יומן ארועים

Bookmark and Share
מכונאים מוטסים חדשים בחיל-האוויר פורסם בתאריך 17.07.2018
תגיות: מכונאים מוטסים , טייסת "מגני המערב" , מערך המסוקים
קורס מכונאים מוטסים מספר 40 הגיע בשבוע שעבר לסיומו בבסיס פלמחים ובוגריו הצטרפו באופן רשמי למערך מסוקי-הסער (מסע"ר) בחיל-האוויר. "כולנו מצפים שתהוו דוגמה אישית ודמויות לחיקוי בעבור הדור הצעיר במערך. אתם תהיו בין המפקדים שיהוו את השדרה הפיקודית במערך הטכני של חיל-האוויר"
יעל פוקס וטל בן-נאה

הם שירתו כמכונאי קרקע כשנתיים, לקחו חלק בקורס ארוך הנמשך כשמונה חודשים וכעת הם מציינים את תחילתו של פרק חדש ומיוחד בשירותם הצבאי. קורס מכונאים מוטסים מספר 40 הגיע בשבוע שעבר (ד') לסיומו בבסיס פלמחים ובוגריו הצטרפו באופן רשמי למערך מסוקי-הסער (מסע"ר) בחיל-האוויר.


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

"כמפקדים ולוחמים, אנו מצפים שתהיו נחושים וחותרים להשלמתה של כל משימה, שתהיו אנשי צוות מסורים שניתן לסמוך עליהם בכל עת, אך בעיקר, אנו מצפים שתשמרו על הערכים עליהם גדלתם והתחנכתם - על הקרקע ובאוויר", אמר תא"ל נמרוד שפרוני, מפקד בסיס פלמחים. "כמכונאים מוטסים כולנו מצפים שתהוו דוגמה אישית ודמויות לחיקוי בעבור הדור הצעיר במערך. באופן אישי, אני מצפה לראותכם בעוד שנים מספר ממלאים את תפקידי הקצינים הטכניים בטייסות. אתם תהיו בין המפקדים שיהוו את השדרה הפיקודית במערך הטכני של חיל-האוויר. אין לי ספק שאתם ראויים לכך".


צילום: סליה גריון

המכונאי המוטס, המוגדר כלוחם חוד, הינו איש צוות עזר-אוויר הנכלל בצוות המסוק לצד הקברניט וטייס המשנה. המכונאי המוטס משמש כאיש צוות עזר האמון על הפעלת מערכות המשימה, תפעול תא המטען והמערכות בתא הטייס, ועל זיהוי תקלות וסיווגן תוך כדי טיסה. המכונאי המוטס אחראי על העמסת, הושבת והורדת לוחמים, נוסעים או פצועים אל המסוק וממנו, ומסייע לצוות בהכנת משטחי נחיתה. הוא זה שיפתח את דלת המסוק ראשון ואחרון, וינחה את הלוחמים בתא המטען.

נערכים מנטלית
"המכונאי המוטס הוא הגורם הטכני הבכיר ביותר במסוק. לפעמים בעת פעילות נוצרת תקלה טכנית ואין אף אחד אחר על המסוק חוץ מאותו לוחם שיכול לטפל בה", הסביר רס"ן ש', מפקד הקורס. "מעבר לתקלות טכניות, במקרה של פעילות מבצעית האחריות לביצוע המשימה עוברת למכונאי המוטס שנמצא בתא המטען של המסוק יחד עם הלוחמים הרלוונטיים".

בעקבות פעילותם האינטנסיבית של המכונאים המוטסים ואירועי השנה האחרונה, הוחלט בבית הספר למכונאים מוטסים לפתח הכשרה מנטלית שהיוותה חלק משמעותי מהקורס הנוכחי ותמשיך גם בקורסים הבאים. "האסון בנחל צפית הוא אסון שצריך ללמוד ממנו", שיתף רס"ן ש'. "מי שהשתתפו בחילוץ מזירת האסון היו מכונאים מוטסים שסיימו את הקורס לפני שנה בלבד, ומצאו עצמם בחילוץ מורכב מאוד עם מראות קשים אף יותר. יחד עם גורמי פסיכולוגיה בבסיס בנינו תכנית הכשרה שכוללת סימולציות של מצבים מורכבים".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

בנוסף לסימולציות בבסיס, ערכו הלוחמים מפגש משותף עם לוחמי אש על מנת לדון איתם בסוגיות מנטליות מורכבות בעת אסונות לאומיים ותאונות קרקעיות. "אמנם הם לא על מסוק, אבל הם מחלצים פצועים ונתקלים במראות קשים. גם אצל לוחמי האש וגם אצלנו הדקות שבין החילוץ להגעה לבית-החולים הן קריטיות", גילה רס"ן ש'. "כשאנחנו מוסרים את הפצוע לבית-החולים, אנחנו לא יודעים מה יקרה איתו בהמשך. במסגרת הקורס ערכנו סיור והדרכה בבית-חולים, נכנסנו לחדרי הטיפול הנמרץ וקיבלנו הסבר מאנשי המחלקה על האופן בו דברים נראים מבפנים. זה השלים לחניכים את התמונה מהצד השני".

