יומן ארועים

Bookmark and Share
שנת ההחלטות הדרמטיות של חיל-האוויר פורסם בתאריך 31.05.2018
תגיות: אדיר (F-35I) , רעם (F-15I) , יסעור (CH-53) , ראם (בואינג 707)
מטוסי דור חמישי או מטוס קרב רב-משימתי? איזה מסוק יחליף את ה"יסעור" הוותיק? מתי יגיע המתדלק הבא של הזרוע הארוכה של צה"ל? בשנים האחרונות עובר חיל-האוויר תהליכי התעצמות משמעותיים: עסקאות רכש רבות נחתמות, פלטפורמות חדשות נקלטות ופלטפורמות וותיקות מושבחות. ראש מחלקת תכנון וארגון היוצא במטה חיל-האוויר משרטט את מגמות ההתעצמות של החיל בשנת 2018
איתם אלמדון

צה"ל מתמודד עם עידן של תמורות תכופות בעולם כח-האדם, ביכולותיו המבצעיות ובמפת האיומים הביטחוניים ובמקביל, ברור כי לצד ההתאמה לשינויים המידיים יש חשיבות להיערכות ארוכת-טווח כדי להצליח לעמוד במשימות. בימים אלה שוקדים במטה חיל-האוויר על תכניות ההצטיידות עשור קדימה. תכניות אלו יועברו לאישור מפקד חיל-האוויר, סגן הרמטכ"ל והרמטכ"ל ומאוחר יותר גם לאישור הדרג המדיני.


עיצוב גרפי: רון תמיר

אל הדור החמישי
אל"ם א', ראש מחלקת תוא"ר (תכנון וארגון) היוצא, מספר על תהליכי הרכש ומגמות ההתחדשות של חיל-האוויר. "2018 מביאה מגמות התחדשות", הוא אומר. "אנחנו לא רוכשים מטוסים המיועדים למשימה מסוימת בלבד, אלא צריכים כמות מטוסים אשר תשמר את המאזן האסטרטגי והעליונות האווירית של ישראל בכלים ורסטיליים שיהיו יעילים גם עבור לחימה בגזרות קרובות וגם עבור לחימה בגזרות רחוקות. מדיניות בניין הכוח של חיל-האוויר היא להתכונן לאתגרים שיונחו לפתחנו בעוד עשר שנים ואף מעבר לכך ולהיות מוכנים לגם לכוונות חדשות של האויב".


צילום: סליה גריון

בשנת 2018 ממשיך חיל-האוויר בתהליך קליטת מטוסי "אדיר" (F-35I). תהליך זה הינו מוקד בניין הכוח המרכזי של החיל. בשנה הקרובה יתמקד חיל-האוויר בשילוב מלא של המטוס בפעילות מבצעית, כאשר רכש מטוסים נוספים נמצא כבר באופק. "ה'אדיר' הוא המטוס שהולך למשוך את סד"כ (סדר כוחות) הקרב של החיל קדימה והוא החל זה מכבר לפעול מבצעית", מגלה אל"ם א'. "אנחנו ממשיכים בקליטת המטוסים והסד"כ הולך וגדל. בשנת 2018 יחל את עבודתו צוות ההקמה של טייסת 'אדיר' שנייה, עם מינויים של מפקד הטייסת וקצין פרויקט".


עיצוב גרפי: רון תמיר

"התשתיות בבסיס נבטים הולכות וקורמות עור וגידים. בימים אלה מסתיימת בנייתו של דת"ק (דיר תת-קרקעי) חדש והבסיס כולו נמצא בהתחדשות כוללת בזכות ה'אדיר' ובזכות פלטפורמות נוספות הנקלטות בו. המטוס מביא גם מגמות התחדשות בעולמות ההכשרה של אנשי צוות-האוויר ובמסלולי הפיתוח שלהם וכן מגמות חדשות בתחום אימון והדרכת הטכנאים. היום יש לנו יכולת להכשרת טכנאים מהמתקדמות בעולם דרך מרכז ההכשרות והאימון של טכנאי 'אדיר' בנבטים".

