יומן ארועים

Bookmark and Share
לקראת מבצעיות: הושלמו ניסויים ב"כוכב" פורסם בתאריך 17.08.2017
תגיות: מערך הכטמ"ם , כלי-טיס מאוישים מרחוק , "כוכב" (הרמס 900) , בסיס פלמחים , מרכז ניסויי הטיסה
סדרת ניסויי קבלת כטמ"ם ה"כוכב" (הרמס 900) לחיל-האוויר הסתיימה בהצלחה, ובקרוב הוא יוכרז כמבצעי. הניסויים נערכו בהובלת טייסת מנ"ט וכללו בחינה של כלל מערכות המטוס ויכולותיו בטרם ייכנס לשימוש מלא. "עם כניסת ה'כוכב' למבצעיות, מערך הכטמ"ם יכפיל את כוחו ויקפוץ מדרגה"
איתם אלמדון והדס לבב

שלוש שנים לאחר שהמריא למשימתו המבצעית הראשונה, בשיא מבצע "צוק איתן", יוכרז בסוף החודש כטמ"ם (כלי טיס מאויש מרחוק) ה"כוכב" (הרמס 900) כמבצעי על פי תקן חילי. עם קליטתו קיבל ה"כוכב" מבצעיות זמנית וההכרזה הרשמית על היותו מבצעי מגיעה בתום חודשים של ניסויי קבלה שעבר בטייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) והסתיימו לאחרונה בהצלחה.

זוהי הפעם הראשונה בה עוברת פלטפורמת כטמ"ם חדשה סדרת ניסויי קבלה מלאים במנ"ט, בטרם כניסתה לשימוש מבצעי בטייסת בעוד קודם לכן נעשו הניסויים במסגרת היצרן. סדרת הניסויים המקיפה התבצעה מטייסת הכטמ"ם בבסיס פלמחים המפעילה בין היתר "כוכב", וכללה בחינה של כלל מערכות המטוס ויכולותיו בטרם ייכנס לשימוש מבצעי מלא.


סדרת הניסויים המקיפה כללה בחינה של כלל מערכות המטוס ויכולותיו בטרם ייכנס לשימוש מבצעי מלא | תמונת ארכיון

משנים כיוון
מטרת ניסוי הקבלה היה בחינת הפלטפורמה שנרכשה ובדיקת עמידתה בדרישות המבצעיות של חיל-האוויר. "בעבר התהליך הזה התבצע בכל הפלטפורמות מלבד בכלי-טיס מאוישים מרחוק. ה'כוכב' הוא הכטמ"ם הראשון בו כל תהליך הניסויים מראשיתו ועד סופו התבצע במנ"ט", אמר רס"ן ערן, מפעיל הניסוי מטייסת מנ"ט. "עד ה'כוכב', נכנסו כטמ"מים לשימוש בחיל-האוויר מיד לאחר ניסויי יצרן או עברו דרך ניסוי קבלה מצומצם וכשאלו היו מסתיימים, הטייסות המבצעיות היו מכניסות אותה לשימוש בתהליך הטמעה ארוך".

במקביל לביצוע הניסויים, קיבלה הטייסת בהדרגה יכולות להטסת ה"כוכב". המשמעות היא שכל יכולת שנבחנה על-ידי מנ"ט ואושרה לשימוש, עברה לטייסות המבצעיות לטיסות אבלואציה (הערכת תקינות והתאמה לאורך זמן), מה שאפשר למפעילים להיות כשירים לביצוע משימות השונות עוד בטרם ההכרזה על מבצעיות ה"כוכב". "מכיוון שכמות היכולות רבה מאוד ורמת הסיכון עולה בהתאם, אנחנו עושים תהליך הדרגתי של ניהול סיכונים בו קודם נבדקת התכונה הבסיסית ביותר ובהמשך המשימות המורכבות. במקביל, הטייסות מקבלות כשירויות. השיטה הזאת הופכת את תהליך ההטמעה והלמידה להרבה יותר נוח ופשוט. במקום שהטייסות ייאלצו לחכות לסיום ניסוי הקבלה, ערוץ הפיתוח והערוץ המבצעי פועלים במקביל".


