יומן ארועים

Bookmark and Share
בחוד העשייה: מכונאים מוטסים חדשים בחיל פורסם בתאריך 18.01.2018
תגיות: בסיס פלמחים , מכונאים מוטסים , ינשוף (בלאקהוק) , יסעור (CH-53) , מערך המסוקים
השבוע הגיע לסיומו קורס מכונאים מוטסים, אשר פועלים בטייסות מסוקי הסער בחיל. כחלק משינוי הגדרת הלוחם בצה"ל, הוגדרו המכונאים המוטסים כלוחמי חוד וכעת נבחן איתור לתפקיד בשלב הגיוס. מפקד הקורס מספר על תפקיד המכונאי המוטס, על ערכיו המובילים וסיפורים בלתי נשכחים מהשטח
יעל פוקס

בטקס חגיגי שנערך השבוע בבסיס פלמחים בנוכחות מפקד בסיס פלמחים, הבוגרים ומשפחותיהם, הצטרפו לשורות החיל מכונאים מוטסים חדשים. אלו ישתלבו בטייסות מסוקי ה"ינשוף" (בלאק-הוק) וה"יסעור" (CH-53).

"בעוד רגע קט, עם הישמע הסירנה הבסיסית, תמהרו אל מסוק הכוננות, תכינו את תא המטען ותמריאו אל הלא נודע - למשימתכם המבצעית הראשונה. מהיום, רף הציפיות שלנו מכם הבוגרים המצטרפים היום למשפחת הלוחמים בצה"ל, יהיה גבוה יותר", בירך תא"ל נ', מפקד בסיס פלמחים את המסיימים. "כמפקדים ולוחמים, אנו מצפים שתהיו נחושים להשלמתה של כל משימה, שתהיו אנשי צוות מסורים, שניתן לסמוך עליהם בכל עת, אך בעיקר, אנו מצפים שתשמרו על הערכים עליהם גדלתם והתחנכתם, על הקרקע ובאוויר. כמכונאים מוטסים כולנו מצפים שתהוו דוגמה אישית ודמויות לחיקוי, בעבור הדור הצעיר במערך".


"אנו מצפים שתשמרו על הערכים עליהם גדלתם והתחנכתם, על הקרקע ובאוויר" | תמונת ארכיון

מכונאים מוטסים הוגדרו כלוחמי חוד
לאחרונה הוחלט בצה"ל כי תתקיים הפרדה בתוך אוכלוסיות הלוחמים, וכך נוצר המושג "לוחם חוד", המבדיל לוחמים הנמצאים במגע קרוב עם האויב. מכונאים מוטסים, יחד עם אנשי צוות-האוויר, לוחמי יחידת החילוץ וההצלה בהיטס 669 ופקחי העמסה הוגדרו כלוחמי חוד.

מהו תפקיד המכונאי המוטס? "מכונאי מוטס הוא חלק מצוות מסוק הסער הנושא באחריות על ביצוע המשימה", פותח רס"ן שלומי, מפקד הקורס. בתא הקדמי, אחראים על תפעול המערכות, הקראת נתונים, התמודדות עם מצבי חירום במסוק ותקלות הדורשות ידע טכני. בתא האחורי במסוק, אחראי המכונאי המוטס לנהל את משימת החילוץ יחד עם לוחמי יחידה 669, העמסת ציוד, טיפול בתקלות, העמסת פצועים, הכוונה וכדומה. "המכונאי המוטס הוא הגורם הטכני הבכיר ביותר על המסוק. כמכונאי מוטס, לפעמים אתה יכול למצוא את עצמך לבד בשטח בזמן תקלה ללא יכולת לתקשר עם הגף הטכני בטייסת, מה שהופך אותך לגורם הטכני היחיד במטוס שיכול לטפל בתקלה על מנת להמשיך במשימה ולצאת לגיחות נוספות", מתאר רס"ן שלומי. "נוכחותו בכלי-הטיס של גורם שיכול לתחזק את המסוק בשטח ולהביע עמדה מקצועית זהו יתרון עצום לחיל-האוויר הישראלי".


מכונאים מוטסים הוגדרו כלוחמי חוד יחד עם אנשי צוות-אוויר, לוחמי 669 ופקחי העמסה  | צילום: סליה גריון

בידיהם - אחריות לחיי אדם
תפקיד המכונאי המוטס מציב את הלוחמים בהתמודדויות הדורשות מהן לקבל החלטות בזמנים קצרים, ולקחת לידיהם חיי אדם. "אני זוכר פעם שהזניקו אותנו לעשות חילוץ באזור הררי בזמן שטפונות לשני אזרחים שנתקעו במקום. אף פעם לא פחדתי לצאת חילוץ, עד שאמרו לי את המילה 'תינוק'", נזכר רס"ן שלומי. "רעדו לי הרגליים. מזג האוויר היה מורכב וקשה, ובנוסף לכל זה - לחלץ תינוק? איך אפשר לקחת אחריות על חיו של תינוק? הזכרתי לעצמי שאנחנו מומחים למשימה".