בחיל-האוויר מסתכלים על "אדיר" כמנוע צמיחה לכלל מערכי החיל. "העלייה לדור החמישי מהווה עבורנו הזדמנות לקחת את כל חיל-האוויר לדור הבא. אנחנו מחפשים תהליכים חיוביים ב'אדיר' במטרה להתאימם באופן נרחב רחבה לכל חיל-האוויר ולצורך כך, הוקם צוות בהובלתי שעתיד להציג את מסקנותיו למפקד חיל-האוויר בקרוב".

תחזית: יתכנו רעמים
לצד רכש מטוסי "אדיר" נוספים, שוקל חיל-האוויר רכישת מטוסי "רעם" (F-15I) משופרים מסוג F-15IA. "אנחנו עוסקים כעת בשאלה מה צריך להיות היקפו של סד"כ הקרב של מדינת ישראל אל מול האתגרים והמשימות שלנו", מסביר אל"ם א'. "צריך לקחת בחשבון את האתגרים אשר יתהוו בעשרות השנים הבאות. לא רק דברים קונבנציונאליים כמו התעצמות מדינות, אלא גם אפשרות לתפניות ותהפוכות. חיל-האוויר הוא תעודת הביטוח של מדינת ישראל והדור החמישי מאפשר לנו התמודדות טובה הרבה יותר עם האתגרים הניצבים לפנינו. המטרה כעת היא להמשיך ולרכוש מטוסי דור חמישי לצד התאמת מטוסי הדור הרביעי לרלוונטיים לשינויים בשדה הקרב".


לצד רכש מטוסי "אדיר" נוספים, שוקל חיל-האוויר רכישת מטוסי "רעם" (F-15I) משופרים | צילום: סליה גריון

"אנחנו שוקלים אפשרות לרכישת מטוסי דור ארבע וחצי מסוג F-15IA", מוסיף אל"ם א'. "יש להם יכולות מצוינות בהיבטי היתוך מידע ויכולת נשיאת חימוש גבוהה מאוד וכך נוכל לשדרג סד"כ וותיק יותר ולהשביח אותו. ההחלטה בנושא תתקבל על-ידי הרמטכ"ל בשנה הקרובה".

במקביל לקליטת מטוסים חדשים, ממשיך חיל-האוויר לעסוק בהשבחת סד"כ המטוסים הקיים. "הפרויקט להסבת מטוסי 'קרנף' (הרקולס C-130) ל'קרנף' אוויוני הגיע לסיומו והטייסת החלה לפעול בתצורה החדשה כטייסת 'קרנף' אוויוני. במקביל, השלים חיל-האוויר את הצטיידותו במטוסי "שמשון" (סופר הרקולס C-130J) שכבר יצאו לגיחות מבצעיות רבות".


הפרויקט להסבת מטוסי "קרנף" ל"קרנף" אוויוני הגיע לסיומו והושלמה ההצטיידות במטוסי "שמשון" | צילום: סליה גריון

"אנחנו נמצאים בתהליך השבחת מטוסי 'ברק' (F-16C/D) ו'סופה' (F-16I) כאשר פרויקט ליין התקנות 'ברק' נמצא כבר בשלבי ביצוע. מדובר בפרויקט להתקנת מערכות חדישות במטוסי 'ברק'. בתחום החימוש יחתמו בשנה הקרובה שתי עסקאות חימוש גדולות משמעותיות של חימוש ישראלי וחימוש אמריקאי".

"יסעור": יש מחליף?
מגמות ההתחדשות בחיל לא פוסחות על מערך המסוקים וחיל-האוויר נמצא בתהליך חתימה על עסקה לרכישת מסוק הדרכה חדש לבית-הספר לטיסה שיגיע לישראל בעוד כשלוש שנים ויקפיץ את עולם ההדרכה במערך המסוקים בדיוק כפי שמטוס "לביא" (M-346) עשה למערך הקרב.

