יומן ארועים

Bookmark and Share
דרגת תא"ל לאלוף העולם בהפלות סילוניות פורסם בתאריך 13.09.2018
תגיות: מורשת , ראש המטה הכללי , מפקד חיל-האוויר
הוא אלוף: אמש (ד') הוענקה דרגת תא"ל לטייס העבר ואלוף העולם בהפלות סילוניות, גיורא אבן-אפשטיין. תא"ל (מיל') גיורא אפשטיין צבר עד לשחרורו מחיל-האוויר כ-9,000 שעות טיסה ו-17 הפלות של כלי-טיס. "הצלחתי לממש את ציפיותיי ויכולותיי כפי שמצפים מלוחם אוויר"
כרמל להד ויעל פוקס

אמש (ד') הוענקה דרגת תא"ל לטייס העבר ואלוף העולם בהפלות סילוניות, גיורא אבן-אפשטיין. טקס ההענקה נערך במטה חיל-האוויר, במעמד ראש המטה הכללי, רא"ל גדי איזנקוט, מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, מפקדים, ותיקי החיל, בני משפחה ומוזמנים נוספים.


צילום: נעם נחום

"הטקס הצנוע הזה הוא ביטוי להערכה העצומה ולהוקרה לך באופן אישי ולדור מייסדים שבנה יכולת מופלאה לצה"ל ולמדינת ישראל", אמר הרמטכ"ל. "המורשת שעברה עם השנים לטייסי חיל-האוויר ומפקדי חיל-האוויר בכל הרמות היא מורשת של מחויבות אדירה, של ניצחון בכל קרב, של ביצוע המשימה ושל הצטיינות כדרך חיים. רוח האדם ורוח הלוחם שגורל המערכה על הכתפיים שלו - אני חושב שזה מאפיין אותך גיורא כלוחם אווירי".


צילום: נעם נחום

"הדרגה הזו היא אמירה ברורה וחדה - אנחנו מוקירים את אלו שנלחמו על הבית, אנחנו מודעים לגודל תרומתך לאורך מלחמות ישראל ואנחנו גאים שיש לנו אלוף עולמי בחיל-האוויר הישראלי", נאם מפקד חיל-האוויר. "גיורא, אנחנו מפקדי החיל ולוחמיו, גדלנו על מורשת הקרב שלך ושל חבריך. אתה עבורנו מצפן ללוחם אווירי. היום, כשהאתגרים שונים ולעיתים מורכבים לא פחות, אני יודע שאת התוצאות יקבעו הלוחמים בתא הטייס, וכך אנחנו מחנכים אותם. בשמי, בשם אנשי חיל-האוויר כולם, אני מצדיע לך ומאחל לך שנים של בריאות ונחת. אני גאה להיות מפקד חיל-האוויר שמעניק דרגת תא"ל ללוחם שהוא אלוף עולמי".

חקלאי, צנחן, טייס
תא"ל (מיל') גיורא אבן-אפשטיין, אשר חגג במאי האחרון את יום הולדתו השמונים, גדל בקיבוץ נגבה שבדרום והתגייס לצה"ל בשנת 1956. הטירונות שעבר נפסקה בשל פרוץ מבצע "קדש" ובמהלך המבצע שימש כאיש חימוש בחיל-האוויר. לאחר מספר חודשים נודע לו כי למרות שעבר בהצלחה את המיונים לקורס-הטיס, השתתפותו בקורס נדחתה מסיבות רפואיות. תא"ל (מיל') אבן-אפשטיין ניסה להתקבל לקורס בשנית אך נמצא כ-"לא כשיר זמנית" והתנדב לצנחנים, שם שובץ בגדוד 890 ועבר את מסלול הכשרתו כלוחם.


תא"ל (מיל') אפשטיין בצעירותו | התמונה באדיבות רענן וייס

בשנת 1959 השתחרר תא"ל (מיל') אבן-אפשטיין מצה"ל והשתלב בעבודה חקלאית אך לאחר שלוש שנים חזר לשירות קבע כמדריך צניחה והשתתף במשלחת הכשרת צנחנים באתיופיה. במקביל לשירותו בצנחנים, המשיך לברר את סיבת דחייתו הרפואית מקורס-הטיס והתבשר לבסוף כי הסיבה נבעה מבעיית לב ודופק נמוך. לאחר ערעור, אושר לתא"ל (מיל') אפשטיין להתגייס לקורס-הטיס כשבע שנים לאחר גיוסו.

9,000 שעות טיסה, 17 הפלות
תא"ל (מיל') אפשטיין סיים את הקורס בהצטיינות בשנת 1963 ושובץ כטייס מסוקים בשל בעייתו הרפואית. אפשטיין ערער גם על שיבוצו כטייס מסוקים ופנה למפקד חיל-האוויר דאז, אלוף עזר ויצמן. לבסוף אישר ויצמן את הסבתו לטייס קרב. בשנת 1964 עבר תא"ל (מיל') אפשטיין לשרת בטייסת 113, טייסת קא"ם (קורס אימון מתקדם), ולאחר מכן שובץ בטייסת מטוסי סופר-מיסטר. בשנת 1966 הוצב בטייסת 101 ("הקרב הראשונה") שהפעילה מטוסי מיראז' 3.


צילום: נעם נחום

את ההפלה הראשונה שלו של מטוס ה"סוחוי" המצרי רשם בשנת 1967, במהלך מלחמת ששת הימים. במלחמת ההתשה שימש כסגן מפקד הטייסת ורשם ארבע הפלות. על לחימתו במלחמת יום הכיפורים, בה הפיל תא"ל (מיל') אבן-אפשטיין 12 כלי-טיס, עוטר בעיטור המופת אותו קיבל במאי 1975. ב-1974 מונה תא"ל (מיל') אבן-אפשטיין למפקד טייסת 117 ("הסילון הראשונה") וב-1977 פרש משירות הקבע.

בשירות המילואים פיקד על טייסת 254 ("מרכז המדינה") וב- 1988 עבר הסבה לטיסה על F-16, המטוס עליו טס עד לסיום טיסותיו בחיל-האוויר בשנת 1998. תא"ל (מיל') תא"ל (מיל') אבן-אפשטיין צבר עד לשחרורו מחיל-האוויר כ-9,000 שעות טיסה ו-17 הפלות של כלי-טיס אשר הפכו אותו לאלוף העולם בהפלות סילוניות.


משמאל, אל"ם (מיל') גיורא אבן-אפשטיין בתקופת פיקודו על טייסת "הסילון הראשונה" | התמונה באדיבות רענן וויס

"אני נרגש מאוד מהמעמד ומודה לרמטכ"ל ולמפקד חיל-האוויר על המחווה והכבוד שהעניקו לי", אמר תא"ל (מיל') אבן-אפשטיין לאחר הענקת הדרגה. "לחיל-האוויר ולקורס-הטיס שהיו משאת נפשי מאז נעוריי, הגעתי לאחר מאבקים רבים עד שהוסמכתי כטייס בחיל-האוויר. במהלך שירותי מילאתי תפקידים רבים ושונים ואהבתי כל רגע בשירות בחיל-האוויר שהיה הבית השני שלי. לשמחתי הצלחתי לממש את ציפיותיי ויכולותיי כפי שמצפים מלוחם אוויר".