יומן ארועים

Bookmark and Share
אחריות כבדה: פקחי העמסה חדשים בחיל פורסם בתאריך 13.05.2018
תגיות: יחידת פקחי העמסה , בסיס נבטים , שמשון (הקרולס J) , קרנף (הרקולס)
בשבוע שעבר הסתיימה הכשרתם של פקחי העמסה חדשים בחיל-האוויר, שהתבצעה לראשונה על מטוס ה"שמשון". פקחי ההעמסה, המשמשים כמפקדי תא המטען במערך התובלה הכבדה, נדרשים לכישורי תכנון וחשיבה יחד עם עבודה פיזית ומקצועיות רבה. "אם הנשק של מטוסי הקרב הוא פצצות, אז למטוסי התובלה הכבדה יש את הנשק שלהם - הלא הוא תא המטען"
נופר בליט

"אם הנשק של מטוסי הקרב הוא הפצצות שהם נושאים, אז למטוסי התובלה הכבדה יש את הנשק שלהם - הלא הוא תא המטען", מתאר סגן ב', פקח העמסה בהכשרתו ומפקד גף הדרכה ביחידת פקחי ההעמסה. "מהות מערך התובלה הכבדה היא העברת ציוד ותספוקת, הטסת לוחמים והצנחתם, ומכאן נובע תפקידו של פקח ההעמסה".


"אם הנשק של מטוסי הקרב הוא הפצצות, אז למטוסי התובלה הכבדה יש את הנשק שלהם - תא המטען" | צילום: קורל דביר

פקח העמסה הוא איש צוות הכרחי בכל טיסה של מטוסי ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) וה"קרנף" (הרקולס C-130HI), המשמש כמפקד תא המטען הכפוף לקברניט הטיסה. "יחידת פקחי ההעמסה אמונה על תחום היבילות האווירית בחיל-האוויר ובצה"ל", מסביר סא"ל ר', מפקד היחידה. "לוחמי היחידה אחראים על כל המתבצע בתאי המטען של מטוסי התובלה הכבדה, בין אם מדובר בהעמסת ציוד וכלי רכב, בהצנחת כוחות או מטענים, בתפעול מערכות מטוס או בהתמודדות עם תקלות".


פקח העמסה הוא איש צוות הכרחי בכל טיסה המשמש כמפקד תא המטען הכפוף לקברניט הטיסה | צילום: קורל דביר

"להטיס כוח לשטח לא סימפטי, לנחות, לפתוח את הדלתות ולהוציא בזמן הקצר ביותר את הלוחמים והציוד באופן בטיחותי, לסגור את הדלתות ולהמריא כמה שיותר מהר. לנחות שוב, לפנות את כולם פנימה, להעמיס את הציוד ולרתק אותו לרצפה", מתאר סגן ב' את משימת הפינוי וההנחתה, אחת ממשימותיו של פקח ההעמסה. "במקרה כזה עובדים קשה במסגרת זמנים צפופה מאוד עם המון לחץ ואדרנלין".

בין מוח לכוח
פקח העמסה הוא בהגדרתו "לוחם חוד", שהפסיק השתתפות בקורס-טיס, עבר מיונים לתפקיד וסיים מסלול הכשרה לתפקיד שאורכו חצי שנה. "היכולות המוטוריות והידע הרב שנדרשים ממך, כמו גם היצירתיות, הגמישות והדרישה לשמור על קור רוח ועל חדות במהלך הטיסה - כל אלו הם מאפיינים הכרחיים לפקח העמסה, ואנו שמים עליהם דגש במהלך הקורס", משתף סרן ת', מפקד בית הספר לפקחי העמסה.


פקח העמסה הוא "לוחם חוד" שהפסיק השתתפות בקורס-טיס, עבר מיונים לתפקיד וסיים מסלול הכשרה | צילום: קורל דביר

קורס פקחי העמסה, שמתקיים פעם בשנה, אורך כשישה חודשים ומשתתפים בו בין שניים לארבעה חניכים. הקורס כולל הדרכות קרקעיות בהם לומדים החניכים את יסודות ההעמסה והפריקה, ועורכים היכרות מעמיקה עם תא המטען על שלל מערכותיו. "בכל אינץ' במטוס יש משהו חדש. החניכים צריכים לזכור בעל פה היכן נמצא כל חלק בכל פינה של המטוס, כדי שבזמן אמת, כשיש למשל תקלה ועשן בתא המטען, הם ידעו לבצע את משימותיהם", מסביר סרן ת'.

