יומן ארועים

Bookmark and Share
משלבים זרועות: בכירי אוגדה 98 בבסיס פלמחים פורסם בתאריך 30.04.2018
תגיות: מערך המסוקים , כלי-טיס מאוישים מרחוק , ינשוף (בלאקהוק) , בסיס פלמחים , כוחות הקרקע
השתלטות על רכבים עוינים, תפיסה ופגיעה במחבלים, הטסת כוחות והגנה על הלוחמים בשטח: בשבוע שעבר ערכו בכירי "עוצבת האש" (אוגדה 98), אליה כפופות חטיבת הצנחנים וחטיבת הקומנדו, ואנשי טייסות הכטמ"ם (כלי-טיס מאוישים מרחוק) והמסוקים יום אימון אווירי בבסיס פלמחים. "האימון הזה הוא נדבך בתהליך ליצירת שיתוף פעולה בין-זרועי אולטימטיבי"
יעל פוקס | צילום: אוראלי אמזלג, בסיס פלמחים

בשבוע שעבר נערך בבסיס פלמחים יום אימון אווירי משותף לבכירי "עוצבת האש" (אוגדה 98), אליה כפופות חטיבת הצנחנים וחטיבת הקומנדו, ואנשי טייסות הכטמ"ם (כלי-טיס מאוישים מרחוק) והמסוקים. במהלך האימון תרגלו המשתתפים השתלטות מבצעית על מפגעים בזירה הדרומית, כל זאת לקראת תרגיל האוגדה שעתיד להשתלב עם התרגיל החילי.

"האימון הזה הוא נדבך בתהליך ליצירת שיתוף פעולה בין-זרועי אולטימטיבי במטרה לשפר את המוכנות שלנו למלחמה", אומר תא"ל נ', מפקד בסיס פלמחים. "השיפור מתבצע על-ידי היכרות אישית בין הצדדים הפועלים, אישור מתארי אימון משותפים, קיום שיח מבצעי משותף והעלאת לקחים מהאימונים השונים".

"רק באמצעות השילוביות ננצח"
"התחלנו את היום בתדריך משותף בחדר התדריכים של טייסת 123 ('ציפורי המדבר') המפעילה את מסוק ה'ינשוף' (בלאק-הוק). בתדריך הצגנו את הפעילות המבצעית אותה נתרגל", מסביר רס"ן ל', נציג חיל-האוויר (נח"א) בחטיבת הקומנדו. "המפקדים קיבלו סיטואציה כללית ותמונת מצב, והיו צריכים לבנות יחדיו את הפעילות המבצעית".

בארבעה חדרים ישבו בכירי האוגדה ונציגי הטייסות, ופירקו לגורמים את המשימות המבצעיות הניצבות מולם בתוך התרחיש הגדול – השתלטות על רכבים עוינים, תפיסה ופגיעה במחבלים, הטסת הכוחות הרגליים והגנה בזמן אמת על הלוחמים בשטח. כל אלו, תוך מתן תשומת לב להימנעות מחיכוך עם בלתי מעורבים בתוך הזירה האורבנית הצפופה.

"שדה הקרב משתנה, והאויב לומד ומתפתח. בהתאם לכך, גם המענה צריך להתפתח ולהיות מותאם לשינויים", קובע תא"ל נ'. "האתגר שלנו הוא בהיכרות עם היכולות והמגבלות של הצדדים הפועלים אחד לצד השני. התכנון המקדים המשותף נותן לנו הזדמנות ליצור הבנה והיכרות הדדית במטרה לייצר את המענה המשותף הטוב ביותר לאיומים השונים. הבנו שרק באמצעות השילוביות ננצח".

מהצד השני
בסיום התכנון המשותף, החליטו הכוחות הפועלים על תכנית אופרטיבית משותפת ויצאו לדרך. "האימון המעשי התחלק לשתי קבוצות ולשני חלקים, כאשר בכל חלק קבוצה אחת תרגלה בשטח והוטסה על-ידי מסוק 'ינשוף' והקבוצה השנייה צפתה באימון מתוך קרונות ההפעלה של כטמ"מים מסוג 'הרמס 450' ו'שובל' (הרון 1) בבסיס", מתאר רס"ן ל'. "זה נותן לכוחות הפועלים הזדמנות לראות ולחוות איך נראים הדברים מהצד השני".

לוחמי הקומנדו התכנסו בתוך קרון מפעילי הכטמ"ם וצפו בהם מפעילים את כלי-הטיס. על המסך תמונה אווירית של שדה הקרב ובה נראים חבריהם לאוגדה בצד אחד והאויב המדומה בצד השני. מפעיל הכטמ"ם וטייס מסוק הקרב מסוג "פתן" (אפאצ'י) של טייסת 190 ("מגע הקסם") מעדכנים את הלוחמים במתרחש בצדה השני של הזירה ומכווינים אותם אל עבר מטרות.

