יומן ארועים

Bookmark and Share
חיילי החובה שמטיסים מטוס פורסם בתאריך 11.12.2017
תגיות: מערך הכטמ"ם , כלי-טיס מאוישים מרחוק , בסיס פלמחים , הרמס 450
הם אחראים לכך שכלי-הטיס המאוישים מרחוק ימריאו וינחתו בשלום, על-ידי קופסת הפעלה קטנת מימדים וזוג אוזניות. בצעירותם הטיסו טיסנים וכיום בידיהם נתונים כלים מבצעיים. הכירו את מטיסי החוץ, חיילי החובה היחידים בחיל-האוויר שזוכים להטיס מטוס
הדס לבב

אתמול הגיע לסיומו מחזור נוסף של קורס מטיסי החוץ. מי הם מטיסי חוץ? ברבות מהגיחות במערך הכטמ"ם משתתף מטיס חוץ האמון על המראת ונחיתת כלי-הטיס באופן ידני. חלק מהכטמ"מים שחיל-האוויר מפעיל אינם יכולים להמריא ולנחות בצורה אוטונומית וכאן נכנס לתמונה מטיס החוץ.

כלי שאינו מאויש, אבל מופעל על ידי אנשים
מטיסי החוץ שולטים בכטמ"ם כאשר הוא נמצא באזור המסלולים ורק כשהמטוס יוצא מאזור זה, השליטה עוברת למפעילים בקרון. "במהלך ההטסה אנחנו עומדים על המסלול במקום שנקרא 'עמדת הטסה' ואנחנו שולטים במנוע ובהגאים ובהתאם לכך בתנועות המטוס, בעזרת 'קופסאות הטסה' בהן יש שני סטיקים", מתאר סמל שי, מטיס חוץ בטייסת המפעילה את הכטמ"ם "הרמס 450". מטיסי החוץ מצוידים באוזניות ובמיקרופון ונמצאים בקשר רציף עם מפעילי הכטמ"ם ועם הצוותים הטכניים. "אנחנו נדרשים להכרה מלאה של הפלטפורמה אותה אנו מטיסים", מחדד סמ"ר עמית. "אנחנו החתימה האחרונה המאשרת שהמטוס כשיר להמריא ובודקים את עבודת הטכנאים כזוג עיניים נוסף".
סמ"ר עמית מוסיף: "כשהמטוס ממלא משימה, מפעילי הכטמ"ם אחראים עליו, אבל כשהוא צריך לנחות או להמריא הוא יעבור בידיים שלנו. כל תקלה או מקרה חירום המתרחשים בתחום הבסיס הם בשליטה שלנו".

 
עמדת ההטסה שממנה שולטים המטיסים על הכטמ"ם | צילום: סליה גריון

"אני יודע מה עושים"
לאחרונה סמ"ר עמית הציל כטמ"ם מהתרסקות. "תרגלנו טיסה שבמהלכה כלי-הטיס מבצע המראות ונחיתות. כאשר חלף הכטמ"ם מולי, שמעתי שהמנוע כבה. לא קיבלתי נתונים, הבנתי זאת על בסיס שמיעה בלבד", הוא מדגיש. "החלטתי לפעול כמה שיותר מהר כי הרי לרגעים כאלה של מקרי חירום אנחנו מתאמנים כל הקורס. כל מה שלמדתי התרכז לרגע אחד של 'אני יודע מה עושים'. הצלחתי להנחית את המטוס על הקרקע כמו שלמדנו".

במהלך טקס הסיום, אמר מפקד בסיס פלמחים, תא"ל נמרוד: "עולם הכטמ"ם ממשיך להתפתח במהירות, ומהווה את אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר בצה"ל ובחיל-האוויר בפרט. אך אל לנו לטעות ולהסתנוור מכוחה של טכנולוגיה מתקדמת. שימור יתרונו האיכותי של צה"ל מול אויבינו, מבוסס, קודם לכל, על שימור יתרון המרכיב האנושי. אמנם כלי- הטיס עצמו אינו מאויש, אך הוא מופעל על ידי אנשים. האנשים שלנו. אנשים איכותיים וערכיים שעברו תהליך הכשרה ארוך, הם האחראים לתוצאה הסופית בכל משימה ומשימה".

 
מפקד בסיס פלמחים: "אל לנו לטעות ולהסתנוור מכוחה של טכנולוגיה מתקדמת. שימור יתרוננו מתאפשר על ידי אנשים" | צילום: עדי עבו

המטיסים החדשים: מפסיקי השתתפות בקורס-טיס במקום טיסנאים
קורס מטיסי החוץ עתיד לעבור שינוי גדול כחלק מתוכנית אב כטמ"ם, תוכנית לחיזוק מערך הכטמ"ם בחיל-האוויר. החל מהמחזור הקרוב, מי שיגיעו לקורס יהיו מפסיקי השתתפות בקורס-טיס ולא טיסנאים כפי שהיה נהוג עד היום. מטיסי החוץ גם יוסמכו לקצונה במהלך הקורס. השינוי נובע משני אילוצים: מיעוט הטיסנאים המתמיינים לקורס וההבנה שמטיסי החוץ צריכים להיות קצינים. "בגלל התקדמות הטכנולוגיה אנשים שמתעניינים בתעופה מזמינים רחפן באינטרנט במקום לבנות ולהטיס טיסנים כפי שאנחנו היינו עושים", מסביר סגן יובל. "מאחר ויש פחות טיסנאים התחלנו במהלך השנתיים האחרונות להכניס לקורס מפסיקי השתתפות בקורס-טיס ללא נסיון בהטסת טיסנים".


החל מהמחזור הקרוב יגיעו לתפקיד המטיס מפסיקי השתתפות בקורס הטיס | צילום: סליה גריון
 

בנוסף הגיעו בחיל לתובנה כי יש לפתח את אוכלוסיית המטיסים. "למטיסי החוץ אין אפיק קידום בחיל וכחלק מתוכנית האב יוענקו להם דרגות ויפתח להם אופק פיתוח בהמשך השירות החל מתפקידי הצ"ח (הצבת חירום) וכלה בתפקידי סמ"טים ומפקדי טייסות", אומר סא"ל לירן, מפקד בית הספר לכטמ"ם. "בנוסף, נכנסת לשימוש פלטפורמת חדשה עבור מטיסי החוץ המכונה 'חצי גודל'. פלטפורמה זו מהווה שלב ביניים בין הטסת הטיסנים בקורס לבין הטסת כטמ"מים בגודל מלא".

שני האילוצים הולידו שינוי מעמיק בהכשרת מטיסי החוץ. "יש יתרון בזה שמפסיקי השתתפות בקורס-טיס מגיעים אחרי טירונות מסיבית, המשמעת שלהם גבוהה יותר, הם חוו קשיים וכבר מכירים את המערכת הצבאית", מפרט סגן יובל. "קשה יותר להכשיר אותם מאשר להכשיר טיסנאים מאחר והם מגיעים ללא נסיון בהטסה וצריך להכשיר אותם מאפס ועם זאת, אנחנו מצליחים להביא אותם לרף הגבוה שנדרש מהם".

 
בחיל יוצרים עבור מטיסי החוץ אפיק קידום ובנוסף נכנסת פלטפורמת הטסה חדשה | צילום: סליה גריון