יומן ארועים

Bookmark and Share
בטיפול: איך מתחזקים מאות כלי-טיס בו זמנית? פורסם בתאריך 26.02.2018
תגיות: בסיס חצרים , טייסת "הפטישים" , רעם (F-15I) , הדרכה , המערך הטכני
אנשי מערך התחזוקה בבסיס חצרים מטפלים בכל רגע נתון בעשרות רבות של כלי-טיס מסוגים שונים. ממטוסי הקרב המתקדמים דרך מטוסי המוזיאון הנוסטלגיים ופלטפורמות ההדרכה של בית הספר לטיסה. הצצה למערך התחזוקה המורכב בחיל
אילי פארי

בבסיס חיל-האוויר הדרומי שוכנים כ-170 כלי-טיס, המחולקים לעשר פלטפורמות שונות במערך הקרב, המסוקים והתובלה, והוא מתאפיין בפעילות תחזוקתית קפדנית ובלתי מתפשרת. אזרוחים, תפקידי אחזקה נפרדים ותוכניות לפיתוח חיילים צעירים, מאפשרים בין היתר את הוצאתן של עשרות אלפי גיחות.

מתאזרחים
בבסיס חצרים שוכנות שתי טייסות קרב מבצעיות, ובמרחק נסיעה של כמה דקות בודדות מהן תוכלו למצוא את בית-הספר לטיסה (ביס"ט), המהווה מעין בסיס בפני עצמו שתחתיו 12 טייסת הדרכה ותמיכה. הגיחות המבצעיות ואלו שנועדו לצורכי הכשרה מקבלות יחס זהה, מעידים בבסיס. "המערך מחויב להיות מוכן בכל זמן לכל סוגי הפעילות, בין אם זו פעילות הדרכתית ובין אם מבצעית. הגיחות המבצעיות שוות בערכן מבחינתנו לחשיבות הכשרת דור העתיד של טייסי חיל-האוויר", מבהיר סא"ל ברוך, מפקד טייסת תחזוקה בחצרים.


בבסיס חיל-האוויר הדרומי שוכנים כ-170 כלי-טיס, המחולקים לעשר פלטפורמות שונות | צילום: עדי עבו

כמות הפלטפורמות שמפעיל הביס"ט הביאה את חיל-האוויר להתחיל עוד בשנת 1989 את אזרוח הגפים הטכניים בביס"ט, וכיום תחזוקת פלטפורמות ההדרכה מאוזרחת במלואה. "140 טכנאים של חברת 'כנפי תחזוקה' פועלים בחצרים ומתחזקים בכל הדרגים את מטוס ההדרכה 'לביא' (M-346)", מספר רס"ן (מיל') שמואל אבירם, מנכ"ל "כנפי תחזוקה", העובדת לצד חברת "אלביט" בתחזוקת מטוסי ההדרכה בביס"ט. "אנחנו יחידה צבאית לכל דבר מבחינת העבודה מול טייסת תחזוקה ומול מפקד הבסיס, ואנחנו מחויבים לכל הנהלים המוכתבים בצבא מבחינה בטיחותית ותפעולית".


כמות הפלטפורמות שמפעיל הביס"ט הביאה את חיל-האוויר להתחיל את אזרוח הגפים הטכניים | צילום: עדי עבו

גפים טכניים מאוזרחים הוא מודל שתופס תאוצה בחיל-האוויר, וניתן לראות כאלה גם בבסיס נבטים בדרגי ב' של טייסות התובלה הכבדה. מאז שנת 2002 חברת "אלביט" באמצעות חברת הבת "סנונית" מתחזקת ומפעילה עשרות כלי-טיס בבית-הספר לטיסה, וכן מספקת תמיכה לוגיסטית לתפעול ותחזוקת מטוסי ה"לביא". נשאלת השאלה, מה מפיק חיל-האוויר מהעסקת אזרחים הזכאים לתשלום משכורת גבוהה יותר ובעלי זמינות נמוכה יותר מחיילים בזמינות תמידית ששכרם אחיד וקבוע? "יותר נכון ויותר קל לאזרח מסגרת שאינה מבצעית משום שפעילות מבצעית דורשת רמת כוננות גבוהה וזמינות תמידית, ואילו פעילות הדרכתית, כמו זאת שמקיימים בבית הספר לטיסה, ניתן לתכנן מראש בשנה ", מסביר רס"ן (מיל') אבירם. את הגפים האזרחיים מרכיבים עובדים בעלי רמה מקצועית גבוהה וניסיון עשיר. כשמפקד גף קולט חייל חדש בלי ידע קודם, הוא מלמד אותו הכל מאפס ואז הוא משתחרר. בגפים האזרחיים יש לנו את היכולת להעסיק גם כאלה ששירתו בחיל-האוויר ומביאים עמם ניסיון והיכרות עמוקה של החיל ותרבותו. יתרונות שחיל-האוויר נתרם מהם בהרבה".

