יומן ארועים

Bookmark and Share
בשלט רחוק: אימון בנשק מונחה פורסם בתאריך 30.08.2017
תגיות: חימוש , סימולאטורים , מדריכות סימולטור , מערך הקרב
משימה מרכזית בעולם הניווט היא ניהוג נשקים מונחים והאימון בה לא פחות מורכב מביצועה. המרכז לחימוש אווירי בבסיס חצור הוא המקום בו יכולים הנווטים לתרגל את ניהוג הנשקים באימון מקצועי ואיכותי שאינו נופל מהמציאות שפוגשים באוויר
אילי פארי

המטוס נכנס ליעף. הטייסת והנווט מדברים בקשר זו עם זה בניסיון לאתר יחדיו את המטרה. בהגיעם לנקודה המתאימה משחרר הנווט את הפצצה ונכנס לפעולה - המסכים בתא האחורי מראים תמונה אפורה ומטושטשת המתחילה לאיטה להתבהר כששני משגרים נראים בבירור. לאחר מספר שניות של חוסר וודאות מאתר הנווט את המשגר הנכון ומנהיג את הטיל למטרה. "אלפא" נשמע בקשר.
בסיום היעף יוצא הנווט מתאו הממוקם במרכז החדר ומדריכת הסימולטור שהייתה בתפקיד הטייסת, ממשיכה ביום עבודתה במאמן.

כך נראה יום אימונים במרכז לחימוש אווירי בבסיס חצור, שמאז הקמתו אימן והכשיר מאות נווטים לשימוש בנשק מונחה המבוסס על ראייה אופטית. כיום, מהווה המרכז מוקד ידע לכלל סוגי החימוש האווירי - נשקים מונחים ונשקים אוטונומיים, אליו מגיעים כלל אנשי צוות האוויר לצורך הכשרה שמירת כשירות. "עולם המאמנים בחיל תפס תאוצה משמעותית בעשור האחרון בזכות היכולות הטכנולוגיות וההדרכתיות המתקדמות המאפיינות אותו", קבע רס"ן דני, ראש-מדור אימוני קרב ותובלה. "כל מאמן מאפשר מגוון אימונים - משימתיים, כאלה המתרגלים תפקוד במצבי חירום וכאלה המתמקדים בנשקים, ולהם חלק בלתי נפרד מכל הכשרה שמקבל איש צוות-אוויר בחיל".


"עולם המאמנים בחיל תפס תאוצה משמעותית בעשור האחרון בזכות היכולות הטכנולוגיות וההדרכתיות המתקדמות המאפיינות אותו" | תמונת ארכיון

פוגשים את הזירה המבצעית
ביום אימון מגיעים המתאמנים למרכז ועוברים הדרכה מעמיקה ומקיפה הקשורה לנושא הטיסה ורק אחריה נגשים לתדריך ולגיחה. הגיחות מתחילות כאשר המטוס כבר באוויר והצוותים מתאמנים על ניהוג הפצצה מרגע שיגורה. המדריכה היא זאת שמבצעת את פעולת ההטסה, אחראית על הקשר עם הנווט, בוחנת את המתאמן ומעמידה אותו בפני דילמות מבצעיות מורכבות.

מורכבותו של האימון מקבלת משמעות שונה כאשר מדובר באימון בשטח מבצעי. הסימולטור במרכז הוא סימולטור משימתי המדמה משימות מבצעיות תוך התייחסות לחומר הטיסה אותו מקבלים המתאמנים, לשטח המבצעי שנראה במסכי התא ולדילמות שעולות במהלך היעף. "המפגש שלנו עם השטח המבצעי במהלך האימון בסימולטור משמעותי מאוד לביצוע המשימה", העיד רס"ן אמנון, נווט בטייסת "העקרב" המפעילה מטוסי "ברק" (F-16D). "ההתמודדות עם הטופוגרפיה, הרכיבים המבצעיים ועדכוני המערכות השונות הופכים את האימון לרלוונטי ולמדויק לאוכלוסיית הנווטים בחיל".


בסימולטור פוגשים המתאמנים גם את השטח המבצעי שבו הם פועלים בגיחותיהם | תמונת ארכיון

ביחד ולחוד
שיתוף פעולה בין הנווט לטייס בתא הוא חלק אינטגרלי בהצלחת המשימה ועליו מתאמנים גם כן במרכז לחימוש אווירי. על מנת להבין את חשיבות שיתוף הפעולה, צריך לחזור מעט אחורה, לחלוקת התפקידים בין הנווט לטייס. מזה שנים שתפקידם המקורי של הנווטים - לנווט את המטוס אל עבר המטרה, כבר איננו תפקידם היחיד ועם הזמן נוספו להם משימות כבדות משקל אשר איזנו את חלוקת התפקידים בקוקפיט. כיום, אחראי הנווט על ניתוח מידע הדורש עיבוד מהיר, על תפעול מערכות המכ"ם (מגלה כיוון-מרחק) ועל ניהוג נשקים מונחים.


שיתוף פעולה בין הנווט לטייס הוא חלק אינטגרלי בהצלחת המשימה ועליו מתאמנים גם כן במרכז לחימוש אווירי | תמונת ארכיון

הטייסים מצידם, שמרו על תחום אחריותם המקורי, הטסת המטוס, אך המערכות הרבות שנוספו למטוסים עם השנים ועומס הנתונים הזורם אל הקוקפיט במהלך הגיחות, הגביהו את הדרישות מהם ואת מורכבות עבודתם. "במהלך הטיסה אני אחראי על הטסת המטוס ואין ביכולתי להנהיג בו זמנית גם את הפצצה", הסביר סרן יהונתן, טייס בטייסת "העקרב". "זו הסיבה שבמשימות הדורשות נשק מונחה, מתקיימת בקוקפיט הפרדת תאים - הטייס מתעסק באיומים על המטוס, במטוסים מסביב, בנתוני
הטיסה ובהבאת המטוס אל המטרה ואילו הנווט מתרכז בניהוג הפצצה למטרתה".

רס"ן דני מסתכל קדימה: "אנחנו צופים שבעוד מספר שנים מהיום יהיה המרכז לחימוש אווירי מרכז הדרכתי לכל סוגי הנשקים שיאפשר את האימון הסימולטני הטוב ביותר וכך גם את אחוזי ה'אלפא' הגבוהים ביותר".