יומן ארועים

Bookmark and Share
הצצה למרכז ההכשרות של טכנאי ה"אדיר"
תגיות: אדיר (F-35I) , חוש טכני , המערך הטכני , בית-הספר הטכני , בסיס נבטים , טייסת "נשר הזהב"
הדרכה בדור החמישי: כיאה למטוס המתקדם ביותר בחיל-האוויר, הכשרות טכנאי מטוס ה"אדיר" עומדות בקו אחד עם חזית הטכנולוגיה. טכנולוגיית תלת-מימד ושמע, לומדות ממוחשבות ויכולות הדמיה מופעלות במרכז ההכשרות בנבטים. הטכנאים המאותרים ל"אדיר": ממסלולי השוחרות, בעלי שליטה בשפה האנגלית
כרמל שטרן ונדב שחם

בחודשים האחרונים החלו טייסי ה"אדיר" (F-35I) לבצע גיחות אימון במאמן הסימולטיבי המתקדם שנחנך בבסיס נבטים. תחת אותה קורת גג הוקם מרכז הכשרות גם לאנשי התחזוקה העוסקים באחזקת המטוס. "זהו מרכז הדרכה ראשון מסוגו במערך הטכני כולו. הוא מאפשר לנו לעשות דברים שטרם עשינו בהיבט של הכשרת חניכים. אנחנו מלמדים כאן 25 מקצועות שונים שקשורים למערך מטוסי ה'אדיר'", מספר רס"ן צחי ג'ינו, מפקד מרכז ההכשרות לטכנאי "אדיר".


מרכז ההכשרות בנבטים. 25 מקצועות שונים נלמדים, כולם עוסקים באחזקת ה"אדיר" | צילום: סליה גריון

מרכז ההכשרות אמנם פועל בבסיס נבטים, אך שייכותו הארגונית הינה בסיס הטכני בחיפה, כך ניתן לומר שמדובר בשלוחה של הבסיס הטכני בנבטים. כל טכנאי שמטפל במטוס ה"אדיר" מאותר מראש לתפקיד, בין היתר בזכות ידע מוקדם בשפה האנגלית. תהליך ההסמכה כולל קורס בן עשרה שבועות במרכז ההדרכה. "העובדה שאנחנו פועלים בתוך בסיס מבצעי תורמת לאיכות ההכשרה שלנו. אנחנו יורדים לטייסת יום יום, מרגישים את המטוסים ואת הקרבה לטייסת", אומר רס"ן ג'ינו.


טכנאי ה"אדיר": מאותרים מראש לתפקיד ובעלי שליטה בשפה האנגלית | צילום: מור צידון

לומדות ממוחשבות וטכנולוגיית תלת מימד
המאמן הגיע כחלק מעסקת הרכש של המטוסים מול חברת "לוקהיד מרטין", אשר מתחזקת אותו בשוטף ואחראית על תקינותו. מדובר בעמדות מחשב אישיות בהן ממחישים לטכנאי בעזרת טכנולוגיות שונות וביניהן טכנולוגיית תלת-מימד, את העבודה השוטפת על המטוס. בנוסף, ישנן במרכז כיתות למידה וכעת עומלים אנשי המרכז על הקמת מעבדה מיוחדת לאימון הטכנאים העוסקים במערכת המידע הלוגיסטית-אוטונומית, האחראית על מעטפת הטיסה של המטוס (ALIS).


בקרוב: מעבדה לאימון טכנאים על מערכת ה-ALIS | התמונה באדיבות מרכז ההכשרות

הטכנאים יושבים בכיתה ושומעים את הסאונד של ההתרחשויות בדת"ק, רואים מה קורה בתא הטייס, חוזים בזרימת הדלק או השמן במערכות, מפרקים פאנל או גלגל ומרכיבים אותו בחזרה לפי ההוראות. את ספרות המטוס הם לומדים באמצעות לומדות ממוחשבות ולמדריך יש יכולת לעקוב אחר העבודה של הטכנאים במחשבים שלהם, ולראות בכל שלב האם טעה החניך. "האימון במאמן מתבצע כולו באמצעות מולטימדיה, ללא שום נייר. כעת אנו נמצאים בתהליך קליטת יכולות חדשות למרכז ההכשרות שיאפשרו לטכנאים להתאמן במתארים נוספים, כמו תליית חימוש. בנוסף לכך, בוצע פיילוט של תוכנית הכשרה בסיסית עבור קציני מטה שמטרתה לחשוף אותם למטוס ה'אדיר', וכחלק ממנה גם הם יגיעו ללימודים בכיתות ההדרכה", מסביר רס"ר חיים סבח, קמ"ד אחזקה במדור הכשרות.


"האימון במאמן מתבצע כולו באמצעות מולטימדיה, ללא שום נייר" | צילום: מור צידון

חותמים על המטוס מהשבוע הראשון בטייסת
במרכז מתנהלים מספר קורסים במקביל. "המרכז מספק הכשרה מקצה לקצה, הטכנאי מרגע גיוסו מגיע אלינו ואנחנו מלווים אותו לכל אורך השירות. אחרי ההכשרה הבסיסית, הם יכולים לחתום על מטוס כבר בשבוע הראשון שלהם בטייסת", מדגיש רס"ן ג'ינו. "בעזרת יכולות ההדמיה המתקדמות ניתן להסמיך את הטכנאים במינימום מגע ידי אדם במטוס".


טכנאי ה"אדיר" חותמים על המטוס עוד מהשבוע הראשון בטייסת | צילום: סליה גריון

קורס צבאי בסטנדרט אקדמי
כל טכנאי המטוס והעוסקים במלאכת האחזקה נדרשים לשליטה מלאה בשפה האנגלית, זאת משום שהספרות ומערכות המטוס כולן מתנהלות בשפת המקור. עד כה הוכשרו במרכז כ-150 טכנאים בשירות חובה בארבעה מחזורי גיוס. מרבית הטכנאים המאותרים למערך ה"אדיר" מגיעים ממסלולי שוחרות ומתכנית "פלדה כחולה" לאיתור מוקדם של בני נוער למערך הטכני של חיל-האוויר. "כשנכנסים להכשרה מרגישים כמו באקדמיה, למרות שיש לנו שגרת יום של קורס צבאי", מסכם רס"ן ג'ינו. "באופן אישי לא יכולתי לחלום על תפקיד יותר משמעותי, זוהי זכות ענקית, לבנות משהו מאפס".


"זוהי זכות ענקית, לבנות משהו מאפס" | צילום: סליה גריון