יומן ארועים

Bookmark and Share
עושים אמנות מתעופה: הכירו את היא"א 22 פורסם בתאריך 29.03.2018
הם מכירים את מטוסי חיל-האוויר לפחות כמו היצרן ועוסקים ימים ולילות בפירוקם, תיקונם והרכבתם מחדש. יחידת האחזקה האווירית (יא"א 22) הממוקמת בבסיס תל-נוף מתחזקת כמעט את כל כלי-הטיס של החיל ומחזירה אותם לפעילות מבצעית, גם כשזה נראה כמשימה בלתי אפשרית
כרמל שטרן | צילום: קורל דביר

כמעט בכל בית בישראל תוכלו למצוא מכונית משפחתית. בתוך אותה מכונית סטנדרטית נכנסים חמישה אנשים והיא יכולה להוביל אותם ממקום למקום במהירויות שונות ובתוואי שטח שונים. אם נהגיה יחרשו את כבישי הארץ, הם יגיעו אולי לכמה מאות אלפי קילומטרים בתוך מספר שנים ולאחר כמה שנים נוספות ימכרו את המכונית או ישלחו אותה לגריטה.


יחידת האחזקה האווירית (יא"א 22) מתחזקת כמעט את כל כלי-הטיס של החיל ומחזירה אותם לפעילות מבצעית

בחודש דצמבר, שנת 1976, הגיעו מטוסי ה"בז" (F-15) הראשונים לארץ ונכנסו לשירות בחיל-האוויר. 41 שנים עברו מאז, והמטוסים - שיוצאים לגיחות מורכבות ולאימונים בגבהים, במהירויות ובמתארים שונים - ממשיכים להמריא יום-יום מבסיס תל-נוף. הם גומעים מרחקים עצומים, חוצים אוקיינוסים ומטילים חימושים שונים, ועל אף עשרות שנים של פעילות מבצעית ממשיכים לבצע את משימתם באופן מלא. את התופעה הייחודית הזו ניתן לזקוף לזכותה של יחידת האחזקה האווירית, המכונה יא"א 22.


מטוסי ה"בז" נכנסו לשירות לפני 41 שנים וממשיכים לבצע את משימתם באופן מלא, זאת הודות לפעילות היא"א 22

בטיפול נמרץ
בתוך יחידת האחזקה האווירית שוכנים כשלושים כלי-טיס בו-זמנית. המונח "כלי-טיס" מתייחס למטוסים ומסוקים, כשלמעשה מדובר בכלים מושבתים, המזכירים יותר שלדים של מטוסים, מפורקי כנפיים וחסרי צבעים. זה לצד זה, במוסכים הנקראים "בתי מלאכה", מוצבים מטוסי F-16 ו-F-15, מסוקי-קרב וסער, וכן מטוסי תובלה קלה.


במוסכים הנקראים "בתי מלאכה", מוצבים מטוסי F-16 ו-F-15, מסוקי-קרב וסער, וכן מטוסי תובלה קלה

מטוסי קרב מסוג F-15 שנכנסים לבית המלאכה מיועדים לאחד משני תהליכים: תהליך הארכת חיים או ביקורת מחזורית תקופתית אשר עובר כל מטוס אחת לשבע עד עשר שנים. "האחזקה במערך הטכני של חיל-האוויר היא עולם תוכן סדור ומתוכנן היטב. כשהתהליך מסתיים אנחנו מחזירים את המטוסים לנקודה בה הם הגיעו מהיצרן ואף טובים יותר", מסביר סא"ל בן ינוביץ', מפקד תחום תכנון ופיקוח הייצור וסגן המפקד היחידה. "היא"א לוקחת את אותם מטוסים שהגיעו לפרקם, משביחה אותם מבנית, ונותנת להם אורך חיים, מערכות ומכלולים חדשים לעוד שנות שירות רבות בטייסות המבצעיות".

הכניסיני תחת כנפך
עוד טרם קליטת ה"בז" ביחידה, הוא עובר תהליך תכנוני מקיף בו מוערך משך הזמן אליו ייכנס והפעולות אותן הוא נדרש לעבור בטרם יחזור לטייסת המבצעית. "בתהליך התכנון אנחנו מתבססים על ניסיון העבר שלנו", מסביר סא"ל בן. "ברגע שהמטוס מגיע לכאן, הוא עובר תהליך הערכה ראשונית וקליטה. אנחנו מבצעים סקר נזקים ומתכננים לעומק את סדר הפעולות שלנו. לאחר מכן מתחיל תהליך אחזקת המטוס ביחידה".


