יומן ארועים

Bookmark and Share
מיוחד: הסיפור שמאחורי יירוט מטוס הקרב הסורי פורסם בתאריך 25.07.2018
חיל-האוויר יירט אמש (ג') באמצעות סוללת "יהלום" (פטריוט) מטוס קרב סורי שחדר מכיוון סוריה לשטח ישראל. לוחמי הסוללה ואנשי יחידת הבקרה הצפונית מספרים על רגעי היירוט: "התקשרתי להורים שלי ושאלתי אותם אם הם צפו בחדשות. הם ניסו לשאול שאלות אך פשוט אמרתי להם שהם צריכים להיות גאים"
אילי פארי, איתם אלמדון וטל בן-נאה

חיל-האוויר יירט אמש (ג') באמצעות סוללת "יהלום" (פטריוט) מטוס קרב סורי מדגם "סוחוי" שחדר מכיוון סוריה לשטח ישראל. לוחמי מערך ההגנה האווירית (הגנ"א) זיהו את האיום, עקבו אחריו ויירטו אותו.


צילום: סליה גריון | עיצוב גרפי: רון תמיר

"מזה מספר שבועות אנחנו פועלים במספר חזיתות בו-זמנית ושומרים על רמת מוכנות גבוהה", מעיד ראש מטה חיל-האוויר (רמ"ט), תא"ל תומר בר. "הדירקטיבה הכללית בצפון לא השתנתה - אנחנו מונעים את ההתבססות האיראנית בסוריה, פועלים בזירה הזאת מעת לעת ומונעים העברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחיזבאללה. בימים האחרונים, בשל הלחימה המתקרבת לגבול רמת הגולן, אנחנו עומדים על שימור הריבונות והגנת שמי המדינה בגבול הצפוני. הלחימה מתרחשת בסמוך לגבול ואנחנו, גם בהקשר חדירת כלי-טיס וגם בהקשר חדירת טק"ק (טילי קרקע-קרקע) ופריטי תמ"ס (תלול-מסלול), עושים הכל כדי להגן על תושבי ישראל ולאכוף את הסכמי הפסקת האש משנת 1974".


צילום: סליה גריון | עיצוב גרפי: רון תמיר

החל משעות הבוקר אתמול הבחינו מערכות הגילוי של חיל-האוויר בעלייה במאפייני הלחימה הפנימית בסוריה ובפעילות גוברת של כוחות אוויר סורים. "אין לנו שום עניין במלחמה אבל לא ניתן לחדור לשטחה הריבוני של מדינת ישראל. העברנו מסרים ברוח הזאת גם לפני האירוע וגם אחריו", מוסיף הרמ"ט. "מטוס ה'סוחוי' שהמריא משדה התעופה T-4 בשעות הצהריים וטס לאזור הלחימה ברמת הגולן, חצה לשטחינו והיה תחת מעקב של מערך הבקרה משלב מוקדם. ידענו שהוא מטוס סורי וברגע שחצה שיגרנו לעברו שני טילי 'יהלום'. בשלב מסוים אחרי שיגור הטילים המטוס יצא משטח ישראל, הטיל פגע בו והוא נפל בשטח סוריה. ככל הנראה הטייס נהרג".

"התקשרתי להורים שלי ואמרתי שהם צריכים להיות גאים"
מאחורי יירוט מטוס "הסוחוי" עומדים לוחמי גדוד ה"יהלום" הצפוני שרק לפני כשבועיים יירטו כטב"ם (כלי-טיס בלתי מאויש) עוין שחדר מכיוון סוריה לשטח ישראל. "מזה תקופה ארוכה אנחנו נמצאים במתיחות גבוהה אל מול הלחימה הפנימית שמתבצעת ממש על קו הגבול של מדינת ישראל", מתאר סא"ל ג', מפקד גדוד ה"יהלום" הצפוני. "בשבועות האחרונים חלה עלייה משמעותית בכמות הטיסות באזור קו הגבול של מדינת ישראל. המדיניות ברורה מאוד - לא תהיה הפרה של הריבונות הישראלית בקווי ההפרדה שנקבעו. היה לנו ברור שברגע שיתבצע אירוע כזה ניירט את המטרה, כך היה לפני שבועיים ביירוט הכטב"ם מעל הכנרת וכך היה גם הפעם. מי שמיירט את המטרות זו לא המערכת, אלא האנשים - הלוחמים ולוחמות בסוללות 'יהלום'".