"במקום שהטייסות ייאלצו לחכות לסיום ניסוי הקבלה, ערוץ הפיתוח והערוץ המבצעי פועלים במקביל" | תמונת ארכיון

בטייסת מנ"ט משרתים לצד טייסי ומהנדסי הניסוי גם מפעילי ניסוי האמונים על תכנון והובלת ניסויי מערך הכטמ"ם בחיל-האוויר. בשנה וחצי האחרונות הרחיבה מנ"ט את עיסוקה בכלי-טיס מאוישים מרחוק. היקף וכמות ניסויי הכטמ"ם גדלו משמעותית ונעשה תהליך של ביגור צוות מפעילי הניסוי. "בזכות צעדים אלו בין היתר מערך הכטמ"ם זוכה ליחס זהה לכל מערך אחר בחיל-האוויר. כמפעילי ניסוי במנ"ט אנחנו טסים בטייסות המבצעיות, מפעילים מגוון פלטפורמות ולכן מסוגלים לקחת את הטוב שבכל העולמות לטובת שיפור הגרסאות שבדרך".

"לוקחים את המערכת לקצה"
תכנית הניסוי כללה למעלה מעשרים גיחות, כאשר משך כל גיחה ב"כוכב" יכול להיות שעות ארוכות ובמסגרתה נעשית בדיקה של מספר מערכות באותה גיחה. הניסוי בחן את ה"כוכב" מכל ההיבטים - החל מיכולות הטיסה הבסיסיות ביותר, דרך איכויות הטסה וניהוג קרקע ועד לבחינת כלל המשימות שהמטוס יודע לבצע והחיבור שלהן אחת עם השנייה.

ניסויי הקבלה אמנם נוהלו על-ידי מנ"ט, אך שלא כמו בפלטפורמות אחרות התבצעו מהטייסות המבצעיות בבסיס פלמחים. "כשאני נדרש לבחון בניסוי מערכת מסוימת אני משתמש במטוס של הטייסת, נעזר בצוות מהטייסת ונכנס איתו לתא", הסביר רס"ן ערן. "במנ"ט לוקחים את המערכת לקצה ומבצעים גיחות שהמפעילים בטייסת ככל הנראה לא יבצעו בשגרה. עם זאת, למפעילים בטייסת יש יותר שעות טיסה על ה'כוכב' לאורך זמן והם יכולים לשים לב לנקודות מסוימות שלא באו לידי ביטוי בגיחת הניסוי המדגמית שביצענו. הם משתפים אותנו בנקודות הבעייתיות שזיהו ובניסוי הבא שנבצע נבחן את מה שהם ראו כבעייתי".


"במנ"ט לוקחים את המערכת לקצה ומבצעים גיחות שהמפעילים בטייסת ככל הנראה לא יבצעו בשגרה" | תמונת ארכיון

קפיצת מדרגה
"עם כניסת ה'כוכב' למבצעיות, מערך הכטמ"ם יקפוץ מדרגה קדימה", קבע רס"ן ערן. "ל'כוכב' מעטפת ביצועים גדולה שמאפשרת לנו להגיע גבוה יותר, רחוק יותר ומהר יותר". את רוב הפרטים על כלי-הטיס החדש לא ניתן לספר, נוכל לגלות שמדובר בקפיצת מדרגה טכנולוגית שמעניקה לחיל-האוויר יכולות חדשות ומאפשרת לו לפעול באופקים רחבים ורחוקים.

ל"כוכב" כושר נשיאה רב וגופו בנוי כך שהוא מסוגל לשאת מטע"דים (מטען ייעודי) במספר נקודות על כנפיו. יכולת השהייה שלו באוויר מאפשרת משימות ארוכות מאוד בטווחים רחוקים. "אמנם סיימנו את ניסויי הקבלה, אך תהליכי הלמידה והפיתוח רחוקים מלהסתיים", הוא הדגיש. "קצבי הפיתוח של ה'כוכב' ושל כטמ"מים בכלל מהירים מאוד. כל הזמן נקלטים בלוקי מערכת חדשים המביאים איתם שדרוג יכולות. ה'כוכב' יכנס למבצעיות בסוף החודש ואנחנו במנ"ט כבר עומלים על בלוק התוכנה הבא שלו ואפילו רואים באופק את האחד שאחריו".