יומן ארועים

Bookmark and Share
טור אישי: מי אתה בקר טיסה? פורסם בתאריך 29.01.2018
תגיות: מערך הבקרה , בקרה
סג"ם ס' סיים בשבוע שעבר את הכשרתו כבקר טיסה וקיבל את כנפי הבקר. בטור אישי מיוחד הוא מספר לכם על תפקידו של האדם שאחראי לסנכרן את המרחב האווירי ולהיות עיניהם של כלי-הטיס, וכיצד תוכלו להיות גם אתם בקרים
סג"ם ס' | סייעו בהכנת הכתבה: כרמל שטרן ואילי פארי

אני סג"ם ס' ואני בקר טיסה. כדי להבין מהו תפקידי, דמיינו עוגיית שוקולד-צ'יפס. בסיסי חיל-האוויר ושדות התעופה הם שבבי השוקולד - מרחבים אוויריים שנמצאים באחריות פקחי הטיסה שיושבים במגדל. שאר העוגייה, כלומר המרחב האווירי, היא באחריותנו - הבקרים שיושבים ביב"א (יחידת הבקרה האזורית). נגיע לזה בהמשך.

לפני כשישה חודשים נכנסנו 11 צוערים לקורס בו למדנו שפה חדשה שבתוכה עשרות מושגים וקיצורים מוזרים  כמו קמנ"ק, חמש"ס וקזת"א, שבשבילנו הצוערים היו ג'יבריש אך לאט-לאט התבהרו והתחלנו להשתמש בהם בשפה יומיומית. המסלול מתחיל בבסיס עובדה בהשלמה חילית שאורכה 24 שבועות, ומגיעים אליו טריים לאחר שסיימו קורס קצינים בבה"ד 1 או שהפסיקו השתתפות בקורס טיס.


"לפני כשישה חודשים נכנסנו 11 צוערים לקורס בו למדנו שפה חדשה" | תמונת אילוסטרציה

מהו בדיוק תפקיד הבקר? אני שמח ששאלתם. הבקר לוקח חלק פעיל במשימתו העליונה של חיל-האוויר - הגנת שמי המדינה, כלומר מניעת חדירה של כלי-טיס עוינים למרחב האווירי של ישראל. הוא ממלא משימה זאת בעזרת מכ"מים (מגלי כיוון מרחק) שמגלים עצמים במרחב, ומכיוון שהמרחב בשליטתו הוא יודע בדיוק איזה עצם צריך להיות (או לא להיות) בכל מקום ובכל שעה, ולהוות זוג עיניים, אוזניים ופה נוספים בביטחון השוטף ובפעילויות המבצעיות כדי להבטיח את התנהלותן המיטבית.

הבקר הוא חוליה הכרחית בשרשרת השליטה, ומקשר בין המפקד במרכז השליטה בקריה לבין אנשי צוות-האוויר בקוקפיט. כל זאת, נעשה מעמדות הבקרה ביחידות הבקרה האזוריות שנמצאות בצפון ובדרום.


"הבקר הוא חוליה הכרחית המקשרת בין המפקד במרכז השליטה לבין אנשי צוות-האוויר" | תמונת אילוסטרציה

קצר, קולע, פשוט. אז זהו, שלא כל כך. אני אגלה לכם משהו, המרחב האווירי במדינה הוא מהצפופים בעולם. קשה להסביר במילים, אבל דמיינו עוגה עם 20 שכבות - חלקן מתערבבות, את חלקן אסור לאכול, חלקן רעילות ואת חלקן אפשר לאכול רק עם כפית מפלסטיק. על כל הקונפליקטים האלה מנצח הבקר, והוא ממלא את משימתו השנייה של המערך - סנכרון המרחב האווירי בבטיחות וביעילות. המרחב מכיל אזורי אימון, נתיבים, אזורים אסורים לטיסה ועוד. כל אלה משתנים בהתאם לסוג כלי-הטיס. קשה לתפוס את כמות הידע העיוני שנדרש מבקר לשמור בראשו. גם בסוף שלב ההשלמה, המקום בו קורס בקרים מספר 104 (ואני בתוכו) נמצאים כעת, נדמה שכמות הידע גדולה מלהכיל, אך זו רק ההתחלה.

ביום שלישי הקרוב, נתחיל את הקא"מ (קורס אימון מבצעי) ונתרגל ביב"אות תרחישים מחיי היומיום ביב"א ואף תרחישי קיצון המדמים מלחמה בהם אנו נדרשים להפעיל את חיל-האוויר במהירות, בתכליתיות ובשיקול דעת, כל זאת כאשר אנו תחת לחץ גובר.


"אנו נדרשים להפעיל את חיל-האוויר במהירות, בתכליתיות ובשיקול דעת" | תמונת אילוסטרציה

אז איך מגיעים להיות בקרים? יש שתי דרכים, הראשונה - להיות חיילים מצוינים בעלי יכולות אישיות גבוהות במיוחד שעברו תהליכי מיון קפדניים ויצאו לקצונת בקרה. השנייה - כאשר מפסיקים השתתפות בקורס טיס ומוצבים ביחידת המיון של חיל-האוויר. שם חושפים למתמיינים תפקידים בחיל אשר יוכלו להתמיין אליהם וביניהם - בקרה אווירית. וכך קרה לי, כאשר הפסקתי את השתתפותי בקורס-הטיס. התייעצתי עם י', בקר מהיב"א, אשר הסביר לי עד כמה שאפשר להסביר לזר על חשיבות המערך והסיפוק שהוא חווה בתפקיד.

אז עכשיו, במעמד סיום קורס הקצינים והשלמת הבקרה, כאשר הדרגות על הכתפיים וסיכת הבקרה על המדים, אני מוכן ומזומן להגיע ליב"א ולמלא תפקיד בעל חשיבות מבצעית גדולה.


"במעמד סיום קורס הקצינים והשלמת הבקרה, אני מוכן למלא תפקיד בעל חשיבות מבצעית גדולה" | תמונת אילוסטרציה