יומן ארועים

Bookmark and Share
טור אישי: יום בחיי פקח טיסה פורסם בתאריך 25.04.2018
אם תשאלו את הוריו וחבריו הקרובים של סג"ם גיל מה הוא עושה בצבא, תשובתם תנוע בין ''הוא מחלק דוחות מהירות למטוסים'' לבין ''ההוא שמסמן למטוסים היכן לחנות''. אז מה הוא באמת עושה? סג"ם גיל צ'רני, המשרת במגדל הפיקוח של בסיס נבטים, משתף אותנו בחוויות ובאתגר הרב בשירותו כפקח טיסה
סייעה בהכנת הכתבה: נופר בליט

אם תשאלו את משפחתי וחברי הקרובים מה אני עושה בצבא תשובתם תנוע בין ''הוא מחלק דוחות מהירות למטוסים'' לבין ''ההוא שמסמן למטוסים היכן לחנות''. אז מה אני באמת עושה? שמי גיל צ'רני ואני משרת כפקח טיסה בבסיס נבטים שבדרום הארץ, המפעיל מטוסי תובלה כבדה ומטוסי קרב.

פקחי הטיסה הם האחראים על ניהול התעבורה הקרקעית והאווירית של שדה התעופה. המטרה הכללית בפעילותם היא לדאוג שמשימותיהם של כלי-הטיס יתבצעו בצורה היעילה והבטיחותית ביותר. התפקיד פתוח לבנים ולבנות כאחד, כאשר יכולים להתקבל אליו בנים בעלי פרופיל עורפי בלבד ובנות נדרשות לחתום "דין אישה כדין גבר" ולשרת במשך שנתיים ושמונה חודשים.


פקחי הטיסה הם האחראים על ניהול התעבורה הקרקעית והאווירית של שדה התעופה | צילום: קורל דביר

התפקיד דורש חלוקת קשב, עבודת צוות, יכולת עמידה בלחץ וכישורי למידה עצמית. אם תמצאו מתאימים, תזומנו ליום מיונים ומבדקים רפואיים בבסיס תל-השומר. עברתם את המיונים? כל הכבוד. כעת מצפה לכם מסע ארוך ומספק של שירות באחד מ-11 מגדלי הפיקוח שבבסיסי החיל.

כל יום נראה אחרת
מה שייחודי לתפקיד פיקוח הטיסה הוא שכל יום נראה שונה בהתנהלותו, כאשר לפעמים היום הופך ללילה - ככה זה בסביבת עבודה מבצעית שפועלת 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. אם ניקח יום עבודה שגרתי, נראה שהוא מלא בהדרכות, סימולציות, ישיבות בעמדות הפיקוח ומעט מאוד שינה. כל יום נפתח בתדריך בו מוצגות הטיסות והחיילים במגדל שמשובצים לפעילות באותו היום. את היום מסיימים בתחקיר מעמיק בו אנו מסתכלים על היום שעבר במטרה ללמוד ולהשתפר. זהו חלק מתרבות התחקור הקיימת בחיל כולו ובייחוד במגדלי הפיקוח.


"את היום מסיימים בתחקיר מעמיק בו אנו מסתכלים על היום שעבר במטרה ללמוד ולהשתפר" | צילום: קורל דביר

המגדל, אשר נמצא לרוב במיקום די מרוחק ביחס לשאר הבסיס בשל הקרבה למסלולי הטיסה, מתנהל כיחידה ארגונית בפני עצמה. זהו סוג של "קומונה" עם כל היתרונות והחסרונות של השהייה התמידית יחד. בכל מגדל ישנם כ-20 פקחים, ביחס של 30 אחוז בנים ו-70 אחוז בנות. הפקחים ישנים כולם במגדל, מבשלים יחד ועובדים יחד, תלויים לגמרי האחד בשני. הסביבה הייחודית היא זאת שהופכת את השירות במקום לכה מאתגר ומספק. כל מי שמשרת במגדל הפיקוח לומד ומתפתח רבות, גם מעבר להיבט המקצועי-תעופתי של פיקוח הטיסה.

ההתנהלות השגרתית בסביבת העבודה יכולה להיקטע בכל רגע עם צלצול ה"פאניק". זהו לחצן המצוקה שמקפיץ את פקחי המגדל אל הקומה המבצעית, בין אם בשל עומס תעבורתי חריג, אירוע מבצעי או תקלה. לפני מספר חודשים, למשל, בליל טיסות שגרתי, דיווח אחד ממטוסי התובלה שלנו כי אחד הנוסעים איבד הכרה. במקרה כזה המגדל מזניק את צוותי הרפואה שנמצאים בכוננות אל עבר המסלולים ומנהל את האירוע. אין הרגשה מספקת יותר מלשמוע שהחייל יצא מהאירוע בשלום בזכות התפעול המהיר של פקחי המגדל.


"הסביבה הייחודית היא זאת שהופכת את השירות במקום לכה מאתגר ומספק" | צילום: קורל דביר

גם במטוסים קורות לעיתים תקלות, ובמקרים אלו אנשי המגדל הם אלה שמזניקים את כוחות החילוץ והכיבוי שנמצאים בכוננות תמידית. במקרה האחרון, הייתה בעיה חריגה בגלגל הקדמי של אחד המטוסים. הצלחנו לתפעל את האירוע ולהנחית את המטוס בשלום. במקצוע שלנו צריך להיות דרוכים תמיד כי המעבר משגרה לפעילות אינטנסיבית יכול לקרות תוך רגע.

אחריות רבה על הכתפיים
למדתי רבות מהשירות עד כה, אבל אחד השיעורים הגדולים ביותר שלמדתי הוא המשמעות של אחריות. לא מובן מאליו שנער בן 20 נושא באחריות לבטיחותם של מטוסים יקרים, ויותר מכך - באחריות לחיי אדם. הן עבודת הפיקוח והן סביבת העבודה מאתגרים מאוד, וכל מי שזוכה לשרת במגדל הפיקוח יוצא ממנו בוגר ואחראי פי כמה וכמה.


"למדתי רבות מהשירות עד כה, אבל אחד השיעורים הגדולים ביותר שלמדתי הוא אחריות" | צילום: קורל דביר

אז נכון, בנות אמנם ''מקריבות'' רק עוד שמונה חודשי שירות ובנים לא זוכים לענוד סיכת לוחם נוצצת וגדולה, אבל חווית השירות כפקח טיסה וכחלק ממשפחת המגדל היא בלתי נשכחת. מעוניינים בשירות מאתגר ויוצא דופן? זה המקום בשבילכם.