יומן ארועים

Bookmark and Share
הטייסת שיכולה להגיע לכל נקודה על הגלובוס פורסם בתאריך 19.07.2018
תגיות: שמשון (הרקולס J) , טייסת "הפילים"
מהצנחת לוחמים בשטח האויב, דרך ביצוע תדלוק אווירי ועד הענקת סיוע הומניטרי - טייסת 103 ("הפילים"), טייסת התובלה הטקטית של חיל-האוויר, מציינת 70 שנים להקמתה. על היכולות המתקדמות, המבצעים הגדולים ושיתופי הפעולה הבינלאומיים
שילה לב

טייסת 103 ("הפילים"), המפעילה מטוסי תובלה כבדה מסוג "שמשון" (סופר הרקולס C-130J), ציינה לאחרונה 70 שנים להקמתה. "'מהדקוטה' (דאגלס DC-3) ועד ה'קרנף' (הרקולס C-130), מה'נורד' (נוראטלס 2501) ועד ה'שמשון' - במשך שבעים שנים ידעתם לקדם, לסייע וליצור יש מאין יכולות אסטרטגיות לחיל-האוויר", מצהיר תא"ל איל גרינבוים, מפקד בסיס נבטים. "'השמשון', מטוס התובלה הטקטי מהדור החדש, האוויוני, השריד והמתוחכם, מותח את מעטפת חיל-האוויר ומושך את כלל מערך התובלה למעלה, אל הדור הבא".


תמונת ארכיון

טייסת 103 מבצעת משימות רבות בהן תובלה, הצנחת כוחות בשטח האויב ותספוק כוחות באמצעות מטוס ה"שמשון". "למטוס ה'שמשון' טווח טיסה גדול ויכולות נשיאה רחבות ומגוונות בתא המטען", מסביר סא"ל י', מפקד הטייסת. "בארבע השנים האחרונות הטייסת השתתפה במגוון רחב של פעילויות משמעותיות וערכיות. אנחנו יכולים להגיע לכל נקודה על הגלובוס עם מטענים שונים, ולבצע פריסות והעברות של כוח אדם וציוד רב".

חשאי, רחוק ומדויק
"לאורך השנים משימות הטייסת אמנם השתנו, אך הבסיס נשמר במהותו. בשנת 1948 אחת המשימות של הטייסת הייתה הטלת פצצות וכיום הטייסת מבצעת משימה דומה של השלכת מטען", מציין רס"ן ט', סגן מפקד הטייסת. "ככל שהפלטפורמות הופכות חדשות ומדויקות יותר, כך ביכולתנו לבצע את המשימה בטווחים ארוכים יותר, ובצורה חשאית ומדויקת יותר".


תמונת ארכיון

"בתקופתי מרכז עיסוקה של הטייסת היה הדרכת טייסים חדשים במקביל לאימון מבצעי של הטייסים הקיימים", מספר אל"ם (מיל') נתן דביר, מפקד הטייסת בין השנים 1968-1972. "הטייסת ביצעה את משימותיו המסורתיות של מערך התובלה הכבדה, בהן אספקה בהיטס באוויר, הצנחות, נחיתות במסלולי עפר ובמסלולים קדמיים, וכמובן תדלוק אווירי".

אל"ם (מיל') דביר מספר על מבצע חשאי שזכור לו מתקופת פיקודו על הטייסת. "המבצע התרחש בשטח האויב, ובמהלכו ביצענו תדלוק של מסוקי 'יסעור' (CH-52) ומטוס 'קורנס' (פאנטום). נדרשנו לנווט לנקודת מפגש בדיוק רב במהלך הלילה ולתדלק את המטוסים כאשר אין הרבה דלק במיכל".


צילום: סליה גריון

במהלך השנים הובילה הטייסת אינספור משלחות סיוע ליעדים קרובים ורחוקים. בשנת 1994 ביצע הממשל ברואנדה רצח עם מכוון ושיטתי כנגד בני הטוטסי. טייסת 103 הובילה משלחת ישראלית שהעניקה סיוע הומניטרי לאזרחים שנמלטו. בשנת 2016 אירע פיגוע התאבדות באיסטנבול, העיר הגדולה בטורקיה. מחבל מתאבד, שהיה חמוש במטען נפץ שהכיל מסמרים, הפעיל אותו בשדרות איסתיקלאל שבחלקה הצפון-מערבי של העיר. מעוצמת הפיצוץ נהרגו ארבעה בני אדם, ונפצעו 36. הנפגעים היו אזרחי מדינות שונות, כאשר שלושה מההרוגים ועשרה מהפצועים היו ישראלים. "למחרת הפיגוע נשלחנו לאיסטנבול יחד עם כוחות של יחידה 669 (יחידת החילוץ והפינוי הקרבי בהיטס) להחזיר ארצה את הפצועים ואת גופות ההרוגים הישראלים", משתף רס"ן ט'.