טרם קליטת ה"בז" ביחידה, הוא עובר תהליך תכנוני בו מוערך משך זמן הטיפול והפעולות אותן הוא נדרש לעבור

תפקידם של אנשי התכנון לא תם עם סיום תהליך הקליטה. הם מלווים את שהותו של אותו "בז" ביחידה ומעדכנים את לוחות הזמנים בתדירות יום-יומית. "בכל יום יש לנו עשרות בלת"מים (בלתי מתוכננים). לדוגמה, טכנאים שפותחים פאנלים ומגלים תחתיהם חלקים שבורים. על אף שלא תכננו להחליף אותם, עלינו לעשות זאת", מדגים רס"ן משה בן חמו, מפקד גף תפ"ן (תפעול וסנכרון)."אם אותו חלק שבור לא קיים אצלנו במלאי, עלינו לייצר אותו מאפס. אם ייצרנו אותו בעבר זה חוסך לנו זמן, אך אם לא ייצרנו אותו מעולם עלינו להתחיל בתהליך שלם של ייצור. אנחנו מביאים מהנדסים שמשרטטים אב-טיפוס והשרטוט שלהם עובר לייצור. בהמשך אותו חלק מצופה ונצבע, ורק לאחר מכן מגיע למטוס. כל התהליך הזה נעשה במקביל לתיקון של פרטים אחרים, וכך אנחנו מסנכרנים את כלל העבודה עם שאיפה לעמוד בלוחות הזמנים הראשוניים".


אנשי התכנון מלווים את שהותו של אותו "בז" ביחידה ומעדכנים את לוחות הזמנים בתדירות יום-יומית

ממטוס שלם לרכיבים
"מטוס שמגיע ליא"א עובר תהליך שבו הוא הופך ממטוס שלם לרכיבים. הצבע שלו מוסר והוא עובר שורה של בדיקות מאוד מעמיקות כדי לזהות נזקים מבניים או סדקים", מסביר סא"ל בן. סדר הפעולות שעובר כל מטוס הוא קבוע, ורס"ן תומר דהרי, מפקד בית המלאכה (בי"מ) האמון על מטוסי ה-F-15, מדמה אותו למגדל קוביות. "כפי שאי אפשר לשים את הקוביה העליונה במגדל לפני זאת שנמוכה ממנה, כך גם אי אפשר לחבר את כנפי המטוס לפני שמרכיבים את הגלגלים ואת כן הנסע. אי אפשר לשים חזרה את החופה לפני שווידאנו שכיסאות המפלט מונחים במקומם".


"מטוס שמגיע ליחידת האחזקה האווירית עובר תהליך שבו הוא הופך ממטוס שלם לרכיבים"

עם סיום הבדיקות, חילוף החלקים וחיבורו של המטוס לכדי יחידה אחת, מגיעה אבן דרך חשובה - ההרצה. "ההרצה היא הרצה קרקעית על מתקן הרצות מיוחד שמדמה טיסה, והמטוס מופעל ממש כפי שיטוס באוויר. בסיומה אנחנו מגבשים רשימת תקלות, מטפלים בהן ומכינים את המטוס להרצה שנייה", מפרט רס"ן תומר. "אם הכל הולך כמתוכנן, עם סיום ההרצה השנייה תתבצע טיסת מבחן. זוהי הטיסה הראשונה על המטוס אחרי שהיה מפורק לחלוטין, ולכן מבצעים אותה טייסי ניסוי מנוסים מטייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה). הטייסים מבצעים בדיקות באוויר, ולאחר הנחיתה מחליטים האם הוא שמיש לטיסה. עם אישורם הוא נכנס לצביעה מלאה ויוצא ממש כמו חדש מהחברה".


עם סיום הבדיקות, חילוף החלקים וחיבורו של המטוס לכדי יחידה אחת, מגיעה אבן דרך חשובה - ההרצה

אמנות מודרנית
הסיסמה המלווה את אנשי היחידה היא "האמנות שבתעופה". "לבנות מטוסים זו אמנות. זהו לא טבעו של הברזל להיות באוויר, ואנחנו גורמים לערימות ברזלים לעלות כל יום לאוויר ולטוס בבטחה", מצהיר רס"ן תומר. רס"ן משה מחזק את דבריו: "לאמן יש את יכולת הציור ויש לו גם רוח של אמן. חלק מהתפקיד שלו כאמן הוא לחשוב על המשמעות, לא להסתפק ב'איך' אלא גם לחשוב על המהות. אנחנו נתקלים כאן יום-יום באתגרים שמתמודדים איתם בפעם הראשונה בעולם, ועלינו לייצר להם פתרונות. אין לנו אפשרות להעתיק את דרכי הפתרונות מיחידות המקבילות לנו שהתמודדו עם אותן תקלות, מפני שאין יחידות כאלה. אנחנו יוצרים כאן דברים מאפס בכל יום מחדש".

 
"לבנות מטוסים זו אמנות. אנחנו גורמים לערימות ברזלים לעלות כל יום לאוויר ולטוס בבטחה"