המכונאים צריכים להתמודד עם אירועים בלתי מתוכננים. "לדוגמה, מזניקים אותך באמצע הלילה להרי אילת לבצע חילוץ בגובה נמוך כשיש חושך מצרים ושום דבר לא ברור. אלו תרחישים שאנחנו מתאמנים עליהם עוד בקורס. אנחנו מלמדים כיצד למזער את כמות התקלות ואיך להשתמש ביצירתיות, כי הרבה פעמים אתה צריך לחשוב מחוץ לקופסה והדברים שלמדת כדי לפתור תקלות ובעיות".


משתמשים ביצירתיות כדי לפתור תקלות | תמונת ארכיון

בקורס מקבלים החניכים הכנה מוקדמת גם לאתגרים המנטליים שיחוו בשירות. "אנחנו נותנים דוגמאות מהחיים, לדוגמה נפילת מסוק נוסף מהטייסת בזמן לחימה. אתה חייב להמשיך במשימה למרות שאתה רואה אותו בעיניים שלך מתרסק על הקרקע ואתה יודע שיש בתוכו אנשים שאתה מכיר. ב'צוק איתן' הוזנקנו לפינוי פצועים בשטח אויב, בעבר היה נהוג להשאיר בשטח אלונקה לאחר העמסת פצוע על המסוק, על מנת שיהיו לכוחות בשטח אלונקה לשימוש על חשבון האלונקה ש'לקחת'. הגענו לשטח, וראיתי שכולו מכוסה אלונקות, הבנתי שזה לא יום רגיל ושהיו שם הרבה מסוקים שפינו פצועים עוד לפניי. העלנו את הפצוע על המסוק ואני זוכר בבהירות איך הוא היה מכוסה אבק, פצוע קשה. הוא לא שרד את הפינוי ומת בדרך לבית החולים. במצב כזה, אני יודע שעשינו את כל מה שיכלנו. אנחנו מדברים בקורס על תחושות של פספוס וקושי, שבדרך כלל אתה פוגש כשאתה שם את הראש על הכרית אחרי המאורע ולא תוך כדי המשימה כשאתה מוצף באדרנלין".


"אנחנו מדברים בקורס על תחושות של פספוס וקושי, שבדרך כלל אתה פוגש כשאתה שם את הראש על הכרית אחרי המאורע" | תמונת אילוסטרציה

בקרוב: מכונאים מוטסים יאותרו בשלב הגיוס
אורכו של קורס המכונאים הוא כתשעה חודשים ואליו מתקבלים טכנאים ממערך מסוקי הסער, כאשר כעת נבחנת אפשרות בה יאותרו לתפקיד מלש"בים (מיועדים לשירות הביטחון) לאחר תהליך מיון ייעודי.

השלב הראשון בקורס הוא פרק קרקעי של לוחמה רגלית ואחריו עוברים המכונאים להתאמן בסימולטורים בבסיס פלמחים. שם הם עוברים הסבה למסוק ה"ינשוף" ועוברים הדרכות במטאורולוגיה, אווירודינמיקה, תקשוב וכדומה. בחלק האווירי בהכשרתם, מצטרפים חניכי הקורס לטייסי המסוקים הטריים הנמצאים בשלב הקא"ם (קורס אימון). שם הם חווים לראשונה את הדינמיקה עם אנשי צוות-האוויר, שכן העבודה בצוות היא חלק בלתי נפרד מתפקידם.


הדינמיקה בקוקפיט חשובה | תמונת ארכיון

"אחרי שהטייסים מטיסים את המסוק לנקודת הביצוע באופן הבטוח ביותר, המשימה עוברת לידיו של המכונאי המוטס. הוא העיניים של הטייס בזמן ביצוע המשימה, לכן חשוב שיכירו כבר בשלב הקורס, וילמדו את היכולות, המגבלות והביצועים אחד של השני על מנת ליצור תשתית מלאה לעבודת צוות אחידה ומסונכרנת", אומר רס"ן שלומי.

בשלב האחרון בקורס החניכים עוברים אל הטייסות אליהם הם מיועדים ובליווי מדריך הם עושים את צעדיהם הראשונים בעולם המבצעי. אם עד כה התאמנו החניכים בעזרת הדמיות ושקי חול, הפעם מתאמנים החניכים עם לוחמי יחידה 669, ומשתתפים במשימות בעלות מאפיינים מבצעיים.