יומן ארועים

Bookmark and Share
טייסת הקרב 69 מציינת 69 שנות פעילות פורסם בתאריך 28.09.2017
תגיות: מערך הקרב , רעם (F-15I) , טייסת "הפטישים" , בסיס חצרים
טייסת "הפטישים" הנושאת את המספר 69, מציינת השבוע 69 שנות פעילות כטייסת האסטרטגית של חיל-האוויר. במלאת 20 שנה לנחיתת מטוסי ה"רעם" אותם היא היחידה להפעיל, קליטת מטוסי הדור החמישי בחיל ולקראת השינויים שתעבור בעתיד, כינסנו לשיחה את מפקדיה בעבר ובהווה
אילי פארי

"'Weapon Of Choice' (בתרגום חופשי: הנשק הנבחר), הוא מושג מימי הביניים המתאר שלב קריטי לפני כל דו-קרב", מציג אל"ם (מיל') דרור בן-דוד, מפקד טייסת 69 ("הפטישים") בעת קליטת מטוס ה"רעם" (F-15i) בארץ בשנת 1998. "לפני הדו-קרב, כל צד בוחן את כלי הנשק העומדים לרשותו, ובוחר את הכלי בו הוא ישתמש בקרב. אם ממשילים את המושג לעולם של חיל-האוויר, רצינו שהנשק הנבחר יהיה מטוס ה'רעם'".


 צילום: סליה גריון

טייסת 69 מציינת השבוע 69 שנות פעילות. הטייסת הייתה השלישית להיפתח אחרי הקמתו של חיל-האוויר ומאז הקמתה שימשה כטייסת האסטרטגית של החיל. אנשיה הפעילו שלל כלי-טיס וביניהם מטוסי "מבצר מעופף" (B-17), מטוסי "קורנס" ("פאנטום" F-4) ומטוסי "רעם". הטייסת השתתפה במרבית מלחמות ישראל ובעשרות מבצעים, נסגרה פעמיים, נפתחה מחדש ונושאת עמה צלקת כאובה עם נפילתו בשבי של סא"ל רון ארד, ששירת כנווט בטייסת.

עם כשירויות הולכות ומתרבות וכוננות תמידית להזנקה, היא משמרת את מעמדה ומממשת את ייעודה כטייסת האסטרטגית של חיל-האוויר. טייסת הפטישים בעידן ה"רעם" - תמונת מצב.

רעם של יום חדש
ב-12 בספטמבר 1997 נחת מטוס ה"רעם" מטיסת הבכורה שלו. שעה ו-13 דקות שלמות הוא שהה באוויר, בעוד אנשי חיל-האוויר ונציגי ממשלת ישראל נושאים אליו את עיניהם. "באותו קיץ נפתחה מחדש הטייסת לאחר שנתיים בהן הייתה סגורה, ובינואר 1998 נחתו מטוסי ה'רעם' בישראל בדת"קים (דיר תת-קרקעי) של טייסת 'הפטישים' בחצרים", נזכר אל"ם (מיל') בן-דוד, שהיה שותף לתהליך בחירת מטוסי הקרב הבאים של החיל. "כשחיל-האוויר חשב אילו מטוסים כדאי למדינת ישראל לרכוש, בחנו את מטוסי ה-F-16 וה-F-18, אבל אחרי שנתיים שסירבו הסכימו האמריקאים לייצא את מטוסי ה-F-15I , התקבל אישור מדיני לרכישת המטוסים וכעבור שלושה חודשים כבר נחתמה עסקת הרכישה".


צילום: סליה גריון

עם נחיתת זוג המטוסים הראשון החלו אנשי טייסת ה"פטישים" בתהליך למידה תוך שהם משמשים כמקור ידע כמפעילי המטוס החדשני ביותר בחיל. "הנושא העיקרי שמתרכזים בו כאשר קולטים מטוס חדש הוא היכולות אותן הוא מביא שלא היו לחיל קודם ובזה השקענו את מירב המאמצים", מתאר אל"ם (מיל') בן-דוד. "הגדרנו שש משימות שבהן יש למטוס החדש יתרון יחסי. ביניהן היכולת לפעול בתנאי מזג אוויר קשים, לשאת חימוש רב ולטוס בטווחים ארוכים בזכות זוג מנועים חזקים ונשיאת מיכלי דלק גדולים. כל אלה מאפשרים לחיל-האוויר להגיע להישגים שאליהם לא הגיע בעבר. כך התחזק המנגנון ההרתעתי שמונע מאויבנו לפתוח בעימות נגדנו והתחזק כוחו ההגנתי וההתקפי של חיל-האוויר".

עם מבט לעתיד
בחודש ינואר הקרוב יצוינו 20 שנה לנחיתת זוג ה"רעמים" הראשון. "טייסת 69 מחזיקה כיום בכשירויות לשלל מערכות נשק ובמגוון יכולות, ולכן אנחנו תופסים כוננויות רבות, למעשה 365 ימים בשנה, 24/7", מעיד סא"ל גיא, מפקד טייסת "הפטישים". "בין הכוננויות של מערך הקרב, ישנן כוננויות שייחודיות לטייסת ולבסיס חצרים. היכולת שלנו לשאת כמות חימוש שאף מטוס לא יכול לשאת ולהגיע לטווחים רחוקים, מייצרת גמישות מבצעית למפעיל הכוח שממצבת אותנו בעדיפות גבוהה יותר".


מטוסי ה"רעם" בתרגיל ה"ג'וניפר פלקון" בעובדה בחודש מאי האחרון | צילום: סליה גריון

מטוסי ה"רעם" עברו לאחרונה מספר שדרוגים בתחום הטכני. "חיל-האוויר מתייחס לטייסת 69 ולמערך ה'רעם' כאל מערך מוביל בהתחשב ביתרונות המבצעיים שהוא מביא איתו, וככזה, הוא דואג לשמור על אחזקתו", מתאר סא"ל גיא. "פנינו לתהליך 'Mid-Life Upgrade' שבמסגרתו תחתם עסקה שתשדרג את יכולות ה'רעם' ותשפר את מערכותיו. זאת לאחר השלמת תהליך 'מטריקס', קו חידוש מערכות אוויוניות במטוס, שמפרותיו אנחנו כבר נהנים כיום". שני התהליכים קורים כחלק מהסתכלות עתידית על המערך ועל היכולות המבצעיות בהן הוא אוחז, ובמסגרתם משופרות מערכות המכ"ם (מגלה כיוון-מרחק), האוויוניקה והמטע"דים (מטען נייד) שנושא המטוס".

לא נחים על זרי הדפנה
עם כל אלו, בטייסת "הפטישים" לא נחים על זרי הדפנה ואנשיה כבר נושאים את עיניהם אל עבר המערכה הבאה. "אם להסתכל בראייה עתידית על האופן בו חיל-האוויר הולך לבנות ולהפעיל את עצמו בהיבט המבצעי, אני חושב שמטוס ה'אדיר' (F-35i) מוסיף יכולות משמעותיות ואיכויות אסטרטגיות לחיל-האוויר", אומר מפקד הטייסת. "וכשמסתכלים על ה'אדיר' וה'רעם' יחדיו, הם משלימים אחד את השני ולא מחליפים אחד את השני. השילוב בין השניים הוא זה שמייצר את מכפיל הכוח המשמעותי בהווה ובעתיד".


איש צוות-אוויר בטייסת לאחר טיסת סולו | צילום: סליה גריון