יומן ארועים

Bookmark and Share
מפקד חדש לבסיס שדה-דב פורסם בתאריך 12.08.2018
תגיות: בסיס שדה-דב , מפקד חיל-האוויר
היום (א') מונה אל"ם ע' למפקד בסיס שדה-דב. אל"ם ע' מחליף בתפקידו את אל"ם א' אשר כיהן בתפקיד זה בשלוש שנים האחרונות וימונה בעוד חודש לראש להק המודיעין. מפקד חיל-האוויר: "בקיץ 2019 תעבור הכנף למשכנה החדש בבסיס חצור. תשתיות חדשות ייבנו עבור הכנף, הרציפות התפקודית תשתפר ויכולות האיסוף יתרחבו"
שילה לב

היום (א') מונה אל"ם ע' למפקד בסיס שדה-דב. טקס החילופים נערך בבסיס שדה-דב, במעמד מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, מפקדים, בני משפחה ומוזמנים נוספים. אל"ם ע' מחליף בתפקידו את אל"ם א' אשר כיהן בתפקיד זה בשלוש שנים האחרונות. אל"ם א' ימונה בעוד חודש לראש להק המודיעין (רלמד"ן) ויועלה לדרגת תא"ל.


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

"אנו עומדים במקום שהוא ראשיתו של החיל", אמר מפקד חיל-האוויר. "מכאן המריאה טייסת א', כאן איבדנו את ראשוני חללינו מתקיפה אווירית ומכאן פעלה התעופה האזרחית בארץ בעשור הראשון. 39 מפקדים הובילו את הכנף מימיה הראשונים. מפקדים שהובילו את תהליכי ההכשרה, בניין-הכח ואיסוף המודיעין המשמעותי כל-כך עבור חיל-האוויר ועבור צה"ל כולו. בקיץ 2019 תעבור הכנף למשכנה החדש בבסיס חצור. האנשים, המטוסים והציוד - עוברים. מורשת החיל תישאר נטועה כאן לנצח. המעבר, המהווה חלק ממהלך לאומי, יהפוך את החיל לטוב ואיכותי יותר. תשתיות חדשות ייבנו עבור הכנף, הרציפות התפקודית תשתפר ויכולות האיסוף יתרחבו".

"נאסוף את העוצמות הקיימות לכדי חדש טוב יותר"
מפקד הבסיס הנכנס, אל"ם ע', נולד בשנת 1975, התגייס לצה"ל בשנת 1994, ושירת כמפקד וכלוחם בחיל. אל"ם ע' שירת כמפקד טייסת תעופה בבסיס נבטים, כמפקד טייסת 122 ("הנחשון") המפעילה את מטוס ה"נחשון" (גאלפסטרים) וכמפקד טייסת 131 ("הציפור הצהובה") המפעילה את מטוס ה"קרנף" (הרקולס C-130HI). בשנת 2018 מונה אל"ם ע' לתפקיד ראש ענף ארגון במטה חיל-האוויר. אל"ם ע' בעל תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול מאוניברסיטת בן-גוריון בשנגב, ותואר שני באסטרטגיה מ-Air University באלבמה, ארה"ב. הוא נשוי ואב לשלושה.


מפקד בסיס שדה-דב הנכנס, אל"ם ע' | צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

"החיל פועל בזירות רחוקות וקרובות ומפעיל יכולות מגוונות, ביניהן יכולות בלעדיות וייחודיות לכנף המובילה את המודיעין לשמיים", ציין אל"ם ע'. "המטוסים והמערכות השתנו והתקדמו, אך הרוח אותה רוח. בתקופה האחרונה למדתי להכיר את אנשי הכנף ומשימותיהם מקרוב. מצאתי אנשים רתומים וחדורי אמונה, הפועלים במקצועיות ובנחישות, בשיתוף פעולה כחול וירוק, על הקרקע ובאוויר. בסוף השנה נאחד את טייסות הטיסה בכנף תחת קורתה של הטייסת הראשונה, טייסת 100. נאסוף את העוצמות הקיימות היום, בשתי הטייסות, לכדי חדש שהוא טוב יותר".

בשלוש השנים האחרונות: כמעט 60,000 שעות טיסה
מפקד הבסיס היוצא, אל"ם א', נולד בשנת 1973, התגייס בשנת 1991 לחיל-האוויר והשתחרר בשנת 1999. בין השנים 1999-2003 למד לימודי תואר ראשון ועבד כמהנדס חומרה ב"אלביט מערכות". בשנת 2003 חזר לשירות צבאי סדיר. אל"ם א' שירת כמפקד טייסת 100 ("הגמל המעופף") המפעילה מטוסי תובלה קלה מסוג "צופית" (ביצ'קראפט קינג-אייר), כמפקד טייסת 120 ("ענקי המדבר") המפעילה את מטוס ה"ראם" (בואינג 707) וכראש מחלקת תכנון אסטרטגי באגף התכנון.

