יומן ארועים

Bookmark and Share
לומדים ללמד: הצצה לקורס מדריכי טיסה פורסם בתאריך 10.08.2017
תגיות: בית-הספר לטיסה , קורס-טיס , לביא (M-346) , מאמנים
מדריכי הטיסה בבית-הספר לטיסה מלווים את חניכי קורס-הטיס בכל שלבי הקורס, ולהם השפעה מכרעת על עיצוב אנשי-צוות האוויר בחיל. על מנת שיוכלו לבסס מיומנויות טיסה נכונות אצל דור העתיד, נכנסים מדריכי הטיסה לנעלי החניכים, נזכרים בהכשרה שקיבלו בזמנם ומתאימים עצמם למהפכת המידע וכניסת הדור החמישי
אילי פארי

בתא-הטייס של מאמן ה"עפרוני" (T-6 טקסן 2) יושב חניך בשלב הראשוני בקורס-הטיס. היום הוא טס במאמן את שתי טיסות המבחן האחרונות שלו, שאחריהן יטיס בפעם הראשונה את מטוס ה"עפרוני" לגמרי לבד. המדריך עומד בצמוד אליו ומתבונן בקפדנות בפעולותיו בתוך התא. בסוף הגיחה יוצא החניך מתא המאמן, מסיר את הכותפות שהיו מודבקות על סרבלו, מניח במקומן דרגות סרן, וחוזר לתפקידו האמיתי כמפקד קורס מדריכי טיסה בבית-הספר לטיסה (ביס"ט).

"לפני שמתחילים להדריך בביס"ט, עוברים מדריכי הטיסה, אנשי צוות-אוויר צעירים אחרי תקופת סדירות בטייסת מבצעית, קורס של מספר שבועות בו עוסקים הן בטיסה והן בהדרכה", הסביר סרן רועי, מפקד קורס מדריכי טיסה (מדר"ט). "היום עסקנו בגיחת הדרכה במאמן, שהוא חלק בלתי נפרד בהכשרת אנשי צוות-האוויר הצעירים, וחלקו רק הולך וגדל בתהליך הכשרתם".


"עפרוני". לפני שמתחילים להדריך בביס"ט עוברים מדריכי הטיסה קורס בן מספר שבועות העוסק בטיסה ובהדרכה | תמונת ארכיון

זמן מדריך
כ-5,000 גיחות בשנה מתקיימות במאמני מטוס ה"לביא" (M-346) בבסיס חצרים. מאז הגעת מטוס ההדרכה המתקדם בשנת 2014 מאיטליה, השתנו לחלוטין דרכי ההכשרה של חניכי קורס-הטיס. אלו הותאמו לטכנולוגיה ההולכת ומתפתחת ולאסטרטגיות הלמידה המתקדמות של "דור ה-Z". "הביס"ט נכנס למעגל למידה התואם ברמתו את מטוסי הדור החמישי שנקלטו זה עתה בחיל. זה אומר הכנסת מאמנים מתקדמים וטאבלטים כאמצעי הדרכה וזמינות מידע יוצאת דופן. בהתאם, השתנו הדרישות מהמדריכים", סיפר רס"ן מתן, מפקד מאמן "לביא". "אם בעבר הדריכו פרונטלית עם מצגת, היום עוברים החניכים על החומר באופן עצמאי, מגיעים עם שאלות מוכנות לשיעור, ובשיעור מתנהל שיח סביב החומר".

מדריכי הטיסה החדשים סיימו את קורס-הטיס לפני שנים ספורות ולא זכו להתאמן על מטוס ה"לביא", או להתנסות בשיטות ההדרכה החדישות. לכן עם שינוי אמצעי הלמידה השתנתה גם הכשרת המדריכים. "המדריך קריטי לתהליך הלמידה לא כגורם שמעביר ידע, אלא כגורם אנושי שיסגור את הפערים וינחה את החניכים לקראת הטיסות", קבע רס"ן מתן, וסרן רועי הוסיף: "לכן קורס מדריכי טיסה נחלק לפרק אווירי בו לומדים המדריכים להטיס את מטוס ה'לביא' וה'עפרוני' כטייסים, ולפרק קרקעי בו עוסקים בתקשורת בינאישית ומיומנויות הערכה ומתן משוב".


מטוס ה"לביא". דרכי ההכשרה של חניכי קורס-הטיס השתנו לחלוטין עם הגעתו בשנת 2014 | תמונת ארכיון

קשה באימונים, קל בקרב
ובחזרה לחדר התדריכים: שלושת מדריכי הטיסה החדשים ומפקד טייסת מדריכי טיסה, רס"ן א', מתודרכים לפני טיסתם במאמן. סרן רועי מספר למדריכים על היכולות שעומדות לרשותם כמדריכים במהלך הגיחות במאמן כמו שליטה במזג-האוויר, השהיית הטיסה בכל נקודה והוספת אירועים בלתי-מתוכננים, יכולות שלא קיימות בטיסת הדרכה באוויר. סרן רועי ורס"ן א', שלאורך הגיחות ישמשו כחניכים, מקדישים זמן כדי לחזות ולהכיר את דרך ההטסה האופיינית לחניכי השלב הראשוני. "דימינו חניך ממוצע, ורצינו להתמקד בסדרי עדיפויות בהדרכה ובכלים שמציע המאמן", העלה סרן רועי בתחקיר. המדריכים הצעירים חזרו בראשם לימיהם כחניכים בקורס-הטיס כאשר שחזרו פעולות של המדריכים שלהם ועל אלה שזכרו כמלחיצות, בחרו לוותר במשמרתם. "חשוב שתקפידו על התנהלות החניך בתא, כי טעויות שלא מתוקנות בשלב הזה מורכבות יותר לתיקון באוויר".


המדריכים לומדים את דרך ההטסה האופיינית לחניכי השלב הראשוני. "טעויות שלא מתוקנות בשלב הזה מורכבות יותר לתיקון באוויר" | תמונת אילוסטרציה