על קו ישראל-הודו
הטייסת לקחה חלק בתרגיל האווירי הבינלאומי הגדול בתולדות ישראל, "בלו פלאג" (דגל כחול) 2017, שהתקיים בחודש נובמבר האחרון בבסיס עובדה שבערבה. בתרגיל התבצע שיתוף פעולה בין חילות-אוויר משבע מדינות זרות: ארה"ב, גרמניה, צרפת, איטליה, פולין, יוון והודו. מטרתו של התרגיל הייתה לדמות תרחישי לחימה קיצוניים וטיסה בקואליציה באופן המציאותי ביותר. בשונה מפעמים קודמות גם הודו, צרפת וגרמניה לקחו חלק בתרגיל.


צילום: סליה גריון

בבסיס נבטים נחתה המשלחת ההודית עם מטוס תובלה כבדה מסוג "סופר הרקולס" המקביל למטוס ה"שמשון", ובו כ-50 אנשי צוות-אוויר ולוחמי קומנדו הודים מיחידת "Garud", יחידה מיוחדת אשר נותנת מענה לתקיפה וחילוץ. במרכזו של שיתוף הפעולה עמד אימון כוחות אוויר-מיוחדים שנערך בבסיסי תל-נוף, פלמחים ונבטים יחד עם טייסת 103 ויחידה 669. במסגרת האימון נערכו טיסות משותפות של מטוס ה"שמשון" עם הפלטפורמה ההודית הזהה, כולל תדלוק אווירי בבסיס נבטים ובבסיס עובדה.

בהמשך השנה טסו צוותים ישראליים מהטייסת לאימון בהודו בשני מטוסי "שמשון". אנשי צוות-האוויר הישראליים טסו במשך כשבועיים עם מקביליהם ההודים בטופוגרפיה שונה לחלוטין ממתווה השטח הישראלי. "לשיתוף הפעולה עם חילות-אוויר זרים חשיבות אסטרטגית", מצהיר רס"ן ט'. "שלחנו מטוס להודו וביצענו שם אימון איכותי. חיל-האוויר ההודי מתפעל מטוסים כמו שלנו, מה שלימד אותנו רבות על המטוס ונתן לנו הזדמנות לטוס מעל שטחים מעניינים".

הזרוע הארוכה
פעולות הטייסת מתחלקות לשני סוגים: משימות הזרוע הארוכה ומשימות השתתפות. במסגרת משימות הזרוע הארוכה פועלת הטייסת בטווחים רחוקים ויכולה להגיע לכל נקודה על הגלובוס. "בשנת 2015, לאחר רעידת האדמה בנפאל, שלחנו זוג מטוסים לקטמנדו לצורך סיוע הומניטרי יחד עם צוותי חילוץ של פיקוד העורף", משתף רס"ן ט'. "הבאנו ציוד רב שכלל תרופות ומזון". במסגרת משימת ההשתתפות תומכת הטייסת את פעילות כוחות זרוע היבשה. הטייסת מתספקת מטענים, מזון ותחמושת לכוחות להמשך הלחימה, מבצעת הטסה של כוחות ופינוי פצועים, וכן מבצעת הצנחת לוחמים וציוד (אפסניה).


תמונת ארכיון

"אנחנו מבצעים שיתופי פעולה רבים עם כוחות היבשה", מדגיש סא"ל י'. "בשנה שעברה השתתפנו בתרגיל הכוחות המיוחדים בקפריסין, 'מחלקה ראשונה', והדגמנו את היכולת שלנו לתמוך בפעילויות הכוחות המיוחדים בטווחים רחוקים". במהלך האימון הנחיתו מטוסי התובלה הכבדה את הכוחות בזירת התרגיל בקפריסין. "האתגר שלנו סבב סביב כמות הלוחמים אותם הטסנו בתרגיל הזה", מסביר רס"ן ט' שהוביל את התרגיל בטייסת. "האתגר הפך לגדול פי כמה וכמה מכיוון שאת כמות הכוחות הזאת הטסנו אל מעבר לים".