יומן ארועים

Bookmark and Share
זה רשמי: כטמ"ם ה"כוכב" מבצעי פורסם בתאריך 23.08.2017
תגיות: "כוכב" (הרמס 900) , מערך הכטמ"ם
כוכב נולד: אמש (ג') הוכרז כטמ"ם ה"כוכב" (הרמס 900) כמבצעי באופן רשמי. ה"כוכב" הוא המטוס המתקדם ביותר במערך הכטמ"ם ויש לו יכולות שטרם נראו כמותן. סא"ל דניאל, מפקד הטייסת: "זהו צעד שיקדם את מערך הכטמ"ם, את חיל-האוויר ואת צה"ל כולו"
הדס לבב

אמש הגיעו לסיומן סדרת בחינות כטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) ה"כוכב" (הרמס 900) ומעתה הוא מבצעי. הביקורת נערכה בתחום ההפעלה ובתחום האחזקה של המטוס, בין היתר נבחנה יכולת גף הטיסה לקבל מתאר מהמטה, להוציא את ה"כוכב" לגיחה מבצעית ולעמוד בה. בנוסף, נבחנו תיקי הטיסה והאופן בו מכשירים מפעילי "כוכב" ושומרים על כשירותם. בתחום האחזקתי נבחנה הכנת המטוסים לגיחה וקליטתם בנחיתה, תפעול תקלות, הוצאת טיסה בלחץ, פריסות למוצבים משניים והיכולת לרציפות תפקודית.

"הרגשנו מוכנים לקראת הביקורת", משתף רס"ן כ', מפקד גף מערכות בטייסת המפעילה בין היתר את כטמ"ם "כוכב" והיה ראש צוות הקליטה של ה"כוכב" בטייסת. "מאז ש'הכוכב' נקלט כולנו עובדים בשביל הרגע בו נתחיל לטוס בצורה מבצעית ובכך ניתן מענה טוב יותר למשימות חיל-האוויר, כשהמטוס מבצעי הרגע הזה קרוב מאי פעם".


עכשיו זה רשמי: כטמ"ם ה"כוכב" נכנס למבצעיות בחיל-האוויר | תמונת ארכיון 

דרך לא סלולה
כדי להבין את הדרך שעבר ה'כוכב' עד להכרזתו כמבצעי יש לחזור להתחלה, לעת קליטתו של המטוס בטייסת בשנת 2015. "הקליטה של ה'כוכב' הייתה מורכבת", מספר סא"ל דניאל, מפקד הטייסת המפעילה את "כוכב". "נדרשנו לייצר נקודת איזון בין הפעילות המבצעית בטייסת לבין קליטת המערכת ולכן הגדרנו צוותי קליטה ל'כוכב' בתוך הטייסת שהיו הקטר שהוביל את תהליך הקליטה". לפני כארבע שנים הוקמו צוותי קליטה ל"כוכב" בגף הטיסה ובגף הטכני של הטייסת. צוותי הקליטה עברו הסבה על ה"כוכב" ביצרנית "אלביט".

"תוך כדי עבודה, גיחות וממשק צמוד עם היצרנית למדנו את המערכת, קיבלנו נהלים חדשים, עדכנו ספרות ותרגלנו", אומר רס"ן כ'. "בהתחלה הממשק היה צמוד והם היו מעורבים בכל, בחלק האווירי, הקרקעי והטכני. עם הזמן צברנו ניסיון גם בפן ההפעלתי וגם בפן האחזקתי, הממשק עם היצרנית הצטמצם אך לא נפסק מתוך כוונה שחברת היצרן תהיה ברקע עד שנקבל תקניות". סרן דין אלול, קצין אחזקה "כוכב" בטייסת שהיה חלק מצוות הקליטה הטכני מוסיף: "כיום אנחנו עצמאיים לחלוטין, יודעים לפתור את התקלות ולהוציא את הטיסות בעצמנו".

תהליך קליטת ה"כוכב" טמן בחובו לא מעט אתגרים הטסתיים וטכניים. "כשקלטנו את המטוס בטייסת לראשונה לא היו לנו תשתיות מתאימות עבורו ונאלצנו לאלתר", נזכר סרן אלול. "ה'כוכב' גדול והדת"ק שהיה ברשותנו לא היה במידותיו. חשבנו בצורה יצירתית ובסוף ייצרנו מסוע המזכיר בצורתו סקייטבורד שהצליח להכניס את ה'כוכב' לדת"ק באופן זמני. לאט לאט קלטנו תשתיות חדשות ולמדנו להוציא משם טיסות".

"ה'כוכב' הוא המטוס הכי מתקדם במערך הכטמ"ם אך עם זאת הוא מטוס חדש עם מעט ניסיון", מפרט סא"ל דניאל. "תוך כדי תנועה אנחנו מגלים דברים חדשים על הפלטפורמה וצוברים ותק וניסיון. בצעידה בדרך לא סלולה יש מהמורות, לפעמים הדרך לא נעימה וקשה, מצד שני יש חדווה שהיא זכות הראשונים בקליטה של פלטפורמה ובפיתוח שלה".