צילום: סליה גריון | עיצוב גרפי: רון תמיר

סג"ם יובל משולם, לוחם ההגנה האווירית שיירט את המטוס הסורי, מספר בהתרגשות על הרגעים הדרמטיים: "מעט לפני היירוט הייתה בקרון אווירה מתוחה. בשבועות האחרונים אנחנו נמצאים בכוננות גבוהה בשל התנועה האווירית הרבה בסמוך לגבול. הייתי לבד בקרון, הזנקתי את הכוננות וסרן אור נעמן, מפקדת הסוללה, נכנסה לקרון. התמקדנו במשימה, קיבלנו פקודה שאפשר ליירט את המטרה, וכאשר התקבלה הפקודה הקולית לחצתי על הכפתור וביצענו את היירוט. זהו היירוט הראשון שלי, והבנתי שיש צורך להישאר מפוקס וממוקד. לאחר שתחקרנו את האירוע, התקשרתי להורים שלי ושאלתי אותם אם הם צפו בחדשות. הם ניסו לשאול שאלות אך פשוט אמרתי להם שהם צריכים להיות גאים. הגזרה מתוחה ואנו שומרים על העורף של מדינת ישראל. נהיה מוכנים גם באירוע הבא".

"מי שחודר למדינת ישראל יופל"
חיל-האוויר מתאים כל העת את רמת הכוננות שלו אל מול המודיעין והתמונה האווירית המשתנה. "כשאנחנו רואים את הפעילות בסמוך לגבול אנחנו מחדדים את המסרים למי שצריך - ישראל מחוץ לתחום ולא נאפשר זליגה אווירית", מצהיר תא"ל בר. "משימת הגנת שמי המדינה זה מצב האפס שלנו. יש לנו מערכות שליטה ובקרה שדרוכות ועומדות כל הזמן, ויש לנו מגוון אמצעים שנמצאים בכוננות לממש את המשימה. כולם עומדים לרשות השולט והוא בוחר במה להשתמש בזמן אמת. הסיטואציות הן רבות ולכל פלטפורמה יש יתרון יחסי. הסיטואציה של היום לא תהיה דומה לסיטואציה הבאה, ויכול להיות שבעתיד יופעל מטוס קרב".


צילום: סליה גריון

יירוט מטוס ה"סוחוי" הוא היירוט השני שמבצעת מערכת "יהלום" כנגד מטוס קרב עוין מאז הוכנסה לשירות בצה"ל. בשנת 2014 התרחש היירוט המבצעי הראשון של המערכת כנגד מטוס קרב. תא"ל בר, שהיה ראש להק מבצעי-אוויר (רמ"א) בעת האירוע, מציג את קווי הדמיון בין שני האירועים: "זה בסך-הכל אירוע די דומה אבל המציאות המבצעית כיום יותר מורכבת, השמיים צפופים יותר ויש הרבה סוגיות שקשורות לרובד המדיני. מי שחודר למדינת ישראל יופל. אנחנו עוקבים אחר המתרחש ברמה המודיעינית והמבצעית, טסים בזירה ופועלים בה כרגיל, בד בבד עם הערכת מצב רציפה לגבי הכוונות של הצד השני".

עוקבים בדריכות
ביחידת הבקרה הצפונית עוקבים בערנות ובדריכות אחר הנעשה בסוריה בחודשים האחרונים. ליירוט מטוס הקרב הסורי הם לא הגיעו מופתעים. "אנחנו ערים ללחימה בסוריה שמתנהלת בשנים האחרונות אבל בחודש האחרון היינו עדים לעליה חדה ברמת הפעילות הסורית בקרבת קו הגבול עם ישראל. אנחנו מבינים שהפעילות האווירית בסוריה היא פעילות פנימית, אבל אנחנו לא יכולים להתעלם מהנעשה ונשארים דרוכים", מציג רס"ן ר', מפקד גף בקרה ביב"א הצפונית. "אנחנו עדים לנוכחות של עשרות כלי-טיס מכלל המערכים שנעים במרחב האווירי הסורי, לצד פעילות של לוחמי צבא סוריה. המצב דורש רגישות וערנות גבוהה מהרגיל, וכעת אנו עדים לתוצאותיה".

"לאורך היום הייתה פעילות נרחבת של כוחות סורים בקרבת קו החיץ", מסביר רס"ן ר'. "אנחנו בדריכות גבוהה מאוד לגבי כל כלי-טיס שמתקרב לשטח המפורז, וברגע שאותו 'סוחוי' חצה את הגבול ניתנה הנחיה להפילו על-ידי שני טילי 'יהלום'. האירוע כולו ארך שניות ספורות שדרשו חדות, קור רוח ודיוק בהעברת ההנחיות".


תמונת ארכיון

"משימת היב"א היא לשמור על תמונה אווירית מעודכנת, משימה מאתגרת בהתחשב בכמות כלי-הטיס שנעים במרחב אותם צריך לסווג ולבחון", מצהיר רס"ן ר'. "אנחנו עוקבים אחר כל כלי-טיס שמתקרב לשטח המפורז ושומרים על הריבונות של מדינת ישראל. אנחנו לא יכולים לרדת מרמת הדריכות שלנו כדי שגורמים עוינים לא ינצלו את הסיטואציה באזור, וישלחו כלים שמטרתם לפגוע בישראל ובנכסיה. היב"א ואנשיה ימשיכו לפעול 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ויבטיחו את ביטחונם של אזרחי ישראל".