בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 118 (219) 01/12/97

עסקי אוויר לרשימה המלאה

%66 עירונים, %18 מושבניקים, %16 קיבוצניקים

כמו בכל קורס-טיס בשנים האחרונות, גם בוגרי הקורס הנוכחי מגיעים ברובם מאיזור המרכז והשרון, בנים של מורות ומהנדסים, ממשפחה בת שלושה ילדים. גם מגמת ההתפלגות עיר-מושב-קיבוץ נשארה בעינה בקורס זה. כך, על קצה המזלג, נראים הבוגרים של חורף 1997

דגש על תחרותיות, נחישות ושאיפה למצוינות

הרצון להוכיח את עצמך הוא המניע העיקרי של מרבית פרחי-הטיס, בהתנדבותם לקורס-טיס. במקום השני, הרצון לתרום למדינה ובמקום השלישי, היוקרה והסטטוס של הטייס. כך עולה משאלונים שהועברו בשנה האחרונה בין חניכי הקורס. את העלייה במספר החניכים חובשי הכיפות הסרוגות, מסביר הסוציולוג של בית-הספר לטיסה בתרומתן של המכינות הקדם-צבאיות. עוד הוא אומר, כי בתקופה האחרונה יש נציגים מהקיבוצים מלכיה ומעגן מיכאל כמעט בכל קורס, וכך גם מבתי-הספר "אוסטרובסקי" ברעננה ו"רוטברג" ברמת-השרון

50 שנה לחיל-האוויר

חגיגות היובל לחיל-האוויר נפתחו בחודש שעבר בערב חגיגי, שהתקיים בבנייני האומה בירושלים.

כתבות לרשימה המלאה

בחירות 74': F-15 נגד F-14

במהלך שנת 1974 בחן צוות של חיל-האוויר שני מטוסי קרב אמריקאים, ולבסוף, כידוע, המליץ לרכוש את ה-F-15 . למרות שה-F-15 נחשב לאגדה בחיל-האוויר זמן רב לפני כן, הבחירה בו לא היתה ברורה מראש. מולו התמודד מטוס קרב לא פחות טוב, לפחות על הנייר -ה-F-14 . איך התנהל תהליך הבדיקה, מה היו הקריטריונים שבהם נבחנו המטוסים, מה היה משקלו הסגולי של הסעיף הכלכלי, וכיצד גובשה המלצת הצוות המקצועי

זוהר ראשון

סג"מ זוהר הוא העולה הראשון מרוסיה המסיים את קורס-הטיס. הוא נולד בשם יבגני, וכשהתגייס לצה"ל, החליט ללכת בדרך של סבו, שהיה טייס בצבא האדום. "אני מאוד אוהב לטוס", הוא אומר. "להילחם בקרבות-אוויר, לבצע ניווט ארוך, להגיע לתקיפה, למשוך ולראות את הנקודה בכוונת. המדריכים בקורס אמרו לי שאני נווט טבעי". לאחרונה עיברת את שם משפחתו, לשם שמשמעותו קרב, מלחמה. "למה בחרתי דווקא את השם הזה? אולי כי אני פייטר"

למערב אין גבול

אימון שיגרתי של מסוק העטלף וספינת סער-5 של חיל-הים. כל צד לומד בעניין את השני: "בחיל-הים הכל עובד יותר לאט", אומר סגן אייל, הנווט. "יש להם זמן. בהשוואה למהירויות של כלי טיס, ספינות מפליגות באיטיות. אנחנו רגילים לעבוד בקצב מטורף, תוך דקות". איש חיל-הים, סרן דן, לא נשאר חייב: "חיל-האוויר כל-כך מרובע. הם מתכננים לוח פעילות תקופתית ומוכנים לעבוד רק על-פיו". בפועל, יש מעט מאוד זמן לוויכוחים, כי צריך לעבוד יחד והים הוא גדול ואין לו גבולות