"כיום אנחנו עצמאיים לחלוטין, יודעים לפתור את התקלות ולהוציא את הטיסות בעצמנו" | תמונת ארכיון

איך זה שכוכב אחד מעז
ה"כוכב" שהפך למבצעי באופן רשמי עכשיו כבר זכה לטבילת אש מבצעית כשהשתתף במבצע "צוק איתן". עם פתיחת מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 נעשה בחיל-האוויר מאמץ להכניס ללחימה כמה שיותר יכולות חדשות, בראשן אלה שמביא ה"כוכב", שכן מערך הכטמ"ם טס במהלך המבצע ללא הפסקה וכל מטוס שהמריא היה משמעותי לעמידה ביעדים. "במהלך 'צוק איתן' הייתה הבנה שקיים צורך מבצעי ב'כוכב'", נזכר סא"ל דניאל. "לקחנו אותו כשהיה בשלב ראשוני ביותר ועדיין תחת היצרן, ובעזרת מאמץ ממוקד גרמנו לו לבצע משימות שפלטפורמות שקיימות בחיל כבר עשור מבצעות. זה היה הרגע בו הבנתי את העוצמה של חיל-האוויר, התפקוד של ה'כוכב' במבצע נתן ביטחון והראה לנו שאנחנו עומדים ברף הציפיות".

לאחר "צוק איתן" ה"כוכב" הפסיק לקחת חלק בפעילות מבצעית והחל בתהליך קליטה סדור. טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) ערכה סדרת ניסויים ארוכה ובמקביל לביצוע הניסויים, התרחש מתן יכולות לטייסת. המשמעות היא שכל יכולת שנבחנה על-ידי מנ"ט ואושרה לשימוש, עברה לטייסת המבצעיות לטיסות אבלואציה (הערכת תקינות והתאמה לאורך זמן), מה שאפשר למפעילים להפוך כשירים למשימות השונות עוד בטרם ההכרזה על מבצעיות ה"כוכב".


ה"כוכב" זכה לטבילת אש מבצעית במבצע "צוק איתן" ורק לאחר מכן החל בתהליך קליטה סדור | תמונת ארכיון

יכולותיו של ה"כוכב" כפולות מאלה של ה"הרמס 450"
את רוב הדברים המעניינים על כלי-הטיס שהפך היום למבצעי, לא ניתן לספר. כמו "הרמס 450", הוא נקרא "הרמס 900", ויכולותיו לא רק כפולות מקודמו. כן ניתן לומר שמדובר בקפיצת מדרגה טכנולוגית המאפשרת לחיל-האוויר יכולות חדשות וגישה לאופקים רחוקים.

השיפורים המשמעותיים ב"הרמס 900" הם כושר הנשיאה הרב וגופו הגדול המאפשרים למטוס לשאת כמה מערכות שונות בו זמנית. המל"ט נבנה כך שיוכל לשאת מטען ייעודי במספר נקודות על כנפיו, עובדה המחזקת את היכולת לשאת סוגי מטע"דים שונים. "היכולת של ה'כוכב' לשאת מספר מטע"דים מייצרת יתרון גדול", מסביר סרן אלול. בנוסף, יכולת השהייה באוויר (עד כ־36 שעות, בהתאם למטען שנושא המטוס) מאפשרת משימות ארוכות בטווחים רחוקים ללא עצירות.


מכפיל כוח: קפיצת מדרגה טכנולוגית המאפשרת לחיל-האוויר יכולות חדשות וגישה לאופקים רחוקים | תמונת ארכיון

הצעד הראשון
אווירת חג נרשמה בטייסת לאחר שמבחני הכשירות הסתיימו בהצלחה וה"כוכב" הוכרז כמבצעי. "יש תחושה של גאווה בכך שהטייסת מובילה את קליטת והפעלת ה'כוכב'", מודה רס"ן כ'. "לכל אורך הדרך יוצא לנו לעשות הרבה דברים עם ה'כוכב' בפעם הראשונה וזה תהליך מרגש. אנחנו זוכרים את הפעם הראשונה בה שטסנו מעל גובה מסוים, הפעם הראשונה בה הצלחנו להטיס כמה 'כוכבים' בו זמנית מכמה אתרים שונים, הפעם הראשונה בה אנשי החיל ביצעו את תהליך המראת המטוס לבד".

סרן אלול סבור שאת הקרדיט להצלחת ה"כוכב" יש לתת לאנשי הטייסת שלקחו חלק בטיפול בו ובהטסתו. "מקור הכוח העיקרי פה הוא האנשים", מסכם סרן אלול. "אם נוציא מהמשוואה את האנשים נשאר עם מטוס הממתין על הקרקע. חיילי הטייסת, ממפעיל ה'כוכב' דרך הקצין הטכני ועד לאחרון הטכנאים המתייצבים למשימה בלי לחשוב פעמיים מאחר והם יודעים כמה המטוסים האלה עושים את ההבדל ומשנים את כללי המשחק כשהם באוויר". "קל לטעות ולחשוב שמבצעיות ה'כוכב' היא הצעד האחרון ונקודת הסיום בתהליך. אך האמת היא שהמבצעיות מהווה את הצעד הראשון במסע", מזכיר סא"ל דניאל. "עשינו צעד נוסף שיקדם את מערך הכטמ"ם, את חיל-האוויר ואת צה"ל כולו".