עשרות גיחות, צניחות וניווטים
במהלך הקורס לומדים החניכים את תפעול מערכות המטוס, תכנון הטיסה, איזון המטוס והתמודדות עם מגבלות עומסי משקל. במסגרתו עוברים החניכים עשרות גיחות במאמן ובאוויר, קורס צניחה, שבוע ניווטים, מסעות מילוט, ליל הסתוות, חבירה למסוק, מילוט ימי ועוד. רק לאחר שיסיימו את הקורס המאתגר יתחילו קא"ם (קורס אימון מבצעי) שאורכו כחודשיים.

מעבר לידע ולמיומנות שנדרשת מהחניכים, הם עורכים גם היכרות עם הערכים הדרושים לתפקיד. "דבקות במשימה, חתירה לניצחון, ערך הרעות ועבודת צוות - כל אלו ערכים שנוגעים אלינו ביום-יום, בטיסה ובמשימות הקצה, ואנחנו לא יכולים להזניח אותם לרגע", מדגיש סגן ת'.


בקורס עוברים החניכים עשרות גיחות במאמן ובאוויר, קורס צניחה, שבוע ניווטים ומסעות מילוט | צילום: סליה גריון

"קור רוח זו אחת התכונות הכי חשובות לפקח העמסה. פעמים רבות המשימה כולה מתנקזת לרגע אחד בו אתה צריך להיות הכי חד", משתף רס"ל ע', סגן מפקד בית הספר, וסרן ת' מוסיף: "פקח העמסה משלב בתפקידו את ערך הרעות עם ערך הדבקות במשימה. פקח אולטימטיבי צריך לדעת לנהל את הצוות שהוא מוביל, כיוון שבמשימות מורכבות יכולים להיות גם חמישה פקחים בתא המטען".

שמשון הגיבור
בשבוע שעבר הסתיים בבסיס נבטים קורס פקחי העמסה, כאשר לראשונה הוכשרו פקחים ישירות למטוס ה"שמשון". את הקורס המותאם ל"שמשון" בנו המפקדים מאפס. "כניסת ה'שמשון' לחיל האוויר השפיעה רבות על תפקיד הפקח, בין היתר בשל השוני בהרכב הצוות", מסביר סא"ל ר'. "העדר מכונן אוויר בצוות הטיסה חייב את הפקח לקחת על עצמו תחומי אחריות נוספים, בהם קבלת המטוס לטיסה מהגף הטכני, תפעול חירומים ותפעול מערכות מטוס כדוגמת מערכות הדלק והתדלוק האווירי. העצמת תפקיד הפקח בצוות המטוס התבררה כמוצלחת מאוד ובשל כך אף השפיעה על תפקיד הפקח במטוס ה'קרנף' האוויוני".


בשבוע שעבר הסתיים קורס פקחי העמסה, כאשר לראשונה הוכשרו פקחים ישירות למטוס ה"שמשון" | צילום: קורל דביר

לשאלה האם טכנולוגיה תוכל להחליף בבוא היום את תפקידו של פקח ההעמסה, משיבים אנשי היחידה בשלילה ומעריכים כי התפקיד הוא אחד האחרונים שהטכנולוגיה תוכל להחליף. "במשימות רבות לא מדובר בנתונים יבשים וצריך שיקול דעת של בן-אדם", מסביר רס"ל ע'. סרן ת' מוסיף: "עולם תא המטען הוא דינאמי, משתנה בזמן אמת ותלוי בגורמים רבים, וכדי לבצע את המשימה צריך להיות נייד ויצירתי. בסוף צריך את הבן-אדם".


"כדי לבצע את המשימה צריך להיות נייד ויצירתי. בסוף צריך את הבן-אדם" | צילום: קורל דביר

"כל חניך בקורס השקיע רבות כדי להגיע לרמתו כיום. הדרישות בקורס גבוהות מאוד, והרף של החניכים לעצמם גבוה עוד יותר", מתגאה סרן ת'. סא"ל ר' מוסיף: "מי שמעוניין לשרת כלוחם, מתעניין בעולם הטיסה ויחד עם זאת רוצה לשלב עבודה פיזית שדורשת כישורי תכנון, חשיבה, ניהול ועבודת צוות - זה התפקיד בשבילו".