יומן ארועים

Bookmark and Share
מה עשו 550 מלש"בים בבסיס חצרים? פורסם בתאריך 30.08.2018
תגיות: מלש"בים , מתגייסים , קורס-טיס , בסיס חצרים
כנס למלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) שעתידים להתגייס לקורס-הטיס בחודשים הקרובים נערך בשבוע שעבר (ג') בבסיס חצרים הדרומי. במהלך יום עיון מפורט נחשפו מאות מלש"בים לבית-הספר לטיסה, לאנשיו ולצפוי להם בשלוש השנים הקרובות, וקיבלו טיפים מהמדריכים והחניכים בבית-הספר
אילי פארי

אנחנו עומדים מחוץ לתחנת הרכבת באופקים. 550 המלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) מילאו את הרכבת בה נסעתי, אך כעת, כשהם פזורים מחוץ לרחבי התחנה, ניתן לראות ביניהם גם את צוערי וחניכי קורס-הטיס במדים. לפתע, שני מטוסים לבנים עוברים מעלינו. בתוכם ישובים חניך או חניכה נרגשים שנמצאים במהלך טיסות המבחן הראשונות שלהם. מידת ההתרגשות עולה שלב. "שם אנחנו נהיה בעוד פחות מחצי שנה", אומר אחד המלש"בים לחברו ומיד הם עולים לאוטובוסים ומתחילים בנסיעה לחצרים.


צילום: נעם נחום

כנס המלש"בים השני התקיים בשבוע שעבר (ג') בבסיס חצרים הדרומי. המלש"בים כולם סיימו את כלל המיונים ועתידים להגיע לגיבוש-הטיס באוקטובר הקרוב. שלב זה יכריע אם יתגייסו לקורס-הטיס או לא. בהובלתם המסורה של צוערי טייסת מבואות, המצויים בשנת ההשכלה שלהם, הגיעו מאות המלש"בים ליום עיון בבסיס הדרומי במהלכו התרשמו מבית-הספר לטיסה, מהחניכים שלו, ומהמדריכים והמפקדים שעתידים לפקד עליהם בעוד פחות מחצי שנה.


צילום: נעם נחום

"המטרה שלנו הייתה לתת להם טעימה מחיל-האוויר, מקורס-הטיס ומבית-הספר לטיסה. הבהרנו להם שלהיות טייס זה אמנם מאתגר ומסלול ההכשרה ארוך, אבל זה בר השגה", מתאר הצוער ד', ממובילי הכנס. "במהלך השיחות איתם ובמהלך היום כולו ניסינו להראות להם שלמרות האתגר והקושי קורס-הטיס הוא קורס מצוין ויש בו מאות משתתפים מדי שנה. סיפרנו להם למה אנחנו כאן ולמה זו אחת החוויות המספקות ביותר, הן ברמה האישית והן ברמה הלאומית".

קצין, לוחם, בן אדם
היום החל בקמפוס בית-הספר לטיסה, בו חיכו למלש"בים עשרות מחניכי קורס-הטיס בשלבים השונים על מנת לענות להם על כל השאלות. הגיבוש, הטיסות הראשונות, המיונים, המשמעת ואפילו סדנאות המילוט עלו בשאלות המלש"בים, כאשר צוערי מבואות ידעו לענות עליהן בפרספקטיבה של כמעט שנתיים מיום הגיוס, וחניכי השלב המכין, השלב הראשון בקורס-הטיס, העבירו למלש"בים בעיקר את התחושות האישיות שלהם מהחודש הראשון בקורס.


צילום: נעם נחום

מיד לאחר מכן נכנסו המלש"בים לשיחה עם סא"ל ה', המדריך הראשי של בית-הספר וסגן מפקד בית-הספר לטיסה. סא"ל ה' סיפר להם על קורס-הטיס, על חיל-האוויר, ועל העתיד לבוא במסגרת המיונים והקורס. "חיל-האוויר הוא מה שקורה סביבנו - אנחנו מתמודדים מצפון עם חיזבאללה ועם סוריה, ומדרום עם עזה. כל זירה היא אתגר בפני עצמו, וכדי להתמודד עם האתגר הזה כראוי אנחנו לומדים לתת מענה מתאים לכל האתגרים ביחד ובנפרד. כשאתה נמצא בכוננות של מספר דקות לתקיפה ומבין רק באוויר מה אתה הולך לתקוף, אתה נזקק לרגישות, לדיוק ולזריזות. לכן קורס-טיס זה לא רק טיסה, זה גם להיות קצין, לוחם ובן אדם".


