יומן ארועים

Bookmark and Share
בקרוב מבצעי: "אדיר" בניסוי תדלוק אווירי פורסם בתאריך 16.08.2017
תגיות: אדיר (F-35I) , בסיס נבטים , מרכז ניסויי הטיסה
חצי שנה מאז הגיע וכחלק מתכנית ניסויים הנעשית בדרך להכרזת מבצעיות ראשונית, עובר מטוס ה"אדיר" (F-35I) סדרת ניסויי תדלוק אווירי. עד כה נפתחה מעטפת טיסה לתדלוק אווירי של החמקן באור יום על-ידי מטוסי "הראם". "לכל גיחה יוצאים בריכוז מיטבי אך בתדלוק 'אדיר' הדריכות מתחדדת"
איתם אלמדון וכרמל שטרן

מאז הגעתו ארצה בדצמבר האחרון, עובר מטוס ה"אדיר" (F-35I) מגוון רחב של ניסויי טיסה לבחינה ואימות של יכולותיו בטרם ייכנס לשימוש מבצעי. כחלק מתכנית קליטת המטוס בחיל-האוויר, מבצעת בימים אלו טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) בבסיס תל-נוף סדרת ניסויי תדלוק אווירי ב"אדיר".

הניסויים, שנערכים בשיתוף עם טייסת "ענקי המדבר" מבסיס נבטים, אפשרו לראשונה פתיחת מעטפת טיסה לתדלוק אווירי של החמקן באור יום על-ידי מטוסי "ראם" (בואינג 707) המופעלים בחיל-האוויר. תהליך זה מתיר לאנשי צוות-האוויר של טייסת "הנשר הזהב" המפעילה את המטוס להפוך לכשירים למשימה כבר עכשיו. "כשנסיים את כלל ניסויי התדלוק תיפתח המעטפת המאושרת במלואה והטייסת תוכל לתדלק בכל טווח התנאים והמהירויות שאנו בוחנים בניסוי", אמר רס"ן שאול, מהנדס ניסוי במנ"ט.


תיעוד ניסוי התדלוק. נפתחה מעטפת טיסה לתדלוק אווירי של החמקן באור יום על-ידי מטוסי "ראם" | צילום: טייסת מנ"ט

עד כה קלט חיל-האוויר חמישה מטוסי "אדיר" ושניים נוספים עתידים לנחות בעוד כחודש בבסיס נבטים. מטוס "אדיר" ממוכשר (מטוס אשר מותקנים בו מכשירי מדידה לטובת קיום ניסויים) נמצא בתהליך פיתוח ומסירתו צפויה רק במהלך שנת 2020. לנוכח עובדה זאת הוחלט בחיל-האוויר לקיים תהליך בחינה מדגמית של מרבית יכולות המטוס על סד"כ (סדר-כוחות) הטייסת הקיים. את ניסויי ה"אדיר" מבצע רס"ן יובל, טייס מנ"ט אשר הוכשר להטסת מטוס בארה"ב.

בדרך למבצעיות
כחלק מתהליך קליטת המטוסים עלה צורך בפתיחת מעטפת טיסה לתדלוק אווירי של ה"אדיר". הניסוי בודק את היבטי איכות ההטסה ועומס העבודה, הן בחמקן והן במטוס התדלוק, בתנאי יום ולילה, וכן בודק את תקינות הממשק המכני בין המטוסים. סדרת הניסויים כוללת ארבע מדרגות, מתוכן שלוש כבר הושלמו בהצלחה.


עד כה קלט חיל-האוויר חמישה מטוסי "אדיר" ושניים נוספים עתידים לנחות בעוד כחודש בבסיס נבטים | צילום: סליה גריון

כשיש צורך שפלטפורמה תבצע משימה חדשה, מותנע תהליך פתיחת מעטפת טיסה בה מאושר לבצע את המשימה הספציפית בתנאים מוגדרים. "פתיחת מעטפת יכולה להיות רלוונטית למגוון עולמות תוכן", הסביר רס"ן שאול. "אחת היכולות שפותחים עבורה מעטפת למטוס היא תדלוק אווירי. אנחנו בודקים את עצם יכולת ה'אדיר' לטוס בתנאים מסוימים ולהתנהג בצורה מסוימת שמאפשרת טיסת מבנה עם המטוס המתדלק ואת הדיוק הנדרש ממנו בעת ההתקרבות לחיבור ולקבלת הדלק. אנו בודקים גם את שילוב המטוס המתדלק והמתודלק יחד - ה'ראם' גדול ומנועיו מייצרים מערבולות אוויר, ולכן צריך לוודא ששני המטוסים יכולים לחיות יחד מבחינה אווירודינמית ושהם יכולים לציית זה לפקודותיו של זה".