"אנחנו צריכים למצוא פתרונות יצירתיים לאתגרים שלנו", מסביר סא"ל ש', מפקד טייסת המפעילה כטמ"מים מסוג "הרמס 450" ו"כוכב" (הרמס 900). "כוחות הקרקע מסייעים לנו ליצור תמונת קרב מלאה ואנחנו מסייעים להם. השפה המשותפת תוך כדי פעילות צריכה להיות חדה על מנת שלא נבזבז זמן חשוב על אי-הבנות. כוחות הקרקע צריכים לשאוב מידע ולספק מידע, ואנחנו צריכים לספק ללוחמים בשטח את כל מה שיש לנו להציע". 

הגנה על הכוחות או תקיפה מאסיבית?
"העבודה המשותפת שלנו היא אינטימית ומצריכה הבנה של ההישג הנדרש ממסוק הקרב - האם זה הגנה על הכוחות בשטח או לחילופין תקיפה מאסיבית בשטח האויב", מציג סרן י', מוביל התרגיל בטייסת 190. "למסוקי הקרב יש את היכולת לנתח את המטרה ולדעת מה סוג אמצעי הלחימה שמתאים לתקיפתה". בעת התרגול, מזהים הכוחות בשטח ניסיון תקיפה בזירה. אלו יוצרים קשר עם המסוק שחג מעליהם באוויר ומכוונים אותו לנקודה. "אנחנו אמנם לובשים סרבל, אבל בזמן לחימה משותפת אנחנו כפופים לכוחות הקרקע", מצהיר סרן י'.

מסוקי-הסער של טייסת 123 היו אחראיים על הטסת הכוחות לנקודות המנחת שנקבעו מבעוד מועד. זוהי משימה פשוטה לכאורה, אך לצוות המסוק אין דרך לדעת מה מצב נקודת המנחת שנקבעה בעודם באוויר בדרך אליה. "עלינו לדעת כיצד לנווט מסוק לנקודה גם בלי GPS", מציין סא"ל ב', מפקד טייסת 123. "אני, בתור טייס 'ינשוף', מצפה לקבל מהשולט באירוע את כל הפרטים שרלוונטיים לנחיתה שלי. אם קיים איום כלשהו, עלינו לנחות בנקודה חלופית". אחד האתגרים הגדולים ביותר של מסוקי-הסער הוא צמצום זמני הנחיתה. "חשיבות התזמון היא קריטית. ככל שהמסוק נמצא יותר זמן על הקרקע הוא חשוף יותר לאיומים. לכן חשוב לתרגל שוב ושוב ירידה ועליה של כוחות קרקעיים למסוקים".

בסיס לשיתוף פעולה
"לשיתוף פעולה יש מספר תנאים", מפרט תא"ל ירון פינקלמן, מפקד אוגדה 98. "בקיאות ומיומנות במקצוע שלך, פיקוד ושליטה מאורגנים, משימה ברורה, שיתוף פעולה הדדי ברמה האישית והחברית, תקשוב וקשר נכונים אחרת לא נצליח לגרום למכונה הזאת לעבוד והכנת משימה מקדימה. כל אחד מהמפקדים יקבל במהלך המערכה הבאה כלי-טיס לעזרתו. צריך לקחת בחשבון שהכנת המשימה לכלי-הטיס תיקח זמן וצריך להבין מראש את הדרישות של שני הצדדים. התנאי האחרון לשיתוף פעולה הוא מיצוי. אחרי שכוחות הקרקע נעזרים בכלי-הטיס בתמרון שלהם, הם חייבים לחשוב טוב עם עצמם האם הם מיצו את כלל היכולות והסיוע שהם יכולים לקבל מאותו כלי-טיס"

זוהי אינה הפעם הראשונה או האחרונה בה מתקיימים בבסיס פלמחים תרגילים מסוג זה. "אוגדה 98 היא אוגדה מוטסת, לכן ברור שאנחנו עובדים יחדיו", מצהיר תא"ל נ'. "הבסיס הזה הוא בסיס שיתוף פעולה מרכזי. זה בא לידי ביטוי בכוננות, במוכנות וביצירת העבודה והשפה המשותפת". אל"ם אבי בלוט, מפקד חטיבת הקומנדו, מוסיף: "זהו הפורום המתאים ביותר להעביר את המידע הזה הלאה עד לאחרון החיילים. המפקדים הבכירים באוגדה הם 'סוכני השינוי' והם הבסיס לבניית שיתוף הפעולה המתפתח".