יומן ארועים

Bookmark and Share
מי נותן לחיל-האוויר אישור להמריא? פורסם בתאריך 11.12.2018
תגיות: פיקוח טיסה , בסיס חצור
מגדל הפיקוח מהווה את הנקודה הגבוהה ביותר בכל בסיס של חיל-האוויר, ופקחי הטיסה שיושבים בו צופים בכל המתרחש בשטח הבסיס. המגדל מזניק את טייסות הבסיס ודואג לכך שאנשי צוות-האוויר יוכלו להמריא ולנחות בשלום. הכירו את החיילים שבלעדיהם לא ניתן לבצע אף משימה
דור פלקוביץ'

רעש המטוסים מחריש את אוזניהם מדי יום, הם נמצאים הכי קרוב שאפשר לכלי-הטיס כאשר הם ממריאים ונוחתים, שולטים במטוסים מהקרקע ומתקשרים עם אנשי צוות-האוויר ברגעים החשובים ביותר. זהו רק חלק קטן מתפקידם של פקחי הטיסה שיושבים במגדל פיקוח, מגדל הנמצא בכל בסיס של חיל-האוויר. תפקידו של מגדל הפיקוח הוא לשלוט בתנועת השמיים בבסיס, כלומר לתת מענה לכלי-הטיס בעת ההמראה והנחיתה.

"לכל בסיס יש תעבורה אווירית ותחום שליטה שונה. אנחנו שולטים במטוסים מרגע שהם יוצאים מהדת"ק (דיר תת-קרקעי) ועד הגעתם לעמדת ההמראה", סיפר סגן דן אניג'ר, מפקד מגדל הפיקוח בחצור. "תפקידו של פקח הטיסה הוא להמריא ולהנחית מטוסים, וכן לשלוט בתעבורה האווירית בבסיס בצורה הבטוחה והיעילה ביותר".


צילום: נעם נחום

אין מקום לטעויות
תפקידו של פקח טיסה הוא חיוני לביצוע המשימה וכל טעות קטנה יכולה להוות סיכון לחיי אדם. פקחי הטיסה עוברים הכשרות רבות בכדי לדעת לפעול נכון בזמן אמת וכל אחד מהם אמון על עמדה אחרת במגדל.

"בכל תרג"ח (תרגיל חילי) אנו מתרגלים התמודדות עם אירועים מבצעיים, עם הזנקת מטוסים רבים בזמן קצר ועם מצבי חירום, ולאורך כל השנה אנו עוברים הדרכות בנושא מוכנות ללחימה. במקרה הצורך, תמיד נמצא במגדל כונן שיכול לסייע ולענות על כל צורך", תיארה רב"ט נעם אלימלך, פקחית טיסה במגדל. "אין לנו מקום לטעויות. אנחנו חייבים להיות מרוכזים במאת האחוזים ולתפקד טוב במצבי לחץ. כדי לא לטעות, מכשירים אותנו בצורה המקצועית ביותר. עד שלא יסמכו על פקח טיסה בעיניים עצומות, הוא לא יוסמך".


צילום: נעם נחום

באירועים מבצעיים, וכן במצבי חירום, מגדל הפיקוח פועל שעות נוספות, מזניק מטוסים רבים ועובד במשמרות ארוכות יותר. כל משמרת מטפלת גם בתעבורה וגם בניהול השוטף של הבסיס. גם אם מוכרז בבסיס מצב חירום כמו אזעקת "צבע אדום", מגדל הפיקוח ממשיך לפעול. "כאשר מטוסים רבים מוזנקים, יש לנו נהלים שמגדירים לנו כיצד לפעול וכמה פקחים צריכים להיות בקומה כתלות בכמות כלי-הטיס שיש באוויר. אנחנו מהווים חלק מהותי מהמעגל המבצעי של חיל-האוויר ומגינים על מדינת ישראל", הסביר סגן אניג'ר ורב"ט אלימלך הוסיפה: "כשאני מוציאה כלי-טיס לפעילות מבצעית, אני משחררת אותו מהבית למרחב האווירי והתחושה הזו היא תחושה עילאית ומספקת שאין לה תחליף. בצורה הזאת אני מרגישה שהשירות שלי הוא שירות משמעותי ושאני תורמת למערכה".

נלחמים יחד
לוחמי צוות-האוויר אינם יכולים לבצע את עבודתם ללא מגדל הפיקוח וללא פקחי הטיסה. הפקחים במגדל נותנים לאנשי צוות-האוויר את האישור להמריא ולנחות, ומוודאים שהמרחב האווירי ומסלולי הטיסה מאפשרים זאת.


צילום: ניר בן-יוסף

על פקחי הטיסה להתמודד עם מצבים מורכבים שדורשים עבודה תחת לחץ. בשנת 2016 אירע בישראל גל שריפות שהשפיע גם על פקחי הטיסה במגדל הפיקוח בחצור. "בגל השריפות פרסו לבסיס מטוסים מ-11 מדינות שהגיעו לארץ בכדי לעזור לכוחות הכיבוי הישראלים לכבות את השריפות", שחזר סגן עמית גולד, פקח טיסה וקצין כוח אדם ומילואים במגדל. "מגדל הפיקוח בבסיס המריא והנחית את המטוסים הללו באנגלית, דבר שאיננו שגרתי. פקחי הטיסה עוברים אחת לחצי שנה הדרכה ותרגול באנגלית על מנת שיהיו מוכנים לפעול גם מול גורמים זרים".


צילום: נעם נחום

בשל המספר הרב של המטוסים שפרסו לבסיס, חלקם חנו על מסלולי ההמראה. "פקחי טיסה אף התבקשו לשמור על המטוסים כדי שלא יתקרבו אליהם", תיאר סגן גולד. "הימים שבהם שהו כאן המטוסים הזרים היו הימים המשמעותיים ביותר בשירות שלי. כשאני יודע שמטוס ממריא ויוצא למשימה חשובה, אני מרגיש שאני תורם למערכה כולה".

"כאשר אני נמצא בגיחה, אני סומך על מגדל הפיקוח שיעזור לי לבצע את משימתי בצורה הנכונה והבטוחה ביותר", ציין רס"ן י', סגן מפקד טייסת תעופה בבסיס ואיש צוות-אוויר בטייסת 105 ("העקרב") המפעילה את מטוס ה"ברק" (F-16 C/D). "באירוע מבצעי יש תחושה שכל הגורמים ששותפים למשימה נלחמים יחד במטרה להזניק את המטוסים ולהוציא אותם למרחב האווירי, תחושה חזקה יותר מאשר בשגרה. אי אפשר להצליח בגיחה מבלי להמריא ולנחות בבטחה, ומגדל הפיקוח הוא זה שמאפשר זאת".