במקביל, מצוי חיל-האוויר בשלבי חתימה על עסקה לשילוב מערכות ישראליות במסוקי "סי-הוק" שנרכשו מעודפי הצי האמריקאי. המסוקים יעברו תהליך "הכחלה" - התקנה של מערכות חיל-האוויר והפיכתם לישראלים מבחינה מבצעית. מטרת המהלך היא שיפור יכולות הקרב הימי ואפשור ההגנה על המים הכלכליים של ישראל באמצעות מסוקים שיגדילו פי כמה את שטח הכיסוי ואת מהירות התגובה לאיומים במרחבי הים ובאזורי אסדות הגז הימיות בפרט. הם יגיעו בעוד כשלוש שנים ויחליפו את מסוקי ה"עטלף" (פנתר) הוותיקים.


מסוקי "סי-הוק" אמריקאים יגיעו בעוד כשלוש שנים לחיל-האוויר ויחליפו את מסוקי ה"עטלף" הוותיקים | תמונת ארכיון

בדגמי "ינשוף" (בלאקהוק) יושלם תהליך של השבחה מקצה לקצה אשר יכלול החלפת אוויוניקה מלאה, הוספת יכולת הגנה עצמית משודרגת מפני איומי נ"מ (נגד מטוסים) והוספת יכולת ריחוף אוטומטי. מסוקי "יסעור" (CH-53) הוותיקים של חברת "סיקורסקי" שהגיעו בסוף שנות השישים, ימשיכו לפעול עד 2025 ולאחר מכן יחל הליך הדממתם וקליטת מחליפיהם. המועמדים הרלוונטיים הם CH-53K מבוסס "יסעור" ומסוק "צ'יינוק" (CH-47). נבחנת אפשרות להצטיידות בטילטרוטור V-22 כסד"כ משלים למסוק שייבחר.


עיצוב גרפי: רון תמיר

משדה-דב לחצור
מערך התובלה הקלה צפוי לעבור מתיחת פנים משמעותית בעשור הקרוב אשר יחל עם סגירת בסיס שדה-דב בעוד כשנה ומעבר יחידותיו לבסיס חצור. טייסת 135 ("מלכי האוויר") המפעילה מטוסי תובלה קלה המשמשים גם למשימות איסוף מודיעין, תיסגר וחלק ממטוסיה ימוזגו לטייסת אחודה שתהיה טייסת 100 ("הראשונה"). הטייסת האחודה תמשיך להפעיל מטוסי "צופית" (ביצ'קראפט קינג-אייר B-200) ו"חופית" (בוננזה A-36) אך רבות ממשימותיה יועברו לכטמ"מים (כלי-טיס מאוישים מרחוק) במקביל לרכישת פלטפורמות "כוכב" (הרמס 900), "איתן" (הרון TP) ו"שובל" (הרון 1) נוספות והרחבת כמות המסגרות הארגוניות במערך הכטמ"ם.

 
חיל-האוויר ירכוש פלטפורמות "כוכב" (הרמס 900), "איתן" (הרון TP) ו"שובל" (הרון 1) נוספות | צילום: סליה גריון

גידול עצום צפוי גם במערך ההגנה האווירית. "אנחנו מרחיבים את היכולות של מערכת הנשק 'קלע דוד' ומקימים פלגות שיגור נוספות וכן מגדילים את מספר סוללות מערכת הנשק 'כיפת ברזל'. מדובר בהחלטות רמטכ"ל לביצוע בשנת 2018", מציין אל"ם א'. "מעבר להגדלת הסד"כ, יש שינוי מקיף במבנה המערך סביב יישום תכנית 'נערכים לעתיד'. בשנת 2019 תושלם בנייתן של מפקדות גדודי 'כיפת ברזל' ו'קלע דוד' בבסיס חצור".