לראשונה מזה שמונה שנים: מכונאי מוטס במסוק ה"עטלף"
בין בוגרי הקורס נמצא סמ"ר ד' שעתיד להפוך למכונאי המוטס הראשון בטייסת 193 ("מגני המערב") לאחר שמונה שנים מאז הפעם האחרונה בה קיבלה הטייסת מכונאי מוטס לשורותיה.

טייסת 193 היא טייסת מסוקי סיור-ימי המפעילה את מסוק ה"עטלף" (פנתר). בשל ממדיו הקטנים של המסוק, נבחרים למשימה רק אנשי צוות שרלוונטיים אליה. במקום לכוון את המסוק לנחיתה על הקרקע, יכוון סמ"ר ד' את המסוק לנחיתה על ספינות ה"סער 5" של זרוע-הים, אשר פועלות באופן צמוד עם הטייסת. "העבודה בלב ים מאתגרת", סיפר סמ"ר ד'. "כשאתה לבד על המסוק בלב ים, לפעמים אין לך דרך ליצור קשר עם אנשי הטייסת. זה דורש ממני להיות הגורם הטכני היחיד על הספינה שיכול לטפל בתקלה על מנת שנוכל להמשיך במשימה".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

דרכו של סמ"ר ד' לתפקיד זה לא הייתה פשוטה. "היה לי ברור שאתגייס ואתרום ככל יכולתי למען החברה בה גדלתי. התחנכתי בטייסת וכחלק משירותי הסדיר ביליתי רבות כטכנאי על ספינות זרוע-הים. כחלק מהרצון לתרום יותר ולהתמקצע בתחום, ביקשתי לצאת לקורס מכונאים מוטסים. לא היה לי פרופיל רפואי שעומד בסף הדרישות, והייתי צריך להילחם כדי להתקבל לקורס. אני שמח לעמוד כאן ולענוד את כנפי המכונאי המוטס בגאווה".

"ההרגשה הכי מדהימה שהייתה לי בחיים"
"הכל התחיל כשהייתי בתיכון. מכונאי מוטס הגיע לבית-הספר שלי כדי לספר על תפקידו", נזכר סמ"ר ט', מצטיין הקורס שעתיד להשתלב בטייסת 124 ("החרב המתהפכת"), המפעילה את מסוק ה"ינשוף" (בלאק-הוק). "השיחה איתו שינתה את חיי ובאותו רגע הבנתי את משמעות התפקיד. בסופו של יום הטייסים עושים את התפקיד שלהם בצורה מצוינת, אבל בנקודת הקצה המכונאי המוטס מתפעל את המשימה. אני זוכר שהתלהבתי מהרעיון והחלטתי לשמור אותו בראש לרגע שיהיה רלוונטי".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

עוד כשהיה סמ"ר ט' בחטיבה העליונה הוא למד בבית-הספר הטכני של חיל-האוויר והרחיב את לימודיו במגמת מכונות. "מאחר ובית-הספר שייך לחיל-האוויר, נחשפנו לחיל הרבה. בכיתה י"ב התחלתי לחשוב על השירות הצבאי ואותו מכונאי מוטס קפץ לי לראש. דיברתי עם מפקד השלוחה שלי שיכווין אותי לקורס הזה, והיום אני עם ההרגשה הכי מדהימה שהייתה לי בחיים. אני רוצה לתת את מאת האחוזים, ולעשות הכל כדי להיות הכי טוב ולבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר". סמ"ר ט' מסיים עם מסר לנערות ולנערים שעומדים בפני גיוס: "אני ממליץ לכל מלש"ב (מועמד לשירות ביטחון) או שוחר שרוצה ומתעניין לעשות הכל ולא לוותר על התפקיד הזה. זה לא פשוט, זה קשה, אבל הרעיון הוא להסתכל על הקושי כאתגר ולהמשיך בכל זאת. זה שווה את זה".