יומן ארועים

Bookmark and Share
רואים רחוק: צילום אווירי מסביב לשעון פורסם בתאריך 28.10.2018
תגיות: צילום , מערך התובלה , מערך הקרב , כלי-טיס מאוישים מרחוק
מה משותף ל"בז", "צופית" ו"איתן"? במשימת הצילום האווירי לוקחים חלק כמעט כל מערכי חיל-האוויר. היא קריטית בהיבטים רבים כמו איסוף מודיעין לפני ואחרי תקיפה, מניעת פגיעה בחפים מפשע וסיכול טרור האש בעוטף עזה. תמונה אחת שווה אלף מילים
כרמל שטרן ושילה לב

מדי יום ממריאים עשרות כלי-טיס ממסלולי הטיסה של בסיסי חיל-האוויר למשימות הגנה והתקפה מצוידים באמל"ח (אמצעי לחימה) מתקדם. לא מדובר רק במטוסי קרב, אלא גם במטוסי תובלה וכטמ"מים (כלי-טיס מאוישים מרחוק) מסוגים שונים. במקרה זה האמל"ח הוא מערכות צילום וחוזי מתקדמות אבל המטרה זהה: הגנה על המדינה מתוך ומחוץ לגבולותיה.


צילום: סליה גריון

"היתרון הגדול של צילום אווירי הוא שקשה מאוד לאויב להסתיר את נכסיו", מסביר רס"ן נ', סגן מפקד טייסת 100 ("הראשונה"). "לדוגמה, רצועת עזה מפוקחת בידי מצלמות של צה"ל, אך מכיוון שהן בגובה הקרקע, הבתים מסתירים התרחשויות ולכן צילום מהאוויר הוא קריטי".

במשימת הצילום האווירי משתתפים כלי-טיס רבים של חיל-האוויר: "צופית" (ביצ'קראפט קינג-אייר B-200), "חופית" (בוננזה A-36), "איתן" (הרון TP), "זיק" (הרמס 450), "שובל" (הרון 1), "כוכב" (הרמס 900), "סופה" (F-16I), "ברק" (F-16 C/D) וגם "בז" (F-15). תשע פלטפורמות ומאות כלי-טיס שותפים למשימה בעלת החשיבות המכרעת.

מצא את ההבדלים
בעולם איסוף המודיעין קיימים שני סוגי צילום. הראשון הוא צילום תמונות סטטיות והשני הוא צילום סרטים המכונה "חוזי" בעגה המקצועית. בעולם התובלה אמון דגם "חופית" על תצלומי הסטילס ודגם "צופית" אחראי על החוזי, מטוסי הקרב מבצעים את שתי המשימות ואילו המאוישים מרחוק ממוקדים לצילום חוזי בלבד.


תמונת ארכיון

"כאשר 'בז' יוצא לגיחת צילום סטילס הוא מבצע איסוף ומצלם תא שטח גדול מאוד. כשהוא נוחת, החומר עובר ניתוח מודיעיני", מסביר סא"ל ש', מפקד טייסת 210 ("הנשר הלבן") המפעילה כטמ"ם "איתן". "כדי לסרוק שטח כה רחב בצילום זמן אמת נזדקק למעבר נקודתי, כמו מתוך קשית. על כן הצילום ממטוסי קרב הוא אפקטיבי ויעיל יותר מבחינות מסוימות, ולמרות זאת הוא נקרא ומאובחן רק בדיעבד. החיל חייב גם איסוף בזמן אמת על מטרות דינמיות".

"אנו מבצעים איסוף מודיעין סביב השעון. כמעט בכל רגע נתון יש מטוס של הטייסת בשמיים בפעילות מבצעית", מסביר רס"ן נ'. המידע נאסף לטווח הארוך ולטווח הקצר, משפיע על מבצעים רבים ומשרת את החיל כולו במקרה הצורך. "נניח ויש לנו מידע ששבוע מהיום תתבצע פעילות גדולה במקום מסוים. לקראת הפעילות אנחנו אוספים מידע על האזור ומעדכנים את כל הגורמים המשתתפים. כך אנו יכולים להבטיח את ביטחון אזרחי מדינת ישראל ולהתריע לפני התקרית או המלחמה הבאה".


