרסו על פני שנים ארוכות, תקפו שוב ושוב עשרות מטוסי קרב את הגשרים. 12 מטוסים אמריקאיים הופלו. הגשרים לא הושמדו. פצצת הפייבווי, הפצצה מונחית הלייזר הראשונה בעולם, היתה הפיתרון האחרון. עוד לפני שהסתיים הפיתוח שלה, היא נשלחה לווייטנאם. ב-1972 הצליח חיל-האוויר האמריקאי להשמיד סוף סוף את שני הגשרים. הפייבווי, שהביאה את מהפכת הלייזר לשדה הקרב, הפכה לפצצה הפופולרית ביותר בעולם