יומן ארועים

Bookmark and Share
מנפצת את הסטיגמות: הסמטת"א הראשונה פורסם בתאריך 14.06.2017
תגיות: בסיס נבטים , נשים בחיל , המערך הטכני
היא משרתת בחיל-האוויר כבר 16 שנים, פגשה מסוקים, כטמ"מים, מטוסי תובלה ומטוסי קרב מהדור החמישי ומביאה עמה מקצוענות וניסיון. סא"ל קרן קובליו, סגנית מפקד טייסת תחזוקה בבסיס נבטים, מספרת על דרכה בחיל
כרמל שטרן

"את רואה את האבן הזאת?", שואלת אותי סא"ל קרן קובליו. היא מצביעה על אבן המונחת על גבי מדף במשרדה ומגלה לי כי היא מאתר התאונה של מסוק "שרף" (אפאצ'י לונגבואו) מספר זנב 723, שהתרסק במלחמת לבנון השנייה עקב תקלה טכנית. "היא תמיד נמצאת איתי, אני לוקחת אותה לכל מקום. רק כשביקרתי שם הבנתי עד כמה המקצוע שלנו, כטכנאים, מסוכן וכמה הוא משפיע על חיי אדם. אני חושבת שזה עיצב מאד את הדמות שלי כקצינה טכנית, המבינה את המשמעות של התפקיד שלנו".

סא"ל קובליו משרתת כיום בתור סגנית מטת"א (מפקד טייסת תחזוקה אווירית) בבסיס נבטים. היא החלה את דרכה בחיל-האוויר בכיתה י"א, כשוחרת בבסיס הטכני של חיל-האוויר בחיפה. "כשניגשתי למבחנים כולם אמרו לי שקשה להתקבל, אבל כל פעם שאומרים לי שקשה אני מנסה להוכיח שהם טועים. התקבלתי ונכנסתי למגמת מכונות", היא מספרת. "החלטתי להישאר עד לכיתה י"ד, ואחריה עמדה בפניי ההחלטה אם להמשיך ללימודי הנדסה או לחזור בתור מדריכה לבסיס הטכני. אני רציתי להיות קצינה בחיל-האוויר ומפקדת, לכן בחרתי במסלול עתודה אקדמית. אחרי לימודי ההנדסה חזרתי לחיל בתור קצינה".


סא"ל קובליו כשוחרת: הקשר שלה לחיל התחיל עוד כשהייתה תלמידה | צילום: באדיבות המרואיינת

כל הדרך ל"אדיר"
לאחר שירותה כקצינה במטה בתחום המסק"ר (מסוקי קרב), היא הגיעה לבסיס פלמחים שם שירתה כמפקדת גף מסוקים ומפקדת גף כטמ"ם (כלי-טיס מאוישים מרחוק). אחר כך עברה לבסיס רמון ושירתה כמפקדת גף מסוקים, ולבסוף שירתה כקפ"ט (קצינת פרויקט) אחזקה ולוגיסטיקה של מטוס הF-35- בוושינגטון. בתפקידה הנוכחי כסגנית מטת"א בבסיס נבטים, היא זוכה לעבוד גם על מטוסי התובלה הכבדה וגם על מטוס ה"אדיר" (F-35I). "בוושינגטון הייתה לי חוויה מדהימה, אבל הרגע המרגש ביותר היה אחרי שנתיים של עבודה מאומצת, כשחזרתי לארץ, וראיתי את ה'אדיר' נוחת ויום למחרת ממריא. עמדתי שם עם דמעות בעיניים". 

זה 16 שנים שסא"ל קובליו משרתת בתור קצינה בחיל-האוויר. מטבע הדברים, מאז ועד היום התפתחה הטכנולוגיה ובהתאמה השתנתה עבודת הטכנאי. "במטוסים שהכרנו עד אז, כשזוהתה תקלה היה צריך קודם כל להבין מה גרם לה לכן נדרשנו לפרק חלק-חלק עד שגילנו את הבעיה. זה היה תהליך ארוך של ניסוי וטעיה", היא מסבירה. "היום, כשאנחנו נמצאים בעידן של מטוסים מהדור החמישי, המטוס מסוגל להציג את התקלות ויותר מזה, יודע לאותת גם על כאלה עתידיות", היא מגלה. "הוא בעצם מסוגל להעניק לנו אחזקה חזויה. אני חושבת שחיל-האוויר הוא חוד החנית של הקדמה הטכנולוגית. זה כיף לשרת בארגון המביא את שיא הטכנולוגיה ומאפשר לנו לעבוד איתה".


"הרגע המרגש ביותר היה אחרי שנתיים של עבודה מאומצת כשראיתי את ה'אדיר' נוחת" | צילום: באדיבות המרואיינת

מדביקה בהתלהבותה
אילו תגובות את מקבלת מצד החברים והמשפחה בנוגע לשירותך הצבאי? "הם יודעים שחיל-האוויר הוא אחד החוזקות הגדולות של מדינת ישראל וכיף להם לדעת שאני חלק ממנו. אני מצליחה להדביק אותם בהתלהבות שלי".

אין ספק שקצינות מהמערך הטכני המגיעות לדרגת סגן-אלוף הן לא מחזה שכיח. למעשה, סא"ל קובליו היא הראשונה שהגיעה לתפקיד סגנית מטת"א עד כה. "בכל תפקיד שעשיתי הייתי האישה הראשונה כי בדרך כלל אין הרבה נשים במקצועות האלה", היא אומרת. "כיום כל קצינה שמצליחה להגיע לדרגים גבוהים במערך מבצעת תפקיד שלראשונה מאיישת אותו אישה. אין עוד הרבה כמונו, אבל אני בטוחה שזה עוד ישתנה".

"המקצוע של טכנאים עשוי להראות אפור מהצד אבל אני חושבת שמדובר במקצוענות לשמה. יש לנו אנשים מדהימים עם ידע ויכולות גבוהות שמשקיעים את הלב והנשמה", משתפת סא"ל קובליו. "העבודה שלנו היא עבודה קשה, אבל בסוף כשמטוס חוזר הביתה, זה הדבר הכי מספק שיש".

כמה זמן את מתכננת להישאר בצבא? "אשאר כמה שאפשר. אני באמת רואה את זה כייעוד שלי, בתור שליחות. אני אוהבת מאד את מה שאני עושה ומרגישה שאנחנו גם מחנכים ומובילי דרך, זאת זכות גדולה. מצאתי את המקום שלי".


"העבודה שלנו היא קשה, אבל בסוף כשמטוס חוזר הביתה, זה הדבר הכי מספק שיש" | צילום: סליה גריון