יומן ארועים

Bookmark and Share
ממריאים בפעם האחרונה פורסם בתאריך 12.12.2018
הם השתתפו במלחמות ובמבצעים רבים, פיקדו על טייסות קרב וגם עשו היסטוריה: אל"ם עדי גור לביא ליווה את מטוסו של המלך חוסיין בשמי ישראל ואילו תא"ל רפי ברקוביץ' הוא טייס ה-F-16 הראשון בעולם שהפיל כלי-טיס. אחרי ארבעה עשורים בשחקים הם פושטים את הסרבל
דור פלקוביץ'

תא"ל (מיל') רפי ברקוביץ' ואל"ם (מיל') עדי גור לביא הגיעו כמו בכל יום מילואים לבסיס חצרים בו שירתו כמדריכי טיסה, אך היום הזה לא היה שגרתי בעבורם. מלווים בבני משפחותיהם ובחבריהם, הם עלו נרגשים וגאים למטוס ה"לביא" (M-346) והתכוננו לטיסת ההדרכה האחרונה שלהם. המטוסים המריאו, והמשפחות והחברים נשארו על הקרקע לצפות בהם טסים מעל שמי מדינת ישראל רק עוד פעם אחת.


צילום: דיאגו מיטלברג

לטקס הפסקת הטיסות הגיע מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, שהודה ללוחמי צוות-האוויר הוותיקים: "הטבעתם חותם מבצעי במשך ארבעה עשורים. הובלתם וחינכתם דורות של פקודים. אתם דוגמה ומודל לחיקוי עבורנו".

עושה היסטוריה
"אבא שלי הוא ניצול שואה, וכאשר מוניתי למפקד טייסת הוא אמר לי שהוא מצטער שהגרמנים לא יכולים לראות אותנו כרגע. הרגע הזה נמצא בליבי תמיד ומלווה אותי מאז בכל צעד בדרך", פותח תא"ל (מיל') ברקוביץ'. הוא התגייס ביולי 1976 לקורס-הטיס, שירת כלוחם צוות-אוויר בטייסת 117 ("הסילון הראשונה"), פיקד על טייסת 253 ("הנגב") ועל טייסת 69 ("הפטישים"), ושירת כראש מחלקה במטה החיל. לאחר שחרורו, המשיך בשירות מילואים כמדריך טיסה בבית-הספר לטיסה. במשך 42 שנים הטיס מגוון מטוסי קרב ונהנה מכל רגע.


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

באוקטובר 1980 נשלח תא"ל (מיל') ברקוביץ' לקורס ההסבה הראשון למטוסי ה"נץ" (F-16 A/B) החדישים שהיו בדרכם לישראל. חמישה חודשים לאחר הסולו הראשון, ב-28 באפריל 1981, הוזנק תא"ל (מיל') ברקוביץ' שהיה בכוננות יירוט אל עבר צמד מסוקי Mi-8 סוריים באזור ג'בל-סנין בלבנון.

"באותו בוקר הגעתי ליום טיסות רגיל, ובמקרה הייתי אחד מהכוננים בטייסת. זה היה יום שגרתי לגמרי ולפתע רעש האזעקה נשמע ברחבי הטייסת. זינקנו מיד אל המטוסים והמחשבה שעברה לי בראש הייתה שנמריא, ולאחר מספר דקות יגידו לנו בקשר לחזור בחזרה", משחזר תא"ל (מיל') ברקוביץ'. "אולם לא זה היה המצב. חצינו את הגבול ללבנון ומתחתינו ראינו את העיר ביירות. זיהיתי מסוק עוין וקיבלתי את האישור ליירט אותו. כך בעצם ביצעתי את ההפלה הראשונה שלי ואת ההפלה הראשונה בעולם של מטוס ה'נץ'. תוך כדי ביצוע המשימה, התרכזתי כל כולי בפעולה עצמה ולא בשום דבר אחר. כשנחתתי, התחלתי להבין מה התרחש בקרב-האוויר הזה שנמשך דקה וחצי".


תמונת ארכיון

גם 37 השנים שחלפו לא עמעמו את הזיכרון וכפי שהוזכר, ההפלה הראשונה של רפי קבעה תקדים עולמי: זו הייתה ההפלה הראשונה של מטוס F-16 אי-פעם. "כשהסעתי את המטוס אחרי הנחיתה, ראיתי את כל אנשי בסיס רמת-דוד עומדים מסביב למסלולי ההסעה", הוא מספר. "התרגשתי בצורה שקשה לתאר וזו הייתה תחושה מדהימה".

שלושה מטוסים ב-45 שניות
התקרית במסגרתה הופלו שני המסוקים הסוריים באותו יום הייתה נקודת מפנה. "אחרי ההפלה שלי הופל עוד מסוק סורי באותו היום על-ידי טייס אחר מטייסת 117, התרחשות שסימנה את תחילת התגלגלות כדור השלג שהביא למלחמת לבנון הראשונה", מסביר תא"ל (מיל') ברקוביץ'. לאחר הפלת המסוקים הכניסו הסורים סוללות טילי קרקע-אוויר ללבנון והציבו אותם בבקעת הלבנון, עובדה שאיימה על חופש הפעולה של חיל-האוויר בגזרה. ביוני 1982 אירעה ההתנקשות בשלמה ארגוב ז"ל, שגריר ישראל בלונדון, מה שהיה הניצוץ שהצית את מלחמת לבנון הראשונה.


