יומן ארועים

Bookmark and Share
ישראל ויוון בשיתוף פעולה חוצה גבולות פורסם בתאריך 03.12.2018
תגיות: בינלאומי , שיתוף פעולה , סופה (F-16I)
מדי שנה אנו חוזרים לסיפור המלחמה בין אנטיוכוס וחייליו היוונים לבין המכבים. אך כיום, אלפיים שנים אחרי, שיתוף הפעולה בין חיל-האוויר לעמיתו מיוון לא יכול להיות חזק יותר. "יש בינינו דמיון תרבותי - שנינו חולקים תרבות מזרח-תיכונית ויודעים לשים הכל על השולחן"
מיכל בן-ארי ונועה רוקני

את מסורת חג החנוכה כולם מכירים: היוונים שלטו בארץ ישראל והטילו על יושביה גזירות חמורות, אך המכבים הצליחו להביס אותם, להחזיר לידיהם את בית-המקדש ולהדליק את המנורה בעזרת כד שמן קטן שהספיק לשמונה ימים. 2000 שנים מאוחר יותר, שיתוף הפעולה היווני-ישראלי דווקא מרקיע שחקים: אימונים משותפים בשמיהן של שתי המדינות, קרבות-אוויר מדומים וטיסות רוטור לצד רוטור.


צילום: סליה גריון | עיצוב גרפי: רון תמיר

רק לפני מספר שבועות שבו טייסות ה"סופה" (F-16I) של בסיס רמון מאימון משותף בשמי יוון עם חיל-האוויר המקומי. "אנחנו שמחים מאוד על שיתוף הפעולה עם חיל-האוויר היווני", משתף רס"ן י', טייס בטייסת 201 ("האחת") המפעילה את מטוס ה"סופה". הידידות המופלאה של רס"ן י' עם חיל-האוויר היווני החלה בשנת 2015 כשהשתתף בתרגיל "איניוכוס" הבינלאומי שמארח חיל-האוויר היווני. "מה שמעניין באימון האחרון שלנו ביוון, אותו ערכנו עם טייסת 337 היוונית, הוא שזה לא היה חלק מתרגיל בינלאומי גדול של היוונים - אלא אימון משותף לשני החילות שיצרנו יחד".

בחיל-האוויר נערכה חשיבה מוקדמת על תכני האימון, על מנת לנצל בצורה המיטבית את מגרש האימונים היווני שמאפשר טיסה בטופוגרפיה מאתגרת מול אויב מדומה. "זו הייתה חוויה מעניינת", מספר רס"ן י'. "היוונים היו קשובים ופתוחים, ועזרו לנו להרים את רמת האימון ולהפוך אותו לאיכותי יותר".


צילום: טייסת 201 ("האחת")

בימים ההם, בזמן הזה
לשיתוף הפעולה עם חיל-האוויר היווני מגוון יתרונות, בהם המרחק הפיזי בין המדינות שמאפשר יצירת אימון המדמה פעילות מבצעית בזמן אמת. "המרחק מאפשר לנו להתאמן על טיסה במשך פרק זמן דומה לזה שנטוס בזמן אמת", מדגיש רס"ן א', ראש מדור אירופה ואסיה בענף תב"ל (תיאום בינלאומי). "האימון ביוון מהווה הזדמנות בעבורנו לטוס מעל שטחי יבשה נרחבים וגובה ההרים מדמה את הזירה המבצעית".


תמונת ארכיון

יתרון נוסף לאימון המשותף הוא העובדה שיוון חברה בברית נאט"ו (ארגון האמנה הצפון-אטלנטית) וחיל-האוויר שלה טס על-פי תורת הלחימה שמכתיבה נאט"ו. תורה זו שונה מזו של חיל-האוויר, ומתוך השוני הזה נוצרת הזדמנות ללמידה הדדית. "השוני בין החילות מתבטא בצורת האימון: חברות נאט"ו מגיעות עם ערכות גדולות והרבה מבני מטוסים בשמיים, ואנחנו מכוונים לאימונים במבנים קטנים יותר של רביעיות. כמו בקרבות המכבים - האימון מתנהל במתכונת 'מעטים מול רבים', אך היום היחסים עם היוונים נראים אחרת לגמרי".

