יומן ארועים

Bookmark and Share
למי שייכים השמיים? חלוקת המשאב האווירי פורסם בתאריך 24.10.2017
תגיות: מערך הבקרה , בקרה , פיקוח טיסה
שמי הארץ מתחלקים לנתיבי טיסה אזרחיים וצבאיים בהם יכול לטוס מטוס קרב לצד מטוס אזרחי או מסוק משטרתי. בעוד השליטה על מרבית המרחב האווירי בישראל נתונה בידי חיל-האוויר, מתעוררים לא אחת מצבים בהם נדרש לחלוק באזורי הטיסה באופן יצירתי. תוכנית חדשה של חיל האוויר ורשות התעופה האזרחית מבטיחה לעשות סדר
כרמל שטרן

במערך הבקרה ופיקוח הטיסה של חיל-האוויר עומלים על מימוש הסדר שיושם במספר מדינות באירופה: תוכנית לתעדוף בין צרכים צבאיים ואזרחיים בשימוש בנתיבי הטיסה.
"הצורך הגדל במרחב אווירי המוקצה לשימושים אזרחיים מעיד על גידול מאסיבי בתעופה האזרחית בישראל. אנחנו נמצאים בקצב הגידול הגדול בעולם, וכחיל-האוויר עלינו לאמץ את צו השעה ולתמוך בתהליך הזה", קובע סא"ל ניר, רע"ן תעבורה ופיקוח טיסה במפקדת יחידות הבקרה.


גידול מסיבי בתעופה האזרחית בישראל | תמונת ארכיון

משרתם של שני אדונים
"שמיים גמישים" (Flexible Use of Airspace), היא תפיסה וסט של נהלים ומערכות, אשר מתקיימת בחלק ממדינות הגוש האירופי החברות בארגון ה"יורוקונטרול"(European Organization for the Safety of Air Navigation) . בישראל היא מתבצעת בהובלת חיל-האוויר, רשות התעופה האזרחית (רת"א) ורשות שדות התעופה. "הכוונה היא שמרחבי טיסה שהם בעלי עניין גבוה לשימוש אזרחי וצבאי יופעלו בצורה גמישה תחת עיקרון "זה נהנה וזה לא חסר", תוך מתן מענה לצרכים של חיל-האוויר לצד הפעלת תעופה אזרחית בטוחה, יעילה וחופשית במדינת ישראל", מסביר סא"ל ניר.

"חלק מהמחויבות שלנו כחיל-האוויר היא מתן מענה לאינטרסים לאומיים. אנחנו צריכים לנהוג במרחב שהוקצה לנו באחריות. זו תוכנית אשר מצריכה רמות תיאום והכנה גבוהות מבעוד מועד וגמישות בזמן אמת. תחת פרויקט תמיכת חיל-האוויר בגידול בתעופה האזרחית, אותו חיל-האוויר יזם ומוביל יחד עם רת"א ורשות שדות התעופה, אנחנו ממפים את השמיים חצי שנה קדימה, מסמנים את נקודות העומס ובמועדים נבחרים מעבירים את המרחב לשימוש התעופה האזרחית, גם אם זה אומר לדחות או לצמצם אימון. מסיכומי ביניים של שנת 2017 עולה כי התוכנית מטיבה עם שני הצדדים ובקרוב נתחיל לעבוד על התכנון ל-2018".


מרחבי טיסה שהם בעלי עניין גבוה לשימוש אזרחי וצבאי יופעלו בצורה גמישה תחת עיקרון "זה נהנה וזה לא חסר" | תמונת ארכיון

שמיים של כולם
"הקונפליקט של תעבורה אזרחית וצבאית הוא יומיומי", הסביר סרן פלג, סגן מפקד גף תעבורה ביחידת הבקרה הדרומית. "לדוגמה גיחת ניווט של מטוסי קרב שמצטלבת עם טיסה שגרתית של מטוסים אזרחיים למטרות מסחריות. מרכז סנכרון הפועל תחת המטה המבצעי לוקח את תכנוני שעות הטיסה הצבאיים והאזרחיים וקובע סדר עדיפויות ביניהן. לפעמים הפעילות האזרחית תקבל עדיפות ובפעמים אחרות זו תהיה הצבאית. לכן, כשצצים קונפליקטים בעמדה אנו יודעים להתמודד איתם מפני שהם מתועדפים מראש".

והקונפליקטים הם אכן חלק בלתי נפרד משגרת יומו של בקר תעבורה. "התפקיד של בקרי התעבורה הוא לקחת את כלל הפלטפורמות הטסות ולגרום לכולן לטוס יחד במרחב אווירי אחד שהוא בין הצפופים בעולם", מציג סרן פלג. "אנחנו אחראיים על כל הגבהים, מגובה הקרקע ועד גובהם של מטוסי קרב. אפשר להסתכל על עבודתנו כעל קובייה הונגרית. בכל מרחב באוויר יש עשרות מטוסים וצריך לוודא שכל אחד במקומו וחציות שלא תוכננו קודם לכן מתבצעות באופן בטיחותי. יש לי עשר שניות להחליט ופרק זמן קטן עוד יותר לתקן טעות".

