יומן ארועים

Bookmark and Share
שוחרי החיל פיתחו מוצר למען הקהילה פורסם בתאריך 03.04.2017
תגיות: שוחרים , תרומה לקהילה , בית-הספר הטכני
במסגרת תכנית "עושים עסקים" בה השתתפו השוחרים מבית הספר הטכני, התבקשו התלמידים לפתח מוצר שלא רק יניב רווחים אלא גם יעזור באופן ממשי לאוכלוסייה בקהילה. כיצד הם עשו זאת ומה היה התוצר הסופי?
עדן ביטון

הם חשבו על הצורך, העלו פתרון והפכו אותו לכדי תוצר אמיתי: השוחרים בבסיס הטכני של חיל-האוויר השיקו בשבוע שעבר מוצר פרי פיתוחם שתפקידו לסייע ללוקי תסמונת דאון. הפיתוח נעשה במסגרת תכנית יזמים צעירים או בשמה הרשמי "עושים עסקים", המהווה כלי חינוכי רב עוצמה לפיתוח יזמות, אחריות, ביטחון עצמי ומנהיגות בקרב בני הנוער. "חשבנו תחילה איזה מוצר אנו רוצים לפתח, איך עליו להיראות וכיצד מיישמים זאת מבחינה טכנולוגית", הסביר עמית תבול, שוחר בבית הספר הטכני וחבר בקבוצת היזמים הצעירים. "לאחר מכן חישבנו את עלות המוצרים, את כמות שעות העבודה והשכר המגיע לנו לפיהן והחלטנו על מחירים הוגנים".


פיתוח חדש של שוחרי בסיס הטכני: לוח רגשות העוזר לתקשר ולטפל בילדים לוקי תסמונת דאון | צילום: הבסיס הטכני

לא משחק ילדים
במסגרת הפרויקט הקימה הקבוצה חברה לכל דבר ועניין: הם נתנו לה שם, עיצבו סמל וקבעו חזון ומטרות שבראשם עזרה לקהילה. הם פיתחו לוח רגשות, שהוא למעשה אמצעי טכנולוגי העוזר לתקשר ולטפל בילדים בעלי תסמונת דאון, המורכב מלחצנים המסמלים רגש או רצון ומאפשר להביע תחושות בקלות. "הגענו לרעיון דרך חוויה אישית שלי", סיפרה חנה פנטה, תלמידה במיזם המחזיקה בתפקיד מנכ"לית החברה. "לאחי יש תסמונת דאון ולא פעם אנחנו נתקלים בבית בקושי להבין מה הוא רוצה ומה הוא צריך. זה יוצר תסכול רב, ולכן רצינו להקל על ילדים כמו אחי".

חנה אמנם מכירה את הצורך מקרוב, אך לא כל חבריה כמותה. על-מנת להבין לעומק את הדרישה העומדת מאחורי הפיתוח ואת האתגרים עמם מתמודדים הלוקים בתסמונת דאון וקרוביהם, נסעו השוחרים לבית ספר "גיל", בית ספר חינוך מיוחד, ובצעו שם תצפית של כ-10 שעות. "כשפגשנו את הנערים וראינו את ההתמודדות שלהם, חשנו תחושת שליחות", סיפרו שתי תלמידות. "הבנו כמה הדבר חשוב וגם מהן המגבלות שאיתן אנחנו צריכים להתמודד בפיתוח המוצר, וזה קידם אותנו מאד".


הפיתוח נולד בעקבות סיפורה האישי של שוחרת. "רצינו להקל על ילדים כמו אחי" | צילום: הבסיס הטכני

רגע האמת
בשבוע שעבר התקיים יריד מכירות בקניון בחיפה, בו היזמים הצעירים שיווקו את המוצר שפיתחו. אירוע זה היה רגע שיא בפרויקט אשר היווה מדד ממשי להצלחתו. התלמידים נתנו לעוברים ושבים משקפי מציאות מדומה שבהן הוקרן סרט וביקשו מהם לתאר מה הם מרגישים במהלך הצפייה. לאחר מכן הסבירו כי ישנם אנשים שאינם יכולים להביע את כל אותם הרגשות בשיח פשוט והציגו את המוצר שפיתחו בצירוף למחירון. אילו הייתם באזור וודאי הייתם יכולים להגיד כי השוחרים ייצגו את חיל-האוויר בכבוד, זכו להערכה רבה ועשו עבודה מצוינת - עסקית ובעיקר חברתית וערכית.