יומן ארועים

Bookmark and Share
שומרים מרחק: "מובילאיי" למסוקים פורסם בתאריך 05.03.2018
תגיות: מערך המסוקים , מרכז ניסויי הטיסה , ינשוף (בלאקהוק) , יסעור (CH-53) , מסוקי קרב
יכולת חדשה של התראה למניעת התנגשות במסוקים: טייסת מרכז ניסויי טיסה מבצעת סדרת ניסויים שבסיומם תיכנס היכולת לכלל מערך המסוקים בחיל ותדע להתריע מפני התקרבות מסוכנת בין כלי הטיס
כרמל שטרן

בסדרת ניסויים שמבצעת טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) בימים אלה, נבחנת כניסת יכולת התראה למניעת התנגשות במערך המסוקים של חיל-האוויר. היכולת מבוססת על יישום המותקן במערכת קשר שמשמשת את כלל מטוסי החיל. כחלק מעדכון הגרסה שלה במערך המסוקים, תכנס יכולת להתראת התנגשות במסוקי הסער ובמסוקי הקרב.


בסדרת ניסויים שמתבצעת בימים אלה, נבחנת כניסת יכולת התראה למניעת התנגשות במסוקים | צילום: סליה גריון

"לכל הודעה שנמסרת במערכת העברת המסרים במסוק יש תג של זמן שמעיד מתי היא נשלחה. גילינו שאנחנו יכולים למדוד את הטווחים לפי חישוב הזמן וכך להגיע לחישוב המרחק של המסוקים זה מזה", מסביר רס"ן א', טייס מסוקים ומוביל הניסוי בטייסת. "המסר מועבר באופן קולי, מה שמזכיר את מערכת 'מובילאיי' (Mobileye) ברכבים. ההתראה מופיעה כצפצוף הולך ומתגבר הנשמע בחוזקה בחלל המסוק ומתריע מספר שניות לפני הפגיעה".


היכולת מבוססת על יישום המותקן במערכת קשר שמשמשת את כלל מטוסי החיל | צילום: מור צידון

הצורך ביכולת ההתראה אינו חדש והסכנה להתנגשות קיימת בכל רגע בו מתנתק המסוק מן הקרקע. "מצב של חליפות קרובות בין כלי טיס הוא שכיח, ולרוב נובע מאי הבנה בין הטייסים. יכולת ההתראה יכולה לתת לטייס תמונת מצב בסיסית על מה שקורה סביבו", אומר רס"ן א'. "עבור מצב כזה המערכת מספקת פתרון מידי, מהיר וזול".

בדרך למבצעיות
בשלב הראשון ערכו במנ"ט ניסוי קרקעי, במהלכו מסוק אחד טס והאחר שימש כתחנה ניידת על הקרקע. מטרתו הייתה לבדוק את תגובת המערכת אל המסוקים ואת היעילות שלה. "הניסוי הראשון התרחש לפני מספר שבועות ולאחריו הגענו למסקנה שלמערכת פוטנציאל גדול. בשלב השני נערך ניסוי של שני מסוקים באוויר ובמידה והוא יוגדר כמוצלח, נעביר את המערכת לתהליך אבלואציה (הערכת תקינות והתאמה) בטייסת 124 המפעילה את ה'ינשוף'. בסופו תהפוך יכולת ההתראה למבצעית".


הצורך ביכולת ההתראה אינו חדש והסכנה להתנגשות קיימת בכל רגע בו מתנתק המסוק מן הקרקע | תמונת ארכיון

לא בכל יום ממריאים שני טייסי מסוקים עם כוונה מוקדמת להתקרב זה לזה כמעט עד כדי התנגשות. אופי הניסוי מחייב את טייסת מנ"ט לנהל את הסיכונים ולתכנן את היעפים בדקדוק מבעוד מועד, וכך לייצר גיאומטריה של כלי-טיס שמתקרבים זה לזה אך נשארים עם שולי בטיחות ברורים.


לא בכל יום ממריאים שני טייסי מסוקים עם כוונה מוקדמת להתקרב זה לזה כמעט עד כדי התנגשות | תמונת ארכיון

"המקרים היחידים כמעט בהם מסוקים מתקרבים אחד לשני הוא במהלך טיסות מבנה. בטיסה מסוג כזה, המסוקים יהיו תמיד קרובים זה לזה וכך צפצוף עלול להפוך למטרד, להפריע למהלך הטיסה וגם לייצר אדישות אצל צוות המסוק", מוסיף רס"ן א'. "האתגר הנוכחי שלנו הוא לייצר אלגוריתם המאפשר תמרון חופשי במבנה שלא מייצר התראות שווא".