עם סיום קורס הבקרים ולאחר הקא"ם (קורס אימון מתקדם), מתחלקים הבקרים למגמות: מגמת תעבורה ומגמת בקרה משימתית."אם מפשטים את התפקיד שלנו, עבודתו של בקר משימתי היא להפגיש מטוסים כדי להגיע לכדי יירוט. תפקידו של הבקר התעבורתי הוא להפריד את המטוסים האחד מן השני. הבקרים התעבורתיים מנהלים את המרחב האווירי ומשמשים כמפקדים שלו בזמן אמת. המשימה שלנו היא להביא את המבנה או את כלי הטיס מנקודת המוצא לאזור הפעילות המבצעית או ההדרכתית וחזרה בצורה בטוחה ויעילה, אשר משרתת את המשימה באופן הטוב ביותר, תוך שאנו מתחשבים בהמון אילוצים, אלמנטים ואיומים בשטח - החל ממפגעי סביבה כגון בעלי חיים ומזג אוויר ועד לאיומים קרקעיים".


"אם עבודתו של בקר משימתי היא להפגיש מטוסים כדי להגיע לכדי יירוט, תפקידו של הבקר התעבורתי הוא להפריד את המטוסים האחד מן השני" | תמונת ארכיון

לחשוב במהירות של 450 קשר
"מטוס שטס מנקודה א' אל נקודה ב' זה תרחיש פשוט. כשמצליבים את התרחיש הזה עם מספר נתיבי טיסה, מזג אוויר, דיבור בקשר עם טייסים שאולי לא שומעים אותך או לא מבינים אותך נכון וכמות מטוסים גבוהה במרחב צפוף - המשימה של הבקר התעבורתי נעשית מורכבת הרבה יותר" סיפר סא"ל ניר. "בקרת משימה, להבדיל, היא הרבה יותר ממוקדת ומתוחמת. כשמטוס קרב ממריא למשימה הוא ממריא מן הקרקע, וכדי להגיע לגובה צריך לעבור במישורים רבים של נתיבי תעבורה".

במרכז עמדה בגף תעבורה יושב בקר, כשמימינו מש"ק המפעיל מערכות תמונה אווירית ומשמאלו מש"ק תיאום. הם עובדים יחד כגוף אחד וחייבים להיות מתואמים ובתקשורת יעילה זה עם זה. "הבקרים התעבורתיים נדרשים לחיות את השמיים ולהבין אותם כמרחב ולא כתמונה על המסך. הם צריכים ללמוד את הנתיבים, להבין את השפעות מצבי מזג האוויר השונים ואת ההשפעות שלהם על אופן הטיסה ולהכיר את נתיבי נדידת הציפורים", הוסיף סא"ל ניר. "להיות בקר תעבורתי זה לדבר שעות רבות בקשר עם טייסים ונווטים של עשרות כלי טיס שונים. זה לבקר את המרחב האווירי בכל הגבהים והמישורים: מניווטים נמוכים, נתיבי מסוקים ותובלה, ועד לנתיבי קרב בגבהים הגבוהים ביותר. המש"קים בתורם צריכים להקשיב לנאמר בקשר ולהבין מכך מה מתוכנן קדימה עבודתם דורשת רמות יעילות וסנכרון גבוהות, וכל זאת במהירות טיסה של מטוסי קרב", מדגיש רע"ן תעבורה.


במרכז עמדה בגף תעבורה יושב בקר, כשמימינו מש"ק המפעיל מערכות תמונה אווירית ומשמאלו מש"ק תיאום | תמונת ארכיון

זה ציפור? זה מטוס?
מצבי מזג אוויר שונים משפיעים בצורה דרסטית על אופן הטיסה והבקרה. כמו כן, אמ"צ (אזורים מוכי ציפורים) הם אתגר מתמשך הדורש היערכות מתמדת ועבודת מחקר רבה ויומיומית. "במדינת ישראל עוברות כמיליארד ציפורים בשנה, וזה כשלעצמו נותן פרספקטיבה על המורכבות של התופעה הזו", מציג סא"ל ניר. "יש לנו מוקדי צפרות בצפון ובדרום, מחקרים משותפים אודות נדידה עם אוניברסיטאות תל-אביב וחיפה וכן ביולוגים שתפקידם ללמוד את אזורי הבסיסים השונים ולתת מענה לבעיית האמ"צ. "להימנע מלפגוע בציפורים הוא מאמץ אדיר שגובה מאיתנו מחיר רב, אך אנחנו עושים את כל שביכולתנו על מנת להימנע מכך".