יומן ארועים

Bookmark and Share
"ה'אדיר' הוא הקטר של חיל-האוויר" פורסם בתאריך 04.05.2017
תגיות: אדיר (F-35I) , כנסים
על רקע השינויים בזירה והצטיידות חיל-האוויר במטוסי הקרב מהמתקדמים בעולם, נפגשו היום אנשי צבא ובכירים מהתעשיות בכנס האוויר הבינלאומי כדי להכיר לעומק את משמעויות ה"אדיר" בעידן החדש. "אנו מחויבים לחשוב אחרת, לדבר אחרת ולפעול אחרת"
כרמל שטרן

עוד לא עברה חצי שנה מאז תחילת 2017 וכבר חיל-האוויר יכול להתגאות במספר לא מבוטל של השיגים משמעותיים בתחום בניין הכוח, בהם קליטתם המוצלחת של חמישה מטוסי "אדיר" (F-35I) וכן הפיכתה של מערכת "חץ 3" למבצעית. על רקע זה התאספו בכירי התעשיות, חברי כנסת ואנשי החיל לציין את עוצמתו האווירית של חיל-האוויר, בכנס הבינלאומי שעסק בעולם האוויר וההגנה בפני טילים.

הכנס התמקד בעוצמתה האווירית של מדינת ישראל עם כניסתה לעידן ה"אדיר". "כשאני מדבר על מטוסים של הדור החמישי אני מדבר על גם וגם. אפשר להמשיל את ה-F-35 אל מול ה-F-15 או ה-F-16 לסמארטפון: אם ניקח חמש או עשר שנים אחורה, הסלולר שהיה לנו בכיס ידע לבצע שיחות, לשלוח הודעות והצעירים היו משחקים 'סנייק'", הסביר תא"ל איל גרינבוים, מפקד בסיס נבטים. "הסמארטפון היום יודע לבצע שיחות, לשלוח הודעות ולשחק משחקים, אך הוא גם יודע לגלוש באינטרנט, לצלם, להפעיל פנס ולנווט. הוא יודע לתקשר עם המכשיר הישן, ואילו הישן לא יודע לתקשר עם כל המערכות החדשות". ל"אדיר" איכויות רבות, חדשות ומתקדמות יותר ממטוסי הדור הרביעי, אך הוא מסוגל לעבוד באינטגרציה עמם. הוא יודע לעשות את כל מה שהם יודעים ומוסיף עליהם רבדים חדשים של חמקנות והיתוך מידע.


ל"אדיר" איכויות רבות, חדשות ומתקדמות. "אפשר להמשיל את ה-F-35 לסמארטפון" | צילום: רס"ן עופר

בכל דור ודור
ברחבת הכניסה לכנס יכלו המוזמנים להינות מסימולטור "אדיר", רצוף במסכים המדמים חווית טיסה של ממש. כמו כן, התקיים טקס הענקת תעודות הערכה למפקדי טייסות אשר לקחו חלק במבצע "מוקד", אשר הכריע את מלחמת ששת הימים.

בתום הרצאתו של חבר הכנסת אבי דיכטר, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, אשר שטח את האיומים השונים האורבים למדינת ישראל מקרוב ומרחוק, עלה לנאום תא"ל גרינבוים העוסק בימים אלו בתהליך קליטת מטוסי ה"אדיר", מטוסי הקרב המתקדמים שרכש חיל-האוויר. "כאשר מחברים את היכולות שהביאו מטוסי הקרב מהדור השלישי, שביניהן יכולות רב משימתיות, ואת יכולותיהם של מטוסי הדור הרביעי שכללו אוויוניקה מתקדמת, חימוש מונחה ולוחמה אלקטרונית, אל היכולות שמציע ה'אדיר', זהו חיבור המביא לתפיסה חדשה ולדור חדש. זה מחייב אותנו לחשוב אחרת, לדבר אחרת ולפעול אחרת. כיום אנחנו עומדים על חמישה מטוסי F-35, כשהשלושה האחרונים נחתו לפני כשבוע וחצי בלבד".


"ה'אדיר' מחייב אותנו לחשוב אחרת, לדבר אחרת ולפעול אחרת"

לבד אבל ביחד
תפקידו של טייס הקרב מביא עמו דילמות רבות איתן צריך הוא להתמודד כשהוא נמצא לבד בתא הטייס לאורך המשימה. בעידן ה"אדיר" נשאלת השאלה, האם הטייס באמת לבד בקוקפיט כשהוא מחובר במערכותיו לשאר המבנה?

"כשאנחנו מדברים על עידן ה'אדיר' אנחנו מדברים על רשתיות, על מידע רב, על תשתיות, על שיטות הפעלה, על שליטה, על קבלת החלטות, על לבד ועל עצמאות", סיכם תא"ל גרינבוים. "אני רואה את ה'אדיר' כקטר לחיל-האוויר שיקח אותו קדימה".

"הדבר הקל עבורנו יהיה לקחת את המטוס ולחבר אותו לחיל-האוויר, אך הדבר הנכון יהיה לקחת את חיל-האוויר ולחבר אותו ל'אדיר'", הוא קבע. "עלינו לראות איך אנחנו מתאימים את כלל הפלטפורמות שבידינו לאותה תפיסה רשתית, חשאית, עם מרחבי פעולה שונים".


"הדבר הנכון יהיה לקחת את חיל-האוויר ולחבר אותו ל'אדיר'" | צילום: סליה גריון