יומן ארועים

Bookmark and Share
מפקדי העתיד: הצצה לקורס סגני מפקדי טייסות פורסם בתאריך 07.08.2018
תגיות: פיקוד , בית-הספר לטיסה
התפקיד הפיקודי הראשון שממלאים לוחמי צוות-האוויר בטייסות הוא תפקיד סמ"ט ב', סגן מפקד הטייסת השני, אך לא בן רגע נכנסים הקצינים לתפקיד המורכב. עליהם לחזור בשנית לבית-הספר לטיסה לצורך קורס אינטנסיבי של שלושה שבועות שבמהלכו הם לומדים את נבכי התפקיד. מבט מבפנים על קורס סגני מפקדי טייסות
אילי פארי

בשבועות אלה מגיעים לכלל טייסות החיל סמ"טים (סגני מפקדי טייסות) ב' חדשים. הם סיימו את קורס-הטיס, שירתו כטייסים סדירים בטייסות ויצאו להדריך בבית-הספר לטיסה או לכהן בתפקיד ראשון במטה החיל. לאחרונה הם נכנסו לקורס נוסף שמהווה את שער הכניסה למסלול בדרך לפיקוד על טייסת - קורס סמ"טי ב' ראשון בטייסת הכשרות מתקדמות שנפתחה לפני מספר חודשים בבית-הספר לטיסה בבסיס חצרים.


תמונת ארכיון

"הכניסה לתפקיד סמ"ט ב' היא שינוי דרג משמעותי ראשון של לוחם צוות-אוויר, שהופך מסדיר בטייסת או ממדריך בבית-הספר לטיסה למפקד בקבוצת הפיקוד הבכירה בטייסת", מתאר רס"ן ע', מפקד טייסת הכשרות מתקדמות. "קפיצת מדרגה זו דורשת הרחבה של הידע המקצועי אבל לא פחות חשוב מכך - מיומנויות שונות כמפקד וכלוחם צוות-אוויר, ולכן במהלך הקורס אנחנו נוגעים בשלושת צירי הפיתוח: פיקוד, דמות לוחם צוות-האוויר והציר המקצועי".

מי אתה סמ"ט ב'?
על מנת שנוכל להרחיב על הנעשה בקורס הסמ"טים, עלינו לצלול לתפקיד סגן מפקד הטייסת בכלל. קבוצת הפיקוד בטייסת כוללת את מפקד הטייסת, הקצין הטכני ולרוב שלושה מפקדים מגף טיסה: סמ"ט א', המשמש כמפקד גף טיסה וכממלא מקום מפקד הטייסת בהיעדרו, ושני סמ"טי ב' - האחד להדרכה והשני למבצעים. סמ"ט ב' להדרכה אמון על תכנון התכנית התקופתית של הטייסת ועל התכנון השבועי וסמ"ט ב' למבצעים אחראי על ההוצאה לפועל של התכנון השבועי. כלל הסמ"טים, מעצם היותם חברים בפורום הפיקוד בטייסת, מהווים יועצים קרובים למפקד הטייסת.


תמונת ארכיון

"במסגרת התפקיד, ממשקי העבודה של הסמ"טים גדלים באופן משמעותי לעומת תפקידיהם הקודמים", מסביר רס"ן ע'. "הם נדרשים לעבוד יחד עם מפקדים שונים, פקודים, אנשי הצבת חירום ומילואים של הטייסת, וקולגות בטייסת, בבסיס ובמטה חיל-האוויר. זו אחת הסיבות לכך שאנו חושפים את הסמ"טים לממלאי תפקידים שונים במטה ובשדה איתם יהיו להם ממשקי עבודה צמודים במהלך התפקיד. בחלק גדול מהמקרים, ההיכרות והממשק הראשוני מתבצע בקורס".

שינוי משמעותי
"כחלק מהרחבת הידע המקצועי הנדרש לסמ"ט, אנו חושפים אותו בקורס לסמ"טי ב' בעבר ובהווה ולממלאי תפקידים שונים במטה חיל-האוויר", מוסיף רס"ן ע'. "הם מייעצים, נותנים טיפים ומלמדים כיצד לבנות תכנית תקופתית, איך נכון לחלק שעות טיסה ודלק, מה הדרך הנכונה לכתוב תיק יסוד, כיצד מתכננים אימון באופן בטיחותי ועוד. ברמה הערכית-פיקודית אנחנו מקיימים סדנת פיקוד ומנהיגות קצרה המותאמת לסמ"טי ב', מבצעים סימולציות, מקיימים פאנל ייעודי עם אנשי מילואים ומנתחים אירועי דגל שקרו בחיל. את הקורס מלווה סא"ל (מיל') ר', מפקד טייסת לשעבר אשר מעביר חלק מהתכנים, נותן דוגמאות מחוויות אישיות שלו בתפקיד ומעניק משוב למשתתפים. ליווי הקורס על ידו מהווה שינוי משמעותי בהעלאת איכות הקורס הנוכחי לעומת קורסים שבוצעו בשנים קודמות, בהם לא היה ליווי כזה".


