יומן ארועים

Bookmark and Share
המקור לכוח: מבנה מטוס ה"אדיר" פורסם בתאריך 01.08.2017
תגיות: אדיר (F-35I) , להק הציוד , המערך הטכני , בסיס נבטים
אחד מיתרונותיו של מטוס ה"אדיר" הינו המבנה שלו, השונה ממבנה של כל מטוס קרב אחר. מטוסי ה"אדיר" בנויים מחומרים מרוכבים, המשלבים תכונות של כמה חומרים באחד. ייחודם מצריך תחזוקה מוקפדת שכן כל תזוזה לא נכונה עלולה להשפיע על מבצעיות המטוס
נדב שחם

רבות דובר על ייחודיותו של מטוס ה"אדיר" (F-35i). החמקנות, המערכות המיוחדות אותן הוא נושא, יכולותיו לאיסוף מודיעין ולתקיפה מדויקת. אך מהו המרכיב שמספק לו את יתרונו? מבנהו. מבנה השונה מאלו הקיימים בשאר מטוסי הקרב של החיל. "להבדיל מהמטוסים האחרים הקיימים כיום, המבנה של ה"אדיר" מורכב ברורבו מחומרים מרוכבים, אשר נמצאים בכמויות מזעריות בשאר המטוסים", אמר סא"ל ואדים קלמנוביץ', רע"ן מבנה מטוס במחלקת הנדסת כלי-טיס בלהק הציוד.

חומר מרוכב, הכולל בתוכו שני חומרים שונים או יותר, משלב באחד תכונות של כמה חומרים ביחד. בעולם המבנה ניתן למצוא חומרים מרוכבים המייצרים יתרון של משקל נמוך וגם יתרון חוזק, המהווים שניהם גורמים חשובים במיוחד בכל הקשור לתעופה ותעופה קרבית בפרט. "זו טכנולוגיה המאפשרת לנו להתאים את התכונות המכניות של אותם חומרים ולעצב אותם ליישום הנדרש כדי לשפר את מבנה המטוסים", מרחיב סא"ל קלמנוביץ'. "החומרים המרוכבים מהווים מהפכה עולמית בכל התחומים - ייצור, אחזקה ובדיקות ובשל כך תחזוקתם שונה". בנוסף ל"אדיר", מערך נוסף בעל כמות רבה של חומרים מרוכבים הינו מערך הכטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק), עקב חדשנותו היחסית.


מבנה מטוס ה"אדיר" מכיל חומרים מרוכבים, המשלבים תכונות של שני חומרים או יותר בתוך חומר אחד | צילום: רס"ן עופר

מקצוע חדש
כחלק מההערכות לקליטת המטוס, נפתח מקצוע חדש בחיל-האוויר, אשר מיועד לחיילים שיתמחו בטיפול במבנה מטוס ה"אדיר" ויהיו אמונים על תחזוקתו השוטפת. בנוסף לכך, בימים אלה מוקמת בנבטים מעבדה ייעודית לתרגול עבודת טכנאי המבנה, משום שמדובר בחומרים יקרים וייחודים שעבודה עימם דורשת מהטכנאי מקצוענות מיטבית. לצורך הכשרתם המתקדמת הוקם מאמן בו יוכלו לתרגל את הנהלים. "סביב הקליטה של ה'אדיר' היו דיונים רבים ומחשבות לגבי מהי התפיסה הנכונה לטיפול במבנה המטוס. איך נכון להכשיר את הטכנאים, מהו מספר הטכנאים ביחס למספר המטוסים, שליחת אנשינו לארה"ב לצורך למידה ועוד. תוך כדי התהליך אנחנו לומדים ומתקנים בהתאם. כבר בקרוב אנו מתכוונים להרחיב את הטיפול גם לתחומי דרג ד' וגם שם נדרשים להכשיר אנשים בהתאם", מרחיב סא"ל קלמנוביץ'.

בנוסף לחומרים המרוכבים, ישנם חומרים נוספים הייחודים לאדיר, אשר הבולט מהם הינו הציפוי הייחודי שלו. "הציפוי הוא בעצם מערכת מבצעית. כל פגיעה בציפוי פוגעת במבצעיות המטוס, משום שהוא מקנה למטוס את חלק מהיכולות הייחודיות שלו". הכלים עימם עובדים הטכנאים הינם מותאמים לעשייה, והגיעו מיצרנית המטוס כחלק מעסקת הקנייה. בשל רגישות המטוס, סופקה גם מערכת אשר מעריכה את מבצעיות המטוס על פי נזקיו. "הטכנאי ממפה את הפגיעות הקיימות במבנה, מזין את הנתונים במערכת והיא קובעת האם המטוס מבצעי או שמא פגיע. מדובר במערכת אשר לא קיימת באף מערך אחר בחיל".


"סביב הקליטה של ה'אדיר' נשקלה התפיסה הנכונה לטיפול במבנה המטוס. איך נכון להכשיר את הטכנאים, שליחת אנשינו לארה"ב לצורך למידה ועוד" | צילום: סליה גריון

סוויץ' בראש
כאמור, הטיפול במטוס הינו ייחודי. כראייה לכך, כאשר הטכנאים מפרקים את חלקי המטוס, הם אינם מונח סתם כך על שולחן העבודה . כל חלק נעטף בניילון מגן ייעודי, כדי למנוע שריטה או כל פגיעה אחרת בחלק השייך למבנה המטוס. "ישנה מדיניות אחזקה הדוקה, כל פגיעה מתועדת ומטופלת כאן בארץ. בשביל זה הכשרנו את החיילים. נדרשת כאן תרבות שונה בטייסת בהתייחסות לטיפול במטוס", מסביר סא"ל קלמנוביץ'. "לא יכול לקרות מצב בו שמים כלי עבודה סתם כך על כנף המטוס, ובנוסף משתדלים להפחית את המגע עמו כמה שיותר. זו תפיסה שונה הדורשת שינוי מחשבה. עשינו סוויץ' בראש".


מטוס ה"אדיר". כל חלק נעטף בניילון מגן ייעודי, כדי למנוע שריטה או פגיעה בחלק השייך למבנה המטוס | צילום: רס"ן עופר