יומן ארועים

Bookmark and Share
איך הופכים F-15 אמריקאי ל"בז" ישראלי? פורסם בתאריך 17.12.2017
תגיות: בז (F-15) , בסיס תל-נוף , המערך הטכני , חוש טכני
לאחר שבשנה שעברה נחתו בישראל מטוסי F-15 שיצאו משירות חיל-האוויר האמריקאי, החלו בחיל-האוויר בפרויקט ראשון מסוגו להסבת מטוס אמריקאי למטוס "בז" (F-15) ישראלי. בתחילת 2018 ייכנס לשירות מבצעי המטוס המוסב. "ה'בז' האמריקאי הוא בעל יכולות אסטרטגיות, כולל יכולת טיסה לטווח ארוך"
איתם אלמדון

תשעה מטוסי F-15 מדגם D6 נמסרו לחיל-האוויר הישראלי מהמשמר הלאומי של חיל-האוויר האמריקאי (ANG). שמונת המטוסים הראשונים נחתו בבסיס תל-נוף בספטמבר 2016, ואילו התשיעי נחת מספר חודשים מאוחר יותר.

המטוסים שיצאו משירות כחלק מתכנית הוצאת סד"כ טבעית בחיל-האוויר האמריקאי היו אמורים במקור לשמש לחלפים, אך טרם הגעתם זיהו אנשי להק ציוד והמערך הטכני את הפוטנציאל הגלום בהם: מדובר במטוסי F-15 דו-מושביים ובעלי יכולת נשיאת מיכלי דלק תצורתיים (CFT). כך נולד פרויקט הסבת מטוס F-15 אמריקאי והפיכתו למטוס "בז" (F-15) ישראלי.


תשעה מטוסי F-15 אמריקאים נחתו בבסיס תל נוף ב-2016, ובחיל-האוויר הבינו את הפוטנציאל | צילום: סליה גריון

מרכיבים מטוס מחדש
זוהי הפעם הראשונה בה ייכנס לשירות חיל-האוויר מטוס F-15 מדגם D6. "מדובר בפרויקט מאתגר וראשון מסוגו", מגלה סא"ל יוסי, סגן מפקד טייסת תחזוקה בבסיס תל-נוף. "המטרה היא לקחת את ה'בז' האמריקאי, להסב אותו לתצורה מבצעית של מטוס 'בז' ישראלי ובכך להגדיל את מספר מטוסי ה'בז' הדו-מושביים בטייסות המבצעיות".


פרויקט מאתגר וראשון מסוגו | צילום: סליה גריון

הסבת מטוס F-15 אמריקאי למטוס "בז" ישראלי כוללת שלבים רבים, ביניהם מיפוי המטוס, הסרת כלל המערכות האמריקאיות עד לרמת השילדה, ייצור רכיבים חדשים והתקנתם במטוס. "את המטוסים האמריקאים לא הכרנו ולכן היינו צריכים לערוך מיפוי למטוס, ללמוד את מרכיביו ולבצע צילום הנדסי. רק אז עברנו לשלב התקנת המערכות הישראליות", מתאר רס"ן אור בינר, ראש מדור פרויקטים בענף קרב ב' בלהק ציוד.

"ה'בז' האמריקאי הוא בעל יכולות אסטרטגיות"
מובילי הפרויקט מסבירים כי הוא מביא בשורה גדולה, הן מבצעית והן מקצועית: "הפרויקט מוציא מטוס וותיק משירות ומכניס במקומו מטוס חדש, כך שסד"כ מטוסי ה"בז" יישאר זהה. ה'בזים' האמריקאים הם בעלי יכולות אסטרטגיות בהיבטי טיסה לטווח ארוך, בייחוד כשמדובר במטוסים דו-מושביים ובעלי יכולת נשיאת מיכלי דלק תצורתיים", מציג רס"ן בינר ורנ"ג מוטי שפינדלר, מנהל קווי התקנות בגף אוויוניקה "בז" שבטייסת תחזוקה מוסיף: "מעבר להיבט המבצעי, יש גם חשיבות מקצועית. טכנאי שלוקח חלק בפרויקט לומד את ה'בז' על בוריו מכל ההיבטים ומכיר אותו הרבה יותר טוב מכל טכנאי אחר". כעת הושלמו 85 אחוזים מתהליך ההסבה של המטוס.


"טכנאי שלוקח חלק בפרויקט לומד את ה'בז' על בוריו" | צילום: סליה גריון

שלושים שנה ב-170 ימים
פרויקט הסבת המטוס כולו נמשך 170 יום, פחות מחצי שנה, כאשר הזמן הממוצע לפרויקט בסדר גודל כזה הינו שנתיים. לאורך תהליך ההסבה נדרשו מובילי הפרויקט ללמוד את השינויים שעבר ה"בז" במשך למעלה משלושים שנים.

לפרויקט גויסו שלושה אנשי מערך התחזוקה בעבר כאזרחים עובדי צה"ל וזאת על-מנת שיסייעו בעזרת הידע והניסיון שצברו לאורך עשרות שנות עבודתם בחיק מטוס ה"בז". "מדובר בפרויקט שלא נעשה מעולם ולכן נעזרנו באנשים שהם הזיכרון הארגוני החי והנושם של חיל-האוויר", מסביר רנ"ג שפינדלר. "פירקנו את המטוס, השארנו רק שילדה והפכנו אותו לישראלי באמצעות התקנת מערכות שיקנו למטוס יכולות חדשות. הוא יתמרן כמו מטוסי ה'בז' החדשים ביותר ויישא ביכולות שאפילו לחלק מהמטוסים המבצעיים אין כיום".


פרויקט הסבת המטוס כולו נמשך פחות מחצי שנה, כאשר הזמן הממוצע לפרויקט בסדר גודל כזה הינו שנתיים | צילום: סליה גריון

"זה הפרויקט המורכב ביותר שהיה לנו", מבהיר רס"ן בינר. "בעבר חלק מהשינויים והעדכונים לא תועדו ונשמרו כפי שנעשה כיום. המערכות עברו המון שינויים במהלך השנים ואנחנו צריכים לאסוף את כל הנתונים והמידע לאורך השנים".

ינואר 2018: טיסתו הראשונה של ה"בז" האמריקאי
בימים אלה נמצא מטוס האב טיפוס בשלבים האחרונים טרם ביצוע בדיקות סופיות. לאחר מכן יעבור המטוס הרצה. הרצה הינה התהליך הסופי טרם החזרת המטוס לטיסה ובמהלכה מוציאים את המטוס לעמדה מיוחדת ומתרשמים כיצד המטוס מפעיל את כל מערכותיו על-מנת לבחון האם הוא כשיר לטיסה.


מטוס ה"בז" החדש ימסר לטייסת "חוד החנית" וטיסתו הראשונה תהיה בתחילת שנת 2018 | תמונת ארכיון

בינואר 2018 צפויה טיסתו הראשונה של המטוס במסגרת סדרת טיסות מבחן שיעבור בטייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) ולאחריה יהפוך למבצעי. המטוס יימסר לטייסת 106 ("חוד החנית"), ייקרא "חוד החנית" כשם המטוס החד-מושבי שיודמם וייצא משירות.