יומן ארועים

Bookmark and Share
חיל-האוויר וכוחות מיוחדים בקפריסין פורסם בתאריך 07.12.2017
תגיות: תרגילים ואימונים , בינלאומי , יסעור (CH-53) , שמשון (הרקולס J) , 669
ארבעה ימים, עשרות כלי-טיס וכוחות מיוחדים רבים: השבוע ערכו חיל-האוויר ולוחמי יחידות מיוחדות תרגיל יוצא דופן במרחב האי קפריסין. הם הנחיתו כוחות בשטח האויב, הצניחו ציוד ופעלו במתאר מבצעי בשטח לא מוכר. מח"א: "בתרגיל התחזק שיתוף הפעולה עם הכוחות המיוחדים ועם מדינות אגן הים התיכון"
איתם אלמדון, קפריסין ; הדס לבב ונופר בליט

שעת ערב, קפריסין. עשרות רבות של לוחמי יחידות מיוחדות יוצאים ממטוס ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) שנחת זה עתה בבסיס פאפוס, מעמיסים ציוד ונערכים לפעילות בשטח זר. דקות לאחר מכן נוחתים מסוקי "יסעור" (CH-53) ו"ינשוף" (בלק-הוק), ואליהם נכנסים הלוחמים. המשימה - נחיתה מוסקת בשטח האויב, השתלטות על שטחים עוינים ותמרון קרקעי.

היום (ה') הגיע לסיומו תרגיל "מחלקה ראשונה" (תרגיל "משחק חוץ" הצה"לי), שנערך השבוע בין חיל-האוויר לכוחות מיוחדים של צה"ל על אדמת קפריסין. בתרגיל לקחו חלק מערך מסוקי-הסער, מערך החוזי, כלי-הטיס המאוישים מרחוק (כטמ"ם), מערך התובלה הכבדה ומערך הבקרה.


צילום: סליה גריון

התרגיל היווה המשך ישיר לפריסת המסוקים שביצע חיל-האוויר בקפריסין בחודש יוני בשיתוף חיל-האוויר הקפריסאי. בתרגיל שנערך השבוע ונמשך ארבעה ימים, השתתפו לוחמים שהוטסו במגוון פלטפורמות - "ראם" (בואינג 707), "קרנף" (הרקולס C-130), "שמשון", "יסעור" ו"ינשוף". את התרגיל הובילה בחיל-האוויר טייסת 114 ("מובילי הלילה") המפעילה מסוקי "יסעור" (CH-53) ולקחו בו חלק ארבע טייסות מסוקי-הסער, שלוש טייסות תובלה כבדה, טייסת כטמ"ם, טייסת תובלה קלה ויחידת החילוץ והפינוי הקרבי בהיטס (669). בתרגיל השתתפו כוחות נוספים של זרוע היבשה וביניהם יחידת "עוקץ", יחידת יהל"ם, יחידת "רוכב-שמיים" וכוחות חיל הרפואה.


צילום: טייסת "מובילי הלילה"

ביום ראשון ביקר בקפריסין מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין. במהלך ביקורו נפגש אלוף נורקין עם רמטכ"ל קפריסין ומפקד חיל-האוויר הקפריסאי, גנרל (Brigadier General , מקביל לתא"ל) גבריאל דמטריו, והשתתף בגיחת מסוק "יסעור" במסגרת התרגיל. "התרגיל מתחלק לשלושה מימדים", אמר מפקד חיל-האוויר. "המימד הראשון הוא חיזוק קשרינו עם מדינות אגן הים התיכון. המימד השני הוא אווירי - חיזוק שיתוף הפעולה של חיל-האוויר ושל הכוחות המיוחדים, והשלישי הוא יבשתי - פיתוח היכולת של לוחמי היחידות המיוחדות להתאמן בשטחים לא מוכרים, שזהו האימון הדומה ביותר למצב מלחמה".


צילום: סליה גריון

מטיסים כוחות בארץ זרה, מחלצים משטח האויב
"הדבר החשוב ביותר בטיסה מבצעית הוא יסודות טיסה וכאן אנחנו חווים אימון יסודות המתבטא בכמה מישורים: אזור לא מוכר, לילה, תמונה חלקית ושינויים לאורך כל הדרך", אומר סא"ל בן, מפקד טייסת 114.

המשתתפים ניצבו בתרגיל מול תא שטח לא מוכר, אך בעל מאפיינים דומים לזה שיפגשו במלחמה. "תרגלנו בתוואי שטח הררי עם נחלים גדולים", מסביר סרן טל, מוביל התרגיל מטייסת 114. "זה מצד אחד מאפשר הסתרה מאיומים, אך מצד שני מאתגר בהיבטי הקשר ונחיתת כלי הטיס".


צילום: טייסת "מובילי הלילה"

"קפריסין דומה למדינת ישראל ולשכנותיה בהיבט הגיאוגרפי ולכן זהו מרחב רלוונטי לאימון", מגלה סא"ל בן. "התרגיל מכין אותנו ללחימה גם בהיבט מאפייני הטופוגרפיה וגם בהיבט היסודות המתקדמים של הטיסה המבצעית שנדרשים אליה. כאשר יצאו הטייסים למשימה, הם הכירו את עקרונותיה בכלליות. אך תוך כדי פעולה, הם נחשפו לפרטים חדשים על המתאר".

