יומן ארועים

Bookmark and Share
חיל-האוויר נערך להגנה על שמי המדינה פורסם בתאריך 16.10.2018
תגיות: טייסת "הדרקון המעופף" , הגנת שמי המדינה , תרגילים ואימונים , זירה צפונית
כלי-טיס בלתי מאוישים, טילי שיוט, מטוסי קרב ואמצעי לחימה מתקדמים: מגוון האיומים המאפיינים את החזית הצפונית, הופכים את המרחב האווירי שלה לצפוף ומאתגר עבור כלל המערכים. חיל-האוויר קיים אימון הגנת שמיים בגזרה שהפגיש את המשתתפים עם שדה הקרב החדש והאיומים הרלוונטיים
אילי פארי

שינויים רבים קורים לאחרונה סביבנו מצפון ומדרום, אך משימתו הראשונה במעלה של חיל-האוויר נותרה בעינה - הגנה על שמי המדינה 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. על-מנת שיצליחו טייסות החיל לעמוד במשימתן, הובילה בשבוע שעבר טייסת ביום האויב של החיל, טייסת 115 ("הדרקון המעופף"), המפעילה מטוסי "ברק" (F-16 C/D), סדנת הגנת שמיים (הגנ"ש). הסדנה, שהתמקדה בזירה הצפונית, דימתה תרחישי חדירה לשטח האווירי של המדינה על-ידי כלי-טיס וטילי אויב, כאשר משימתו של החיל בתרחיש זה היא יירוטם.


צילום: סליה גריון

"לפני כחודשיים התחלנו לחשוב על רעיון כללי לתרגיל. התייחסנו גם לזירה המבצעית, גם לאימונים בתקופה האחרונה וגם בראייה רחבה יותר לחיל-האוויר כולו - באיזה מקום אנחנו רוצים את טייסות החיל ובמה אנחנו רוצים שיתמקדו", מעיד סגן נ', בקר בטייסת 115 ומוביל הסדנה. "כל סדנה מביאה משהו אחר שבו מתמקדים. אם בסדנת ההגנ"ש הקודמת התמקדנו במשימת הגנת השמיים המשולבת עם תקיפות של כוחותינו בשטח האויב, הפעם עסקנו בתורות לחימה שאנחנו רוצים להטמיע. זהו אתגר מסוג שונה בכל פעם ולכל סדנה הייחודיות שלה. בכל סדנה אנחנו חושבים איך לשפר את החיל, ומה ניתן לעשות כדי להפוך לטובים ומוכנים יותר".

זירה מבצעית חיה ונושמת
עוד בימי מלחמת העצמאות התמודדה מדינת ישראל עם מספר רב של זירות לחימה הכוללות איומים שונים, מגוונים ומאתגרים. גם בימינו מתמודדת ישראל עם מגוון רחב של איומים ממגוון רחב של חזיתות, אך את חיל-האוויר של 1948 ואת חיל-האוויר של היום לא ניתן להשוות. בדיוק מסיבה זו אימנה סדנת ההגנ"ש הנוכחית את חיל-האוויר עם זירות מורכבות ומאתגרות שיתאימו למידותיו.


צילום: עדי עבו

"הסדנה התמקדה במשימת הגנת שמיים בשתי זירות במקביל, כאשר בכל אחת מהן תורגל התרחיש המבצעי הצפוי", מתאר סגן נ'. "הפגשנו את הצוותים עם איומים של כלי-טיס בלתי מאוישים, טילי שיוט, מטוסי קרב ואמצעי לחימה מתקדמים. ייצרנו תרגול מקיף לטייסות הקרב, אך גם לגדודי ה'יהלום' (פטריוט) של מערך ההגנה האווירית וליחידות הבקרה".


תמונת ארכיון

בהובלתה של טייסת 115, מומחית התוכן לביום אויב בחיל ולסדנאות מסוג זה, נבנתה סדנת אימון שמשתנה בהתאם להתקדמות התרגיל. "אנחנו מייצרים גזרה חיה ונושמת כדי לחבר את האימון לעולם המבצעי. זה משהו שרק טייסת 115 יודעת לעשות ברמה גבוהה באמצעות מטוסי קרב שמדמים מטוסי אויב, כטמ"מים (כלי-טיס מאוישים מרחוק) וחוליות פרוסות שמדמות סוללות טק"א (טילי קרקע-אוויר) עוינות. אנחנו עושים זאת על-ידי תכנון מעמיק עם ראייה ארוכת טווח שמייצר חיבור לכלל התרחישים הצפויים", מתאר סגן נ'. "בטייסת ישנם גם טייסים, גם בקרים וגם נציגים ממערך ההגנה האווירית שמוציאים לפועל סדנאות איכותיות ורלוונטיות".

בהובלת הבקר
משימתו של הבקר בטייסת 115 מורכבת ומאתגרת גם יחד. הבקר בטייסת הוא בקר אדום. הוא מבקר את מטוסי הטייסת האדומה שמדמים מטוסי אויב וטסים כנגד המטוסים הכחולים - מטוסי החיל. מטוסי הטייסת האדומה טסים בצורה ייחודית ושונה מהמקובל בחיל. כך למשל, המערכות במטוסים האדומים מצומצמות יותר בהשוואה למטוסי החיל על-מנת לדמות את מטוסי האויב.


תמונת ארכיון

"115 זו לא רק טייסת אדומה, אלא מרכז לאימון מתקדם. היא לא מאמנת רק טייסות קרב אלא גם את מערך הבקרה ומערך ההגנה האווירית", מדגיש סגן נ'. "קציני הטייסת חושבים כל סדנה מחדש כיצד לשפר את האימון לכל אחד מהמערכים בחיל, גם בהסתכלות ממוקדת וגם בהסתכלות רחבה על החיל כולו".

ומדוע דווקא בקר מוביל אימון של מערך הקרב הטס? "משימת ההגנ"ש מתייחסת לאזור גדול מאוד - שטחה של המשימה הוא שטחה של כל מדינת ישראל", מסביר סגן נ'. "יש מגוון מערכות נשק שמסוגלות לטפל באיום כזה, בין אם אלו טייסות החיל או מערך ההגנה האווירית. המערכות הללו פועלות יחד תחת ניצוחם של הבקרים ביחידות הבקרה. לבקר יש את כל המידע על האויב, הוא יודע את מיקומו ואת תכניותיו, וביכולתו להביא את כלל מערכות הנשק למטרה ולייצר תיאום ביניהן. חשיבותו של הבקר במשימת ההגנ"ש היא קריטית ורק תלך ותגדל".