יומן ארועים

Bookmark and Share
מיוחד: מה למדו הטייסים מהמורה בתיכון? פורסם בתאריך 03.09.2018
תגיות: בית-הספר לטיסה , קורס-טיס
אילו מין נערים היו אנשי צוות-האוויר בשנות התיכון? מה היו תכונותיהם הבולטות ומהיכן צמחו הערכים שמובילים אותם? שוחחנו עם מורות ומחנכות שתלמידיהן סיימו בהצלחה את קורס-הטיס על חינוך ועל המסרים שהעבירו לתלמידיהן במהלך השיעורים
נופר בליט

"מטרת החינוך צריכה להיות הכשרת אנשים המצטיינים בעצמאות, במחשבה ובמעשה, ועם זאת רואים בשירות הקהילה את משימת חייהם העיקרית", אמר הפיזיקאי אלברט איינשטיין בנאום שנשא בשנת 1936. שירות אזרחי מדינת ישראל ושמירה על ביטחונם היא משימתו העיקרית של חיל-האוויר ושל אנשי צוות-האוויר אשר מטיסים את כלי-הטיס שמפעיל.


צילום: סליה גריון

חזרנו לתיכון כדי לבדוק אילו מין תלמידים היו הטייסים והנווטים של חיל-האוויר, כיצד התנהלו בתור נערים ומאין הגיעו הערכים שמובילים אותם? שוחחנו עם מספר מורות שחינכו את בוגרי קורס-הטיס ושמענו מהם על המסרים שבחרו להדגיש בכיתה ועל העידוד לשירות משמעותי בצה"ל.

"מה שלומך, רונית?"
'תלמיד טוב' הוא צירוף שחזר בתחילת דבריהן של שלוש המורות שהתראיינו לכתבה, ואחריו הגיעו שלל מחמאות ומילים טובות. "ילד מוכשר, מצוין בנגינה ובספורט, ואהוב על כולם", מספרת איריס לוי מתיכון הדרים בהוד השרון, שהייתה המחנכת של סגן נ' מטייסת האימון המתקדם 102 ("הנמר המעופף") המפעילה את מטוס ה"לביא" (M-346). "הוא היה תלמיד סקרן עם הרבה שקט נפשי. כשכל הכיתה סערה הוא ידע להסתכל על הדברים בפרופורציות ולקחת מרחק מהסיטואציה. הייתה לו אמת פנימית שהוא הלך איתה".


צילום: קורל דביר

"הוא ידע מה הוא רוצה והיה בטוח בדרך שלו", נזכרת רונית לבקוביץ', שלימדה את סגן ש', איש צוות-אוויר בטייסת 100 ("הראשונה") המפעילה מטוסי "צופית" ("קינג אייר" B-200), וחינכה אותו בשנותיו בתיכון על שם עמי אסף בבית-ברל. "'מה שלומך, רונית?', הוא היה שואל אותי בתחילת כל שיעור", מציינת רונית בורדו, שהייתה מורתו לפסנתר של סגן א' מטייסת 102 במשך כמעט עשר שנים. "הרגישות הזו אינה מאפיינת כל מתבגר ואינה מובנת מאליה. היא התבטאה גם באופן בו הוא מנגן - העיניים שלו היו בורקות והידיים לפעמים קצת רועדות מההתרגשות של הנגינה עצמה וממה שהמוזיקה מביאה איתה. הוא גם היה מגיע בדייקנות ובהתמדה לשיעורים, למרות שהיה עסוק מאוד בחוגים ובפעילויות אחרות".

מבית-הספר לתא הטייס
בורדו מעריכה כי תלמידה החרוץ לפסנתר היה מגיע לקורס-הטיס גם ללא הנגינה. "אבל יש דבר מובהק אחד שהמוזיקה כן נתנה לו. אני חושבת שבזכות הנגינה הוא ידע שיסיים את הקורס בהצלחה, למרות שלא ידע איך הוא הולך לעשות זאת", היא מנתחת. "מי שלומד לנגן סונטה גדולה של ארבעים עמודים בעל-פה, רוצה ויודע שהוא הולך להצליח בזה גם אם לא יודע איך. לדעתי זה אותו הדבר בקורס-הטיס שהוא קשה, ארוך ומפרך כל-כך".

גם למחנכות יש מסרים לתלמידיהן שהן מקוות שייקחו איתם הלאה לתפקיד משמעותי בצבא ובכלל לחיים. "אני מנסה ללמד את תלמידיי שציונים זה לא הכי חשוב ושצריך להיות גם בן אדם, לעשות טוב ולתרום גם לחברה ולא רק לעצמך", מסבירה לוי. לבקוביץ' מוסיפה: "כדי שהחברה תהיה טובה, אתה צריך לקחת אחריות על עצמך ועל סביבתך. כי החברה היא אוסף של פרטים, אני ואתה".


מפקד חיל-האוויר ומורי בתי-הספר התיכוניים במיזם החילי בחודש יוני האחרון | צילום: קורל דביר

עם זאת, מציינות המורות כי לדעתן לא ניתן לייחס את כל משקל החינוך לבית-הספר, והחינוך בבית גם הוא משמעותי ומשפיע על הצלחתו של האדם ועל ערכיו. "אני זורעת הרבה זרעים אצל התלמידים בשיעורים שלי ומקווה שאני משפיעה", משתפת לבקוביץ'. "סגן ש' הגיע עם חינוך טוב מבית תומך מאוד. חינוך זה לא רק השיעורים בבית-הספר, חינוך הוא כל המעטפת בבית בו מתנהגים בצורה ערכית עם סביבה שמאמינה בך".

השמיים הם הגבול
"סגן נ' לקח איתו לשירות הצבאי סובלנות, כבוד, מחויבות, אחריות וקבלת האחר", מעריכה לוי. "אני מאמינה שהצבא ממשיך את תהליך החינוך של בית-הספר". לדברי לבקוביץ', "שירות משמעותי יכול להיות כל דבר שיתרום לחברה כדי שתהיה טובה יותר".


צילום: קורל דביר

המורות מסכימות פה אחד כי הן אינן מופתעות שתלמידן סיים את קורס-הטיס. "היה לי ברור שיש לו את כל הנתונים והכישורים להצליח ולסיים את הקורס, ובהמשך להיות טייס נהדר ומוצלח. בכל מה שקשור לסגן א' - השמים הם הגבול", מצהירה בורדו. "הוא השפיע עליי מאוד. מצאתי את עצמי לוקחת עוד קורס ועוד השתלמות מעבר לעיסוק שלי בפסנתר, בדיוק כפי שהוא היה נער מאוד עסוק עם יכולת להרחיב תמיד את האופקים שלו".