בשנת 2015 מונה אל"ם א' למפקד בסיס שדה-דב ובחודש הבא ימונה לראש להק מודיעין בחיל-האוויר. אל"ם א' בעל תואר ראשון בהנדסת חשמל ותואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת תל-אביב. הוא נשוי ואב לשלושה.


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

"לא יכולתי לאחל לעצמי יותר מאשר הזכות לפקד על הכנף הנפלאה הזו ולהובילה בשלוש השנים האחרונות", נאם אל"ם א'. "שלוש שנים בהם לחמנו ככנף מאוחדת ומגובשת בפעילויות שגרה, בהיערכות לחירום, בביקורת כוננות וכשירות שסוכמה כמצוינת, וכמובן במערכה שבין המלחמות. כמעט 60,000 שעות טיסה, רובן המכריע בפעילות מבצעית - בכל זמן, מזג-אוויר ותנאי תאורה, ובכל זירות העניין. אנשי הכנף, ימים עמוסים ומורכבים לפנינו. עלינו להמשיך ולשמר מוכנות גבוהה רב-זירתית לצד המשך בניין כוחנו ועתידנו. משוכנע שגם בתקופה זו תמשיכו להוביל ולנצח לאור המצפן הברור שלנו - מצפן שמזכיר לנו תמיד את תפקידנו לשמור ולהגן על הבית במסירות ובצניעות".

מתיחת פנים
בשדה-דב פועלים כיום מטוסי סיור ותובלה מסוג "חופית" (ביצ'קראפט בוננזה), "קוקיה" ו"צופית". המטוסים מבצעים משימות שונים בתחום הסיור, המודיעין והתובלה. לבסיס קשרים הדוקים ושיתופי פעולה עם רשות התעופה האזרחית, האחראית על נמל התעופה דב-הוז הצמוד לבסיס הצבאי. "זאת הייתה תקופה מטלטלת, מרובת מימדים ומרובת עשייה", סיכם אל"ם א'. "הובלנו אינספור פעילויות מבצעיות מסביב לשעון. במצב בו המזרח התיכון הופך את פניו, היינו כאן עם פעילות מודיעינית חוצת גבולות. בנינו יכולות חדשות, מודיעין טוב יותר ותשתיות חדשות, אך בעיקר טיפחנו את אנשי הבסיס".


מפקד בסיס שדה-דב היוצא, אל"ם א' | צילום: מור צידון

בעשור הקרוב צפוי מערך התובלה הקלה לעבור מתיחת פנים משמעותית אשר תחל עם סגירת בסיס שדה-דב ומעבר יחידותיו לבסיס חצור. טייסת 135 ("מלכי האוויר") המפעילה מטוסי תובלה קלה המשמשים גם למשימות איסוף מודיעין, תיסגר וחלק ממטוסיה ימוזגו לטייסת אחודה שתהיה טייסת 100 ("הראשונה"). הטייסת האחודה תמשיך להפעיל מטוסי "צופית" ו"חופית", אך רבות ממשימותיה יועברו לכטמ"מים (כלי-טיס מאוישים מרחוק).


תמונת ארכיון

"מעבר טייסות הטיסה לחצור אכן מגלם בתוכו אתגרים רבים בדרך אבל החזון שלו הוא בהיר, חד ואיכותי", הדגיש מפקד הבסיס היוצא. "מטוסי הכנף ימשיכו לייצר את הפעילות המבצעית שלהם מתוך תשתית שתהווה בסיס צבאי משותף למערך המודיעין ולמערך האש של חיל-האוויר, ותספק יכולות הגנה והתקפה משולבות. האתגר הוא לשמר את הפעילות המבצעית הקיימת עד שנגיע לאותו עתיד מבטיח ולהמשיך לטפל באנשים, בתשתיות וברציפות התפקודית".

"אני גאה לשרת בחיל-האוויר", הצהיר אל"ם א'. "עברתי כאן מסלול מדהים, והמקום הזה תמיד היה ותמיד יהיה בית עבורי. אין גאה ממני להמשיך ללבוש את המדים הללו גם בתפקידים הבאים ולדעת שאזרחי ישראל יכולים לישון בשקט כי חיל-האוויר ממשיך לספק את הסחורה".