באוויר העולם לרשימה המלאה

צעד אחד קדימה, שניים אחורה

הרוסים יודעים, כי הם מפגרים בהרבה אחרי האמריקאים בחמקנות, לכן השקיעו את מאמציהם בתחום בו הם טובים באמת - תימרון הם תיכננו מטוס בעל מבנה אווירודינמי מפתיע: הכנפיים משוכות קדימה המטוס נראה כבעל כושר לא רע, אבל חיל-האוויר הרוסי אינו רוצה בו: "מה הטעם לפתח מטוס קרב דור חמישי, אם הקוקפיט שלו הוא מתיכנון דור שני או שלישי?" שואל האחראי על הרכש במשרד ההגנה הרוסי

גרין קארד למיג-29

21 מטוסי מיג-29 שרכשה ארה"ב ממולדביה משמשים, כנראה, אות לפתיחתה מחדש של טייסת "הנשרים האדומים" - טייסת מטוסי האויב של חיל-האוויר האמריקאי בחבילה המולדבית יש גם טילי אוויר-אוויר AA-10 ו-AA-11 חדישים, שהשילוב ביניהם לכוונת הקסדה הרוסית המתקדמת, מעניין את האמריקאים ביותר

קונים בלבד

התקווה הגדולה של שוק הנשק העולמי נמצאת כאן, במזרח התיכון. עסקאות רבות נחתמות, ועוד ייחתמו, בכל רחבי האיזור, ללא הבדלי דת או לאום. תאוותן של מדינות המזרח התיכון להצטייד בנשק אינה יודעת שובע: מצרים, על שלל בעיותיה, הזמינה ב-1996 נשק ב-2.4 מיליארד דולר; סעודיה רק ב-1.9 מיליארד. סוריה, למרבה ההפתעה, צנועה הרבה יותר: בשנה שעברה הצטיידה בנשק בשווי 90 מיליון דולר בלבד

מגה טק לרשימה המלאה

קרון בקרה בגודל מזוודה

קרון השליטה והבקרה של הסל"ס מרשים ביותר בגודלו, או בעצם, בקוטנו: הוא מקופל בתוך מזוודה. "פיתחנו עבור הסל"ס מערכת שליטה ובקרה דיגיטאלית, המחליפה את קרונות הבקרה המשמשים בדרך כלל להפעלת כלים בשלט-רחוק, כמו מל"טים", אומר ישראל גוטסמן, מנכ"ל AD&D. "במקום שמטיס המזל"ט או משיט הסל"ס ייכנס לקרון גדול ומסורבל, הוא פשוט נושא עימו מזוודה".

ב"בואינג" חובשים את המחשב על הראש

אלמלא הודעות ההרגעה בתקשורת, אפשר היה לחשוב שהפלישה ממאדים החלה. יצורים דו-רגליים, עם קרניים, אנטנות, נוריות מהבהבות וחוטים, השתלטו על כל מטוסי הנוסעים באחד המוסכים של חברת "בואינג" בארה"ב. הם הקיפו את המטוסים מכל עבר, חדרו לתוכם וניתלו עליהם, תוך כדי פירוק דלתות ומעגלים חשמליים שונים.

פריסקופ בגובה 5,000 רגל

הצי האמריקאי מנסה להאריך את טווח הפריסקופ של הצוללות שלו, באמצעות מל"טים. הצוללות ישייטו בעומק הים, והמל"ט יעביר להן תמונת מטרות במרחק מאות ק"מ. מעבר לאופק

50 שנה לרשימה המלאה

פעם ביובל

ישראל עמיר, המפקד הראשון (29.7.48-16.5.48)

ממרומי גיל 94, לאחר 45 שנים כאיש צבא (תחילה ב'הגנה' ומאוחר יותר בצה"ל), ופעילות ציבורית בלתי פוסקת לאחר פרישתו לגימלאות, חוזר ישראל עמיר (זבלודובסקי) לתקופה הקצרה בה שימש כמפקד חיל-האוויר

אלוף שלמה שמיר, המפקד השלישי (דצמבר 1950 - אוגוסט 1951)

שלמה שמיר (רבינוביץ') היה מפקדו השלישי של חיל-האוויר. קודם-לכן היה מפקד חיל-הים ומילא שורה של תפקידי פיקוד ב'הגנה', בבריגדה ובצה"ל. הוא קיבל את המינוי בעקבות התפטרותו של אהרון רמז, וכיהן בתפקיד שמונה חודשים. במהלכם העביר את מטה החיל מיפו לרמלה והנחיל דפוסי אירגון וניהול ראשוניים