תמונת ארכיון

אך לא רק מבצעים והדרכה מבדילים בין הסמ"טים, אלא גם מערכים. כך למשל, תפקידו של סמ"ט ב' במערך הקרב שונה מזה של סמ"ט ב' במערך התובלה. לדברי רס"ן ע', "קיים אתגר משמעותי בבניית קורס סמ"טי ב'. מחד, קיימים תכנים רוחביים שנדרש ונכון לקיים בשילוב כלל המשתתפים, ומאידך לכל סמ"ט הגדרת תפקיד פרטנית וייחודית לטייסת ולמערך אליו הוא שייך. למעשה, קיימים שמונה סוגי תפקידים שונים בקורס בחלוקה לארבעת המערכים: קרב, כטמ"ם (כלי-טיס מאוישים מרחוק), מסוקים ותובלה, ובתוכם חלוקה לסמ"ט ב' להדרכה או למבצעים. חלק מהפתרונות לאתגר ההטרוגניות כוללים פיצול לפי מערכים ומקצועות בחלק מהקורס, ביצוע ארבע מטלות אישיות והצמדת חונך אישי שמכהן כמפקד טייסת מבצעית".

עושר אנושי
זוהי אינה הפעם הראשונה בה מקיים חיל-האוויר את קורס הסמ"טים, אולם זו הפעם הראשונה בה הוא מתבצע תחת טייסת הכשרות מתקדמות. בעבר היו מנהלים הקורסים בביסל"א (בית-הספר ללוחמי צוות-אוויר) 343 עד שהוחלט לרכז את כל עולם ההכשרה של לוחמי צוות-האוויר בבית-הספר לטיסה.


תמונת ארכיון

"ההעברה של הקורסים הללו לבית-הספר לטיסה מאפשרת הסתכלות מלאה על הכשרת לוחמי צוות-האוויר מרגע גיוסם ועד לפרישתם מהצבא, ומבטיחה בכך הכשרה רציפה", מדגיש רס"ן ע'. "לבית-הספר לטיסה יתרונות רבים נוספים: הוא מהווה גוף הדרכתי חזק עם מסגרת הדרכה תומכת ויש בו עושר אנושי של מפקדים ולוחמים. בין משתתפי הקורס נוכחים מפקדי הטייסות לעתיד, מפקדי הבסיסים ואולי אף מפקד חיל-האוויר לעתיד, ולכן אנו מסתכלים על הקורס כתחילת הדרך בעולם הפיקוד בנוסף להיותו קורס מקצועי לתפקיד סמ"ט ב'".

צעדים ראשונים
קורס הסמ"טים הנוכחי נבנה בהסתמך על קורסים קודמים, אך הוכנסו בו שינויים התואמים את תפישת ההדרכה החדשה. "בבניית הקורס הסתמכנו על תחקיר קורסים קודמים, על שיח עם מפקדים ועל האופן בו אנחנו והם תופסים את התפקיד", מסביר רס"ן ע'. "יש לנו מטרות מוגדרות לקורס, כשמטרת העל היא להכשיר את הקצינים לתפקידם כסמ"טי ב'. בקורס אנו מיישרים קו עם הציפייה של חיל-האוויר מהסמ"טים, והם מקבלים ידע תיאורטי וכלים מעשיים לביצוע התפקיד. כך אנחנו מקצרים את תקופת ההתאקלמות בטייסת והכניסה לתפקיד, ומאפשרים לסמ"טים לבצע את התפקיד בצורה אפקטיבית יותר".


תמונת ארכיון

"אני חושב שכל תפקיד רס"ן ראשון הוא מאתגר וזו פריווילגיה לקבל קורס שמכין אותך לחוויה הזו", מסכם רס"ן ע'. "אנחנו מנסים לייצר בקורס חוויה אישית ומותאמת לכל אחד מהקצינים. יש גם משמעות לעצם קיום הקורס - אנחנו מאפשרים ניתוק משגרת היומיום למשך שלושה שבועות. עצם הניתוק, מאפשר לקצינים לחשוב על התפקיד, להיערך לכניסה אליו ולהכיר את שאר הקצינים איתם יעבדו כסמ"טי ב'". יש כאן תהליך חיילי משמעותי שמובל בענף הכשרות בלהק-אוויר, שלא קשור לטייסת הספציפית אלא למסלול פיתוח שכל לוחם צוות-האוויר נדרש לעבור. אנחנו מסתכלים על הכשרת הלוחמים בראייה הוליסטית, כך שטייסת הכשרות מתקדמות היא עוד נקודה במסלול הארוך שהלוחמים עוברים במהלך חייהם".