"יכולות בלתי נגמרות"
מטרת העל של ניסויי התדלוק האווירי הינה לאפשר למטוסי ה"אדיר" תדלוק בטוח ממטוס מתדלק ישראלי בכלל טווח המשקלים, המהירויות, הגבהים ומרכזי הכובד המאושרים בבלוק התוכנה של המטוס. "המטוס המתדלק של חיל-האוויר שונה מהמתדלקים האמריקאים שכבר נבדקו בארה"ב", ציין רס"ן שאול. "הניסויים נועדו לבדוק תדלוק במצבים שונים. בדקנו קצבי העברת דלק ולחצים במערכות, ווידאנו שהמטוסים יודעים גם להתנתק זה מזה כנדרש כי מדובר בשתי מערכות שמתממשקות חשמלית ומכנית אחת עם השנייה".


"תדלוק אווירי הוא היכולת לממש את הזרוע הארוכה של חיל-האוויר" | תמונת ארכיון


"תדלוק אווירי הוא היכולת לממש את הזרוע הארוכה של חיל-האוויר", הדגיש רס"ן ערן, מפקד גף מכוננים בטייסת "ענקי המדבר", אשר משמש כ"בומר" (איש צוות-אוויר האחראי על הטסת צינור התדלוק) בניסויי תדלוק ה"אדיר". "בסופו של יום בין אם מדובר במרחק או בזמן, מטוסי הקרב זקוקים לדלק ופה אנחנו נכנסים לתמונה. החשיבות האסטרטגית של מתדלק שנמצא בשמיים ויודע להאריך את זמן הפעולה של מטוס קרב או לתת לו טווח פעולה גדול יותר היא מכרעת, ולכן אנחנו נדרשים למקצועיות הגדולה ביותר. אנחנו עוד לומדים את היכולות המבצעיות של ה'אדיר' ואת ההתנהגות שלו".

תדלוק בדור החמישי 
תדלוק אווירי מתבצע דרך פתח המותקן בגב המטוס המאפשר את חיבור צינור התדלוק (בום). עד כה נבחן תדלוק ה"אדיר" במשקלים שונים, באור יום ובליל ירח מלא, ובהמשך יערכו ניסויי תדלוק בלילה חשוך לחלוטין. "ה-F-35 הוא מטוס נוח מאוד לתדלוק אווירי. המנוע שלו חזק, מה שמקל על תהליך העברת הדלק. בנוסף, ל'אדיר' יש מצב הפעלה ייעודי לתדלוק אווירי, שמאפשר הטסה מאוד נוחה והרבה יותר עדינה", הסביר רס"ן ערן.

משימת התדלוק האווירי מורכבת מאוד וכוללת אתגרים רבים. כשמדובר בתדלוק מטוס חמקן, המשימה נעשית מורכבת עוד יותר. "המטוס עשוי מחומרים מרוכבים ולכל נגיעה לא נכונה בו עם הבום עלולות להיות השלכות על יתרונותיו והצלחת המשימה. עלינו ללמוד את האזורים הרגישים בהם אסור לגעת ואת זווית הגישה המתאימה לתדלוק", הוסיף רס"ן ערן. "לכל גיחה עולים בריכוז מירבי, אבל בתדלוק ה'אדיר' הדריכות מתחדדת. כל האינסטינקטים עובדים קצת יותר מהר, כולם יודעים שאסור לעשות טעויות".

 

תדלוק אווירי מתבצע דרך פתח המותקן בגב המטוס המאפשר את חיבור צינור התדלוק (בום) | צילום: טייסת מנ"ט

בונים כשירות מבצעית
הניסוי הנוכחי הינו חלק מסדרת ניסויים שעובר מטוס ה"אדיר" בדרך למבצעיות. מטרת הניסויים, עליהם אמונה טייסת מנ"ט, היא לוודא שהמטוס מוכן לשימוש מלא ושכל מערכותיו עומדות בסטנדרטים הבטיחותיים של חיל-האוויר. במסגרת הניסויים בודקים טייסי ומהנדסי הניסוי את הגורמים המשפיעים על התנהגות המטוס. בין השאר נבדקת רמת הקושי של הפעלת המטוס על-ידי הטייס במשימות מורכבות כמו קרבות אוויר או ביצוע יעפי הפצצות אוויר-קרקע. "המטרה המרכזית היא בניית כשירות מבצעית ראשונית לפלטפורמה והבנת יכולותיה", סיכם רס"ן שאול. "בכל ניסוי אנחנו בודקים תחום אחר במטוס ולומדים למה הוא מסוגל, מה שיביא אותנו להחלטה על כשירות מבצעית לקראת סוף השנה".