מהדקים את הקשר
גם בהיבט ניהול האימונים קיים שוני בין שני החילות: בחיל-האוויר האימון נשלט על-ידי תא שליטה מרכזי, בעוד בחיל-האוויר היווני עומד בראש האימון מפקד משימה. כחלק מהאימון המשותף ביוון הגיעו מטוסי קרב יווניים מאיים ובסיסים שונים הפרוסים ברחבי המדינה אל הבסיס בו נערך האימון. בחיל-האוויר, לעומת זאת, ניתן דגש רב לשיתוף פעולה ואחדות המתבטאת בכך שכלל המטוסים מגיעים מאותו המקום לאחר שעברו תדריך משותף ופורסים יחד אל אותו הבסיס. "אנחנו ממוקדים מאוד באימונים שלנו", מסביר רס"ן י'. "אנחנו יורדים לפרטים הקטנים ביותר בכל פעם שרביעיית מטוסים יוצאת לגיחה, ומאמינים שכדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר על כל לוחם בקוקפיט להיות הכי מקצועי שאפשר".


צילום: עמית אגרונוב

השוני בין החילות בא לידי ביטוי גם בתחום התחקור: בעוד התחקיר בחיל-האוויר היווני לאחר כל גיחה מתמקד בהצלחה בביצוע המשימה - שנחשבת מוצלחת אפילו אם הופלו שניים או שלושה מטוסים - בחיל-האוויר הישראלי, על אף שהמשימה עומדת בראש סדר העדיפויות, נפילה של מטוס לא באה בחשבון. "יש לנו יעד משמעותי והוא להחזיר את כל המטוסים שלנו הביתה בשלום", מגלה רס"ן י'.

מעבר ליתרונות הברורים של אימון משותף עם מדינה כמו יוון, לעצם הטיסה במדינה זרה יש משמעות גדולה בעבור המשתתפים. באימון שכזה חיל-האוויר נחשף לתרבות אחרת משלו, הן אנושית והן ארגונית, אנשי צוות-האוויר מתנסים בטיסה בשפה זרה ומתרחשת למידה הדדית בין חילות שונים. כל אלו ואחרים הם רק חלק מהסיבות שבגינן מקפיד חיל-האוויר על שיתופי פעולה עם מקביליו ברחבי העולם.


תמונת ארכיון

"לחיל-האוויר ולמקבילו היווני יש אופי דומה. זהו אחד היתרונות של שיתוף הפעולה עם יוון - שני החילות מאופיינים בגמישות מחשבתית, בפתיחות ובשיח כנה", מסביר רס"ן א'. "יש בינינו דמיון תרבותי - שנינו חולקים את אותה תרבות מזרח-תיכונית ויודעים לשים הכל על השולחן. זה מאוד נוח לעבוד כך". רס"ן י' מוסיף: "היוונים עזרו לנו בכל דבר שהיינו צריכים, החל משיתוף תורות הלחימה וטקטיקות הטיסה, דרך היכרות עם תוואי השטח שזר לנו ועד לדגשים בהתמודדות עם סוללות ה'פטריוט' מולן טסנו. יצרנו קשרי חברות טובים שהיוו את הבסיס להצלחת האימון כולו".

בין אנטיוכוס לאיניוכוס
כמות האימונים המשותפים שלנו עם שכנינו מיוון משתנה משנה לשנה. "מערך הקרב משתתף מדי פעם בתרגילים ארוכי טווח ביוון", מציין רס"ן א'. "מטוסי קרב מתרגלים טיסה ארוכת טווח שמשלבת תדלוק אווירי בדרך. כאשר מטוסי הקרב מגיעים ליוון, הם צריכים לתקוף מטרה בעוד היוונים משמשים ככוח 'אדום'".


תמונת ארכיון

הקשר בין חיל-האוויר למקבילו היווני ממשיך להתהדק: בשנה הקרובה ישתתף חיל-האוויר בתרגיל 'איניוכוס' הבינלאומי שמתרחש ביוון כמיטב המסורת וטייסת 109 ("העמק") המפעילה את מטוס ה"ברק" (F-16 C/D) צפויה לטוס ליוון לאימון משותף נוסף עם חיל-האוויר היווני. "אנחנו חולקים את אותה מנטאליות ים-תיכונית", מחייך רס"ן י'. "היוונים, כמונו, הם בעלי אופי חם, לא מפחדים משינויים של הרגע האחרון, אוהבים לעבוד קשה ולצאת לגיחות גם בתנאים קשים, ואני מחכה להזדמנות לטוס איתם שוב".