בקו הראשון
בעוד בביס"ט לומדים את יסודות ההדרכה, בדת"קים (דיר תת-קרקעי) של טייסת 69 ("הפטישים") עסוקים בהכנת מטוס ה-"רעם" (F-15I) למשימותיו האסטרטגיות.


גפים טכניים מאוזרחים הוא מודל שתופס תאוצה בחיל-האוויר, וניתן לראות כאלה גם בבסיס נבטים | צילום: עדי עבו

"הטייסת מחזיקה בכשירויות בלעדיות לנשקים ייחודיים", מפרט רס"ם הראל, מפקד דת"ק בטייסת. "בשל כמות המשימות הייעודיות המופנות לכאן נוצר עומס תמידי המחייב אותנו לשמור על המתכונת הישנה של טכנאי ממ"ס (מכונאי מטוסים) וטכנאי חימוש נפרדים, בעוד שטייסות אחרות עברו לצורת עבודה שמוביל טכנאי אחוד".


בעוד בביס"ט לומדים את יסודות ההדרכה, בדת"קים של טייסת 69 עסוקים בהכנת ה"רעם" לפעילות | צילום: עדי עבו

בטייסות החיל אכן התקבלה לפני שנים החלטה לאחד את מקצועות החימוש והממ"ס, וכיום נמצאים בטייסות הטכנאים האחודים, האמונים על שתי המשימות יחד. "למטוס יש מערכות וחימושים מורכבים הדורשים תחזוקה דקדקנית, והבנו שהדרישה לאחד את המקצועות בטייסת לא נכונה במקרה הזה. לכן שימרנו את שיטת התפעול הישנה", מסביר רס"ן שבת. "החמשים כאן גדלים מיומם הראשון בצבא כאנשי מקצוע בתחום החימוש ומכירים מגוון חימושים גדול ורחוב, ואילו טכנאי הממ"ס לומדים את מערך F-15 ואת מערכותיו המורכבות לעומק ובהן הם מתמקצעים. כך עולה רמת הביצועים של הטכנאים בטייסת והיכרותם עם המטוס רחבה יותר מבכל גף אחר. היכולות שלהם שוות ערך ליכולות איש קבע במערך אחר".

כל חייל חשוב
בבסיס חצרים מכירים בכך שהמשאב האנושי חשוב מכל, ולכן על מנת לפתח ולשמר את הידע המקצועי של אנשי המערך, הגו אנשי טייסת התחזוקה בשנת 2016 תכנית להעצמת חיילי החובה, המקנה להם תחומי אחריות של אנשי קבע לכל דבר ועניין. "תכנית 'חייל בכיר' התהוותה על מנת להעצים את אנשי המערך בבסיס ולמקסם את יכולותיהם בתקופת שירות החובה ההולכת ומתקצרת", מתאר רס"ן שבת.


על מנת לפתח ולשמר את הידע המקצועי של אנשי המערך, הגו אנשי הטייסת תכנית להעצמת חיילי החובה | צילום: עדי עבו

מרגע הכניסה לתכנית, החיילים נתפסים כאנשי קבע לכל דבר, החל מהקלה בתנאי השירות ועד השתתפות מלאה בשיחות ופאנלים של הדרגים הפיקודיים וקבלת סמכויות. "החיילים נבחרים בוועדה ייעודית, ולאחר בחירתם נבנית עבורם תכנית הכשרה המעניקה כלים פיקודיים ומקצועיים המעצבים אותם כמפקדים וכדור העתיד של החיל".

מה"ספיטפייר" ל"רעם"
"מערך התחזוקה - מערך אחד", קובע הסלוגן של מערך התחזוקה בבסיס חצרים. משמעותו מתחדדת לנוכח העובדה שבאחריותו גם תחזוקת מטוסי מוזיאון חיל-האוויר השוכן בצמוד לבסיס. מה בין ה"הרווארד" וה"ספיטפייר" לבין דגמי ה"לביא", ה"רעם" וה"סופה"?


תכנית ההכשרה מעניקה לחיילים כלים פיקודיים ומקצועיים המעצבים אותם כמפקדים וכדור העתיד של החיל | צילום: עדי עבו

"אנחנו מטפלים בכל המטוסים, מהחדשים ועד הישנים, כאשר אנחנו מקפידים לקבוע סטנדרט אחזקתי אחיד לכל המערך", מסכם רס"ן שבת. "אנחנו מתמודדים בכל יום עם מורכבויות ואתגרים, אבל אנשי המערך מקצועיים ומועשרים ומביאים איתם ניסיון עבר, כישורים ויכולות שמאפשרים את קבלת ההחלטות הטובות ביותר".