יומן ארועים

Bookmark and Share
טייסת ה"קרנף" מתחדשת פורסם בתאריך 24.04.2018
תגיות: קרנף (הרקולס)
טייסת "אבירי הציפור הצהובה" נמצאת בימים אלה בשיאו של תהליך השבחת מטוסי ה"קרנף" (הרקולס C-130) שברשותה, ומתמודדת עם אתגרי פיצול הטייסת והכשרת אנשיה תוך המשך קיום פעילות מבצעית. בתחילת החודש הבא תיפתח הטייסת בגרסתה העדכנית. "צה"ל וחיל-האוויר מקבלים את מטוס ה'קרנף' הוותיק לעוד שנים רבות עם יכולות מבצעיות חדשות"
נופר בליט

זה יותר משנה שטייסת 131 ("אבירי הציפור הצהובה") נמצאת בתהליך ייחודי שכמותו לא נראה בחיל. הטייסת, המפעילה מטוסי תובלה כבדה מסוג "קרנף" (הרקולס C-130), משביחה את המטוסים שברשותה במסגרת פרויקט "קרנף" אוויוני, דבר הצפוי להוסיף ל"קרנפים" לפחות עוד עשר שנות פעילות. "צה"ל וחיל-האוויר מקבלים את מטוס ה'קרנף' הוותיק לעוד שנים רבות עם יכולות מבצעיות חדשות שמותאמות לזירה הדינאמית שלנו", מתגאה סא"ל א', מפקד הטייסת.

 
"צה"ל וחיל-האוויר מקבלים את מטוס ה'קרנף' הוותיק לעוד שנים רבות עם יכולות מבצעיות חדשות" | צילום: טליה יריב

"השינוי הוא גדול. ההשבחה משדרגת את המטוס בחיזוקים מבניים ובמערכות אוויוניות מתקדמות, ומוסיפה יכולות מבצעיות משופרות בעולם התובלה הטקטי, בעולם הטיסה הנמוכה ובמזג-אוויר משתנה", מפרט מפקד הטייסת. "זה מאפשר לנו לבצע את משימותינו בצורה מדויקת ובטוחה יותר, ולהרחיב את יכולותינו המבצעיות".

שתי טייסות שונות
"תהליך הקליטה בטייסת החל באמצע שנת 2016 והתעצם בשנה האחרונה", מספר רס"ן ע', סגן מפקד טייסת ההקמה. "פתחנו צוות הקמה וחילקנו את אנשי צוות-האוויר הסדירים בטייסת לשניים - גף הקמה וגף מבצעי, כך שחלקם עוסקים רק בהקמת הטייסת במתכונת החדשה ובפיתוח תורת לחימה למטוס האוויוני, וחלקם ממשיכים בפעילות הסדירה ובמשימות המבצעיות. אלו למעשה שתי טייסות שעוסקות בשני עולמות שונים. דבר זה מאפשר לאנשי גף ההקמה להקדיש את כל פעילותם לקליטת המטוס האוויוני".

"זהו תהליך ייחודי שאין כדוגמתו בחיל-האוויר. קיימנו את תהליך ההקמה במקביל לשימור הרציפות התפקודית כי הטייסת היא מבצעית ובעלת כשירויות ייחודיות לחיל האוויר ולצה"ל", מסביר מפקד הטייסת.

 
ההשבחה משדרגת את המטוס במערכות אוויוניות מתקדמות, ומוסיפה יכולות מבצעיות משופרות | תמונת ארכיון

מחודש ספטמבר 2015 ולאורך כשנה וחצי, הוכשר מטוס אוויוני אחד שהוגדר כאב-טיפוס. בהמשך, הוכנסו מטוסים נוספים לתהליך ההשבחה, כך שהגף המבצעי הלך וקטן בעוד גף ההקמה גדל. כיום 50% ממטוסי הטייסת כבר מושבחים, 25% נמצאים בתהליך השבחה ו-25% "קרנפים" וותיקים עדיין נמצאים בפעילות. "עברנו מספר ביקורות של החיל במהלך הדרך שנועדו לבחון את כשירות המטוס החדש לעמידה במשימות המבצעיות השונות. הביקורת הסופית תתקיים בשנת 2019 ולאחריה יכנס המטוס לכשירות מלאה", מסביר רס"ן ע'.

בונים הכול מאפס
במסגרת תהליך ההשבחה, עובר המטוס דיגיטציה של כלל מכשירי המנוע והמכוונים, החלפת מערכות הניווט במערכות מתקדמות, החלפה של מערכת הטייס האוטומטי והוספת מכ"ם חדש עם יכולות מתקדמות. "לפי הגדרת חיל-האוויר, נוסף לחיל מטוס חדש כי השינויים בו עמוקים ומשמעותיים, והופכים אותו למטוס שלא קיים בשום מקום אחר בעולם", מסביר מפקד הטייסת.

המטוס החדש לא מגיע עם ספרות מקצועית ואמצעי הדרכה, ולכן נדרשת הטייסת לפתח הכשרות, נהלים ותורות לחימה. גם הגף הטכני נדרש ללמוד את עבודת האחזקה החדשה. "אנחנו מנסים לבדוק כיצד ניתן להשתפר בתפקוד ובביצוע המשימות, ולהשיג תוצאות טובות יותר עם ה'קרנף' האוויוני", מדגיש רס"ן ע'.


"לחיל נוסף מטוס חדש כי השינויים בו הופכים אותו למטוס שלא קיים בשום מקום אחר בעולם" | תמונת ארכיון

בשל היותו של ה'קרנף' המושבח ראשון מסוגו בעולם, לא קיים מאמן (סימולטור) שיכול להכשיר בצורה מלאה את אנשי הצוות. "מצאנו בעולם מאמן דומה אך לא זהה, שמספק לנו תרגול חלקי. בעוד כשלוש שנים אמור להגיע מאמן מיוחד למטוס ה'קרנף' האוויוני שייתן לנו מענה מלא להכשרות ויאפשר שמירה על כשירות", מסביר מפקד הטייסת.

מטוס חדש בפעילות
התחדשות הטייסת תוך המשך הפעילות המבצעית של הטייסת במתכונתה הנוכחית, איננה דבר פשוט ויוצרת לוח זמנים מאתגר. "הטייסת לא עוצרת לרגע, ותפקידנו להכשיר את אנשינו ולפתח את יכולות המטוס האוויוני תוך ביצוע משימות השגרה", מתאר רס"ן ע'. "מכיוון שחלוקת הטייסת יוצרת הפרדה מסוימת בין אנשיה, שמנו דגש בשנה האחרונה על חיבור האנשים מחוץ לקוקפיט. שירגישו לוחמים באותה טייסת גם אם הם אינם טסים יחד".


"תפקידנו להכשיר את אנשינו ולפתח את יכולות המטוס האוויוני תוך כדי ביצוע משימות השגרה" | תמונת ארכיון

בתחילת חודש מאי צפוי להתקיים טקס המעבר ל"קרנף" האוויוני ופתיחת טייסת במתכונתה החדשה. הגף המבצעי של מטוסי הטייסת הוותיקים ייסגר, ורק "קרנפים" מושבחים ייראו באוויר. "רק הזמן יגיד כיצד השפיע התהליך על הטייסת ועל חיל-האוויר", אומר רס"ן ע'. "אבל כל היכולות שהיו ל'קרנף' השתנו. כיום אנחנו יודעים לפעול בצורה טובה יותר ובטוחה יותר, זאת בנוסף לכלים המבצעיים שרכשנו".