בשנת 2019 תושלם בנייתן של מפקדות גדודי "כיפת ברזל" ו"קלע דוד" בבסיס חצור | צילום: סליה גריון

"מערך ההגנ"א לוקח נתח הולך וגדל במשימת הגנ"ש (הגנת שמיים)", מוסיף אל"ם א'. "על אף שלמערך הקרב תהיה בלעדיות בתחומים מסוימים במשימה זו, יהיו מקומות שבהם אל מול איומים בזירה יהיה יתרון יחסי למערך ההגנ"א. אלו יכולות הולכות ומתהוות ולא כולן עדיין קיימות".

תהליך נוסף אליו נערך חיל-האוויר הוא סגירת בסיס הטכני בעוד כחמש שנים. "נחתמה עסקה לשיווק הקרקע ואנחנו נמצאים בתהליך של תכנון העברת בית-הספר לשוחרים לכרמיאל ובניית ביסל"ט (בית-הספר למקצועות הטכניים) באחד מבסיסי הדרום. אנחנו מנצלים את המעבר כבסיס לחשיבה על תפיסות חדשות בהכשרה, בהדרכה ובתחום הלימודים המתקדמים".

 
תהליך נוסף אליו נערך חיל-האוויר הוא סגירת בסיס הטכני בעוד כחמש שנים | צילום: סליה גריון

באשר לתחום האימון, מגלה אל"ם א' כי נושא המעבר למאמנים (סימולאטורים) מעמיק בשנת 2018. "לאחרונה ערכנו את האימון הראשון של מערך F-15 במלא"ם (המרכז לאימון משימתי) בבסיס חצור. זו קפיצת מדרגה משמעותית ביכולתנו לדמות טיסה בשדה הקרב ופעילות בשטח אויב אותה איננו יכולים לדמות באוויר. הגדלנו את כמות הגיחות שאנחנו מבצעים במלא"ם יחסית לכמות הגיחות שמתבצעות באוויר לאור ההבנה שהאימון שם הוא אימון איכותי מאוד. אנחנו שואפים להמשיך ולהתפתח בעולם המאמנים וליצור סטנדרט אחיד של מאמנים בכלל מערכי החיל".

עידן תדלוק חדש
בשנה הבאה יקבל חיל-האוויר מטוס משימתי חדיש מסוג "נחשון" (גאלפסטרים). במטוס החדש יותקנו מערכות מכ"ם של חברת "אלתא" והוא יהיה בעל יכולות איסוף מודיעיני חדשות ושונות. אחת ההחלטות המרכזיות של חיל-האוויר במערך התובלה הכבדה תוכרע בקרוב לאחר שיוחלט מי יחליף את מטוסי התדלוק מסוג "ראם" (בואינג 707) שהם המטוסים הוותיקים בצה"ל. אחרי יותר מחמישה עשורים מערך המתדלקים יזכה להתחדשות הנדרשת.


עיצוב גרפי: רון תמיר

בשנה הקרובה צפויה להיחתם עסקת הרכש של המחליף. על החלופות שנבחנות נמנים מטוסי "בואינג 767" גדולים שיוסבו על-ידי התעשייה האווירית למטוסי תובלה צבאיים או מטוס ה- KC-46 של חברת "בואינג", מתדלק אווירי רב עוצמה ורב תכליתי שנרכש לשימוש גם בחיל-האוויר האמריקאי.

"לחיל האוויר יש DNA של התחדשות", מסכם אל"ם א'. "הוא לא קופא על שמריו וכל הזמן שואל את עצמו איך הוא יכול להיות טוב יותר. אנחנו לא מסתפקים בקליטת הדור החמישי בחיל-האוויר אלא מעוניינים להעלות את חיל-האוויר כולו לדור הבא. שאילת השאלות מאפשרת לנו להתאים את עצמנו לזירה הדינאמית והחדשה. חיל-האוויר נמצא בחזית ההתמודדות עם השינויים וכחיל מתחדש נותן למשרתיו תחושה טובה כי הם משרתים בסביבה חושבת, לומדת ודינמית בה הם יכולים להשפיע".