צילום אווירי לאחר תקיפה

אמנם שתי המשימות נמצאות תחת הגג של משימת הצילום האווירי, אך משימת החוזי וצילום הסטילס הן משימות שונות בתכלית המניבות תוצרים מבצעיים שונים. "בתור מפעיל כטמ"ם המבצע משימת חוזי, אתה צריך לדעת לזהות דברים בתנועה. אני יודע להבדיל בין שני אנשים שלעין לא מאומנת יראו בדיוק אותו דבר, אבל דרך ההתנהגות השונה אני אזהה אם מדובר בגבר או באישה, בילד או בילדה ואדע לסווג פעילויות שהם מבצעים", מסביר סא"ל ש'. "בן-אדם שהולך במעגלים או בועט במשהו על הרצפה, כנראה מדבר בטלפון, לגברים יש לרוב צעדים רחבים ומהירים יותר מאלו של נשים, גם לבוש עוזר לי להבדיל בין אנשים שונים ויש גם אלמנטים תרבותיים כמו המיקום בהליכה: מי מוביל ומי הולך שני ושלישי".

לפני, בזמן ואחרי כל מבצע
לצד איסוף המודיעין התשתיתי המתרחש באופן קבוע, מבצעות טייסות חיל-האוויר איסוף מודיעין ספציפי לפני, במהלך ואחרי פעולת תקיפה או מבצע מיוחד. איסוף זה מכונה מל"ם (מודיעין לפני מבצע). "רק לאחרונה יצאנו לבצע משימת מל"ם בעזה במסגרת משימת תקיפה כנגד ירי רקטות. 'איתן' טס מעל הרצועה ועקב אחר חמש מטרות שונות, במטרה לוודא שאין בהן חפים מפשע", מתאר סא"ל ש'.


צילום: סליה גריון

גם טייסות התובלה שותפות למשימת הסריקה לפני תקיפה. "אחת המשימות החשובות שלנו היא למנוע פגיעה בבלתי מעורבים", אומר רס"ן נ'. "לאחרונה ביצע חיל-האוויר תקיפת יעד טרור ברצועה ולאחר מספר רגעים נדרש לתקוף שוב את אותה המטרה. בצילום מהאוויר זיהינו כי למקום הגיעו אמבולנסים, ומיד העברנו את המידע ומנענו פגיעה בבלתי מעורבים. הצבא שלנו הוא צבא מוסרי והמטרה שלנו היא לאתר את הגורמים שפוגעים במדינת ישראל, להכווין את מטוסי הקרב למטרות ולוודא כי הן אכן נקיות ולא מתבצעת פגיעה בחפים מפשע".


צילום: סליה גריון

רבות מהמשימות חופפות ומשותפות למערכים השונים, אך לכל פלטפורמה יתרונות וחסרונות. הפעלת כטמ"ם אינה מסכנת חיי אדם, הפעלתו זולה משמעותית ומשך השהייה שלו באוויר ארוך הרבה יותר. "'איתן' יכול לשהות שעות רבות מאוד באוויר בעוד 'צופית' תבצע משימה של כמה שעות בממוצע", מתאר סא"ל ש'. מצד שני, "צופית" מסוגלת להתמודד עם מזג-אוויר קיצוני.

מסכלים את טרור האש
בחודשים האחרונים פועל צה"ל לסיכול שיגור עפיפוני ובלוני התבערה מרצועת עזה אל עבר שטח ישראל. טייסת 100 בשת"פ עם טייסת 135 ("מלכי האוויר") מבצעות איסוף מודיעין בזמן אמת מעל יישובי עוטף עזה. "ברגע שמזהים התלקחות שריפה אנחנו שולחים למקום את צוותי הכיבוי שמשתלטים על האש בשלביה הראשונים ומונעים מהשריפה להתפשט", מסביר רס"ן נ'. "אנו משתתפים פעילים בכל הקשור לטרור האש ומאז תחילת ההתחממות האחרונה סיכלנו למעלה מ-200 שריפות שעלולות היו להתפשט ולעלות בחיי אדם".


תמונת ארכיון

גם בגזרה הצפונית טסים מדי שבוע עשרות כלי-טיס אשר עסוקים בצילום ולימוד האזור עד לפרטים הקטנים ביותר. "האתגר מבחינתנו הוא להצליח לבצע את המשימה בהצלחה תוך הימנעות מחיכוך עם שלל המטוסים בשמיים", מסביר רס"ן ד', סגן מפקד טייסת 133 ("אבירי הזנב הכפול") המפעילה מטוסי "בז".

"מעל 90 אחוזים מהטיסות שלנו מתמקדות בגזרה הצפונית. אנחנו הטייסת היחידה שיכולה לתת מענה לאזורים הרחוקים מפאת היותנו טייסת כטמ"ם שיכולה להגיע רחוק ולראות עוד יותר רחוק", מוסיף מפקד טייסת 210. "אני זוכר אירוע במסגרתו עבדנו במקום רחוק מאוד כשלא ידעו אם נצליח להיות יעילים שם ונביא מודיעין. למרות הספקות, התעקשנו ששווה לנסות והצלחנו להביא את המודיעין המדויק בדיוק בזמן הנדרש".