צילום: נעם נחום

"אני יודע שקורס-הטיס נראה גדול, מורכב, ארוך ומאתגר", מוסיף סא"ל ה'. "איך צולחים אותו? צעד אחר צעד עם ניצוץ תמידי בעיניים, כשאתם נותנים את כל כולכם. אין אחד שעובר את קורס-הטיס בלי להיכשל כמה פעמים. אנחנו יודעים שלא באתם כשאתם יודעים להטיס מטוסים. לוקח זמן להצליח אבל החוכמה היא ללמוד מהפעולות שלכם ולהפוך כל טעות למנוע שיפור".

גם על תכנית "מצנח הזהב" שוחח סא"ל ה' עם המלש"בים. מדובר בתכנית חדשה שמפעיל חיל-האוויר במהלך השנה האחרונה במסגרתה ניתנת הזדמנות לחניכי הקורס שמפסיקים השתתפות במהלך שנת הקורס הראשונה, להתגייס לתפקידים אליהם התקבלו טרם הגיוס לקורס-הטיס או לחילופין להתחיל גיבושים לסיירות השונות במידה והפסיקו השתתפות בחצי השנה הראשונה.

מעבר לפינה
אחרי השיחה בקמפוס המשיכו המלש"בים למבנה של מגמת קרב, בו עברו תדריך מפורט בחדר התדריכים של הטייסת. גם תרבות התדריך והתחקיר של החיל, והחובה לדבוק באמת אחת עלו במהלך הכנס. המלש"בים התיישבו בחדר התדריכים וניסו לפענח את משמעות המסמכים התלויים על הקירות. מה משמעות ראשי התיבות א"ק (אוויר-קרקע) או א"א (אוויר-אוויר)? ומה זה מעפ"ש (מעל פני השטח)? מושגים שעם רגע גיוסם לקורס יהיו שגורים בפיהם ויהפכו לחלק בלתי נפרד מחייהם.


צילום: נעם נחום

משם המשכנו לסיור בליין של מטוס ה"עפרוני", בו טסים חניכי השלב הראשוני אחרי שנה בקורס-הטיס. בדרכנו חזרה לטייסת, זוג מטוסי "לביא" (M-346) המריאו מעלינו והמלש"בים הנפעמים הביטו אל-על. כשהבינו שלא מדובר במטוס קרב מבצעי אלא במטוס הדרכה הבהיר להם אחד הצוערים: "בעוד שנתיים וחצי מהיום אתם תטוסו על המטוס הזה, שזה כלום זמן ביחס לממדים וביחס למכונה המתקדמת הזאת". לאחר מכן עברו המלש"בים סיור בטייסת מיון, בה למדו על מטוסי ה"סנונית" עליהם יטוסו את 15 טיסות המבחן הראשונות ונחשפו למאמן (סימולטור) מטוס ה"לביא".

הכל מהכל
לקראת סיום הכנס, ניהל א', קצין המיון של בית-הספר לטיסה, שיחה עם החניכים על המצופה מהם בגיבוש לקורס. "אנחנו מסתכלים בגיבוש על כל היכולות, החל מיכולות פיזיות ועד לתכונות מנטליות ורגשיות. האם יעמוד לזכותו של מתמיין להגיע ראשון בזחילות? כנראה שכן. האם הוא יעבור את הגיבוש? זה לא הפרמטר היחיד שקובע. דרך כל תרגיל אנחנו בוחנים שורה רחבה של תכונות ומאוד לא מומלץ לנסות לפענח מה בוחנים בכל תרגיל", הוא מסביר. "אני ממליץ לכולכם לבוא לגיבוש. גם למי שזה החלום שלו מגיל אפס וגם למי עדיין לא בטוח. תנסו, אחר-כך יהיה לכם מספיק זמן להבין אם זה מה שאתם רוצים".


צילום: נעם נחום

"זה אתגר גדול וסיפוק אדיר. זו הזדמנות שאין שניה לה להיכנס למשפחה חמה ומלוכדת", מסכם סא"ל ה'. "תסתכלו מימינכם ומשמאלכם. החברים הכי טובים שלי עד היום הם אלה שהיו איתי בקורס-טיס, שלא לדבר על הטייסת - יחידה לוחמת, משפחה. אתם מצטרפים לחיל-אוויר מהמתקדמים בעולם - חיל מאתגר, מבצעי ותובעני. זה דורש חוסן מנטלי, הערכה עצמית והרבה נכונות".