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

בפרוץ מלחמת לבנון הראשונה תא"ל (מיל') ברקוביץ' שירת בבית-הספר לטיסה. בקרב מעל אגם קרעון במרכז בקעת הלבנון, כשהוא מטיס "נץ" מספר 116, הפיל תא"ל (מיל') ברקוביץ' שני מטוסי מיג-23 באמצעות טילים ובנוסף מיג-21 באמצעות תותח. כמו ההפלה הראשונה שלו שקבעה תקדים עולמי, גם הפעם מדובר היה בהישג יוצא דופן: שלושת המטוסים הסוריים הופלו בתוך 45 שניות.

"זמן יירוט המטוסים מהווה שיא עולמי עד היום", מתגאה תא"ל (מיל') ברקוביץ'. "המטרה שלי תמיד הייתה לממש את מה שלמדתי לעשות ולבצע את המשימה בצורה הטובה ביותר. רק לאחר מכן הבנתי את ממדי האירוע וזו הייתה תחושה שאי אפשר לתאר, תחושה מופלאה שאין שנייה לה. הפלת המסוק ויירוט מטוסי ה'מיג' מהווים את הרגעים המשמעותיים ביותר בשירות שלי, והם עיצבו אותי כלוחם צוות-אוויר".


צילום: דיאגו מיטלברג

הטיסה שסימלה תקווה לשלום
תא"ל (מיל') ברקוביץ' ואל"ם (מיל') גור לביא מכירים כבר 36 שנים ודרכיהם הצטלבו בשירותם הצבאי אינספור פעמים. "כשאנחנו טסים אחד עם השני אנחנו לא צריכים לדבר. כל אחד מבין מה השני רוצה רק מלהסתכל עליו. אנחנו סומכים אחד על השני", משתף תא"ל (מיל') ברקוביץ'.

מאז שהצטרף לשורותיו של חיל-האוויר, שירת אל"ם (מיל') גור לביא בתפקידים רבים בחיל. הוא החל כלוחם צוות-אוויר בטייסת 117, פיקד על טייסת 140 ("נשר הזהב") ועל טייסת 106 ("חוד החנית"), וכיהן כראש מחלקת אמצעי-לחימה. לימים השתחרר והמשיך לשרת במילואים כמדריך בבית-הספר לטיסה.


תמונת ארכיון

במהלך שירותו צבר חוויות רבות, אולם הרגע המשמעותי ביותר בעבור אל"ם (מיל') גור לביא היה כאשר ליווה את הטיסה של מלך ירדן, חוסיין בן-טלאל, מעל שמי ישראל בשנת 1994. לאחר משא ומתן חשאי וממושך, נפגש ראש הממשלה דאז, יצחק רבין ז"ל, עם המלך חוסיין ביולי 1994 בוושינגטון, ובנוכחות הנשיא ביל קלינטון הודיעו השניים על סיום מצב הלוחמה בין ישראל לירדן. הכרזה זו לוותה בצעד סמלי - טיסה של המלך חוסיין מעל שמי ישראל בליווי שני מטוסי "בז" (F-15).

"בבוקר ה-4 באוגוסט 1994 העירו אותי וקראו לי למטה חיל-האוויר. לא הבנתי מה קורה ואז הסבירו לי: 'המלך חוסיין עומד לטוס מעל ישראל ואתה תלווה אותו'", נזכר אל"ם (מיל') גור לביא. "המלך חוסיין הטיס את מטוס ה'לוקהיד טריסטאר' המלכותי בעצמו. פתחנו את הטיסה עם נאום שהכנו מראש, דיברנו עם המלך בקשר וראש הממשלה דיבר איתו מהקרקע. טסנו בשמי המדינה עם מלוא עוצמתו של חיל-האוויר, אך הפעם המטרה הייתה שונה - תקווה לשלום. אפשר לדבר על הרבה רגעים שחוויתי במהלך השירות - על מלחמות, על טיסות, על מבצעים ועל הפצצות - אבל הטיסה הזאת הייתה מיוחדת, היא סימלה משהו שונה".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

שושלת של טייסים
הקשר של אל"ם (מיל') גור לביא לחיל-האוויר החל עוד לפני שנולד. "עוד בטרם הקמת המדינה סבא שלי שירת כטייס בשירות-האוויר שמתוכו צמח חיל-האוויר", הוא מספר. "אבא שלי סיים את קורס-הטיס אולם לא המשיך בדרך הזו, ובני הבכור הוא טייס במילואים". גם ילדיו של תא"ל (מיל') ברקוביץ' שירתו בחיל ובנו הבכור צועד בדרכו.

עכשיו, לאחר שנים מרובות בחיל-האוויר, מפסיקים אל"ם (מיל') גור לביא ותא"ל (מיל') ברקוביץ' לטוס ופושטים את סרבל הטיסה שכה אהבו ללבוש. "השנים בהן הייתי לוחם צוות-אוויר עיצבו אותי כאדם והשירות בחיל בנה אותי", מצהיר תא"ל (מיל') ברקוביץ'. "היו לי המון מחשבות על כך שאני מפסיק לטוס, אבל הגעתי למסקנה שאי אפשר להמשיך להיות לוחם צוות-אוויר לנצח. זה יחסר לי אבל החיים ממשיכים ואני איתם".