יומן ארועים

Bookmark and Share
הסתיים בהצלחה ניסוי יירוט בים פורסם בתאריך 27.11.2017
תגיות: כיפת ברזל , מערך ההגנה האווירית , הגנה אקטיבית , חיל הים
היום (ב') הסתיים בהצלחה ניסוי יירוט על ידי מערכת הנשק "כיפת ברזל" הניצבת בספינת זרוע-הים. הניסוי מהווה צעד מקדים להכרזת מבצעיות הפלגה והמערכת, הצפויה בסוף השנה. מהגנ"א: ”במערכה הבאה ארגוני טרור ינסו לפגוע באסדות, נוכחותה של מערכת 'כיפת ברזל' חשובה להגנת הנכסים הימיים של מדינת ישראל"
כרמל להד

היום (ב') הסתיים בהצלחה ניסוי יירוט בים, בשיתוף פעולה של חיל-האוויר בתוכו מערך ההגנה האווירית (הגנ"א) וזרוע-הים. במסגרת הניסוי הותקנה מערכת הנשק "כיפת ברזל" על ספינת הטילים אח"י להב (דגם סער 5) זרוע-הים ולעברה שוגרו מהיבשה מספר טילים שדימו רקטות "גראד" והיוו איום על אסדות הגז הישראליות. "היום הוסיף חיל-האוויר נדבך משמעותי בהגנת נכסיה הימיים של מדינת ישראל, יכולות המצטרפות לאלו הקיימות והמתפתחות. הניסוי סיכם שנה של עבודה משותפת וכל מטרות הניסוי הושגו", אמר תא"ל צביקה חיימוביץ, מפקד מערך ההגנה האווירית.   

"בעוד מרכזי הכובד האסטרטגיים הקרקעיים של מדינת ישראל ברורים, דרכו של האויב היא לאיים גם על המשק האנרגטי של מדינת ישראל במרחב הימי, אסדות הגז", מציג תא"ל חיימוביץ. "אין לי ספק שבמערכה הבאה ינסו לפגוע אירגוני הטרור באסדות אלו ולכן יש חשיבות להטמעתה של מערכת 'כיפת ברזל' בספינות זרוע-הים. האויב מבין ש'כיפת ברזל' מסוגלת להתמודד עם שיגור 4,000 טילים ורקטות במשך 51 יום במבצע 'צוק איתן' ו-1,500 טילים ורקטות בשבוע ימים במבצע 'עמוד ענן', ועל כן הוא ממקד את החימושים שלו בכדי להפוך לאפקטיבי יותר. במקביל יש להניח כי הם מגבשים הבנה מחודשת על מרכזי הכובד של מדינת ישראל ואיפה נכון לתקוף בכדי לייצר נזק מקסימאלי".


מהגנ"א: "אין לי ספק שבמערכה הבאה ינסו לפגוע באסדות אלו ולכן יש חשיבות להטמעתה של מערכת 'כיפת ברזל' בספינות זרוע-הים"

בשנת 2018 - יכולת יירוט מלב הים
ברשות מדינת ישראל שתי אסדות גז, אליהן מצטרפת ספינת גט"ן (גז טבעי נוזלי) ואסדה נוספת במאגר "לוויתן" שצפויה להיפתח בשנת 2019. שימוש בגז המופק מן האסדות מהווה חיסכון של מיליארדי שקלים בכל שנה למשק הישראלי. כיום, כ- 60 אחוז מאספקת החשמל בישראל נשענת על הגז המופק מן האסדות כאשר צופים כי 70%-75% מאספקת החשמל בישראל תופק בדרך זאת עד לשנת 2040. "כבר במבצע 'צוק איתן' היו מספר ניסיונות של ארגון הטרור 'חמאס' לפגוע במים הכלכליים תוך אינטרס מובהק לפגוע כלכלית ותודעתית במדינת ישראל", מסביר סא"ל יוני גרינבוים מפקד גדוד 137 אשר מפעיל את הפלגה הימית. "חשוב להדגיש כי קיים מענה להגנה על האסדות שמפעילה זרוע-הים, מערך ההגנה האווירית וחיל-האוויר. הכיפה הימית מהווה מענה משלים לאיום התלול מסלול שכן יכולותיה של 'כיפת ברזל' הוכחו מבצעית ונרכש אמון בה ובלוחמיה. כבר בפברואר 2016 התקיים ניסוי על גבי ספינה אשר הוכרז כמוצלח".

"הניסוי דימה ירי של איום תלול-מסלול מסוג 'גראד' הדומה לזה שאנו פוגשים בעימותים השונים כירי בודד וכמטח טילים. הניסוי לא היה מנותק מהקשר אלא קרוב לתרחיש האמת המבצעי, גם בטווחיו, גם במעטפת שלו וגם בממשק של מערכות הקרקע לבין מערכת 'כיפת ברזל' בלב הים. הוא היה דומה אחד לאחד לתרחיש הסלמה אליו נדרש ברצועת עזה", אמר תא"ל חיימוביץ. "הצבת 'כיפת ברזל' במרחב הימי משקפת את התפתחותו של איום התלול מסלול (תמ"ס) מצד אחד ומן הצד השני את התפתחות התפיסות, המערכות והיכולות של מערכות ההגנה האווירית".


הניסוי דימה ירי של איום תלול-מסלול מסוג "גראד" | צילום: זרוע הים

הרעיון למקם משגר על ספינת זרוע-הים הגיע מהשטח אל מערכת הביטחון. החל משנת 2018 משימת היירוט בלב ים תהפוך לאפשרית ובשנים הקרובות תקלט ספינת סער 6 שבה ישולבו משגרים ייעודים למשימה באופן אינטגרלי.

יחד באוויר ובים
על משימת היירוט בלב הים אמונים לוחמי וטכנאי הפלגה הימית שהחליפו את סביבת העבודה שלהם - מקרקע יציבה לים גלי וסוער. אלו נבחרו בקפידה ועברו הכשרות ואימונים המכינים אותם למשימה. "תהליך היירוט נותר זהה פרט לכמה שינויים מינוריים. רכיבי המערכת אינם זהים ועברו התאמה למשימה על ידי התעשיות", מתאר סגן יניב אפו, מפקד הפלגה הימית.

"זו פעם ראשונה שזרוע-הים וחיל-האוויר פועלים יחד במי"ק (מרכז ידיעות קרב) בספינה. אנו פועלים בשיתוף פעולה מלא כאשר הם אחראים על תפעול הספינה ואנו על הפעלת המערכת. מעטים הלוחמים והמפקדים הזוכים לחיות בשני העולמות. עולם ההפלגות הוא חדש לי, סדר היום שונה לחלוטין וגם התרבות, החל מהמחוות הקטנות ביותר. הלמידה היא יומיומית והעובדה שאנחנו מפתחים יכולת פורצת דרך מהווה סיפוק אדיר".


שיתוף פעולה מלא. "זוהי הפעם הראשונה שזרוע-הים וחיל-האוויר פועלים יחד במרכז ידיעות קרב בספינה" | צילום: זרוע הים

"אם הייתי נשאל לפני 20 שנה, בתור קצין צעיר במערך האם יום אחד יתבצע שיתוף פעולה הדוק ביננו לבין זרוע-הים הייתי אומר שזה בלתי אפשרי", אומר סא"ל גרינבוים. "כיום זה אפשרי מתמיד ואין לי ספק שמה שאנו מבססים עכשיו יהווה את הבסיס הראשוני להעמקת הקשר העתידי בין הזרועות".