אימון למפקד בשטח ולקברניט בקוקפיט
מסוקי ה"יסעור" וה"ינשוף" תרגלו הטסת כוחות ארוכת טווח מהארץ לקפריסין, הטסת כוחות אל תוך מרחב שדימה שטח אויב, מעבר ממקום למקום בתוכו ויציאה ממנו. כמו כן, תרגלו המסוקים יחד עם לוחמי יחידה 669 מתארי חילוץ טייס נוטש בשטח האויב, פינוי פצועים ומתארי חיפוש והצלה מול חוליות ביום אויב של היחידה ומול לוחמי היחידות המיוחדות.


צילום: סליה גריון

"לכוחות המיוחדים ישנו צורך ייחודי באמצעים אוויריים. לכן יש נציג חיל-האוויר היושב בין הכוחות ומאפשר לייצר תכנון מבצעי יבשתי התואם את יכולות הכוח האווירי. התרגיל הזה הוא דוגמה לצורה שבה הדבר הזה בא לידי ביטוי", מגלה סא"ל עומר, נציג חיל-האוויר (נח"א) ביחידות המיוחדות של צה"ל. "אחד הדברים הייחודים בתרגיל הוא שכל התכנון שלו, הקרקעי והאווירי, נעשה במשותף. בחנו בתרגיל את תפיסת ההפעלה של הכוחות המיוחדים, המתפקדים באופן עצמאי. בהיבט האווירי, הם נבחנים בהפעלת כטמ"מים והעלאה של לוחמים למטוסי תובלה ולמסוקים. גם הפעלת מטוסי קרב נעשתה כאן, אך באופן סימולטיבי", מציג סא"ל עומר. "האתגר הגדול מעבר להשגת השיפור בחיבור בין האוויר ליבשה, הוא שכל כוח שמשתתף בתרגיל יחווה אימון איכותי ברמת הפרט - כמפקד בשטח או כקברניט בקוקפיט".


צילום: סליה גריון

"התרגיל מימש את התוכנית שלנו לחיזוק השילוביות ושיתוף הפעולה עם זרועות צה"ל ואת תוכנית האימון הבינלאומית. התרגיל מאופיין בהטסת לוחמים רבים בתנאי מזג-אוויר מורכבים, בשמי קפריסין ובמרחבה", אמר ראש להק-אוויר, תא"ל אמנון עין דר. "לפי ראייתנו, אנחנו כחיל-האוויר מלווים את הלוחמים בזמן הפעילות ומוכנים גם להוציא אותם משטח האויב בעת הצורך. העבודה של מפקדי הטייסות ומפקדי הגדודים היא צמודה ואם מסתכלים על שנת העבודה הנוכחית - על תרגיל הגיס, על התוכנית הבינלאומית ועל התרגיל הזה, מזהים עליית מדרגה במוכנות הכוחות".

יושבים בישראל, נמצאים בקפריסין
בנוסף למסוקי הסער והתובלה, גם מערך הכטמ"ם עם טייסת 200 ("המל"טים הראשונה") ומערך החוזי עם טייסת 100 ("הראשונה") השתתף בתרגיל "מחלקה ראשונה". "המטרה המרכזית של מערך הכטמ"ם בתרגיל הייתה להיות שותף לכוחות היבשה וללוות אותם", מדגיש סא"ל אריק, מפקד טייסת 200. "דרך ההשתתפות שלנו בתרגיל המפעילים ערכו היכרות אינטימית עם כוחות היחידות המיוחדות, העמיקו את היכרותם עם תמרונים יבשתיים וחוו אתגרים שיפגשו בהם גם בלחימה".
מטוסי ה"צופית" (ביצ'קראפט קינג אייר B-200) שיתפו פעולה עם טייסת מסוקי-קרב 450 מחיל-האוויר הקפריסאי ובמסגרת זאת ביצעו מתאר הכוונת מסק"ר על-ידי "צופית". מטוסי התובלה הכבדה ביצעו גם הם מגוון רחב של משימות, ביניהן הטסת כוחות, תדלוק אווירי, ניווט ולראשונה גם משימות אספקה בהיטס והצנחת כוחות בקפריסין.


צילום: סליה גריון

מטוסי התובלה הכבדה הנחיתו את הכוחות בזירת התרגיל בקפריסין. "האתגר שלנו סובב סביב כמות הלוחמים אותם אנחנו מטיסים בתרגיל הזה", סיפר רס"ן טל, סגן מפקד טייסת 103 ("הפילים") שמוביל את התרגיל בטייסת. "האתגר הופך לגדול פי כמה וכמה מכיוון שאת כמות הכוחות הזאת אנחנו מטיסים אל מעבר לים".

טייסות מסוקי-הסער מתאמנות על בסיס קבוע עם לוחמי יחידות מיוחדות והתרגיל הביא את שיתוף הפעולה בין הצדדים לשיאים חדשים. סא"ל בן מספר מאיפה הכל התחיל: "ראינו שהתרגיל של הכוחות מסתנכרן עם התרגיל שלנו בקפריסין, ולכן שילבנו ידיים ויצרנו תרגיל משותף ביניהם לבין חיל-האוויר כך ששני הצדדים הרוויחו".