יומן ארועים

Bookmark and Share
החודש לפני: אפריל פורסם בתאריך 02.04.2017
תגיות: היסטוריה
חודש אפריל מתאפיין בקליטת כלי-טיס רבים, החל ממטוסי המסרשמיט וכלה במסוקי סיקורסקי. כל כלי-טיס מסתיר בתוכו סיפור ייחודי ובו קשיים, אתגרים והצלחות. המראה לעבר סיפוריהם המרתקים של כלי-הטיס שנקלטו בחודש זה
עינת רביד וכרמל להד

המסרשמיט (S-199) - מטוס הקרב הראשון
"המסרשמיט היה בשלב מסוים פאר מטוסיה של ישראל אבל האכיל אותנו הרבה מרורים", כך תיאר אלוף (מיל') עזר ויצמן, לימים מפקד חיל-האוויר ונשיא מדינת ישראל, את המטוס בספרו "לך שמים לך ארץ". 

בעשרים במאי 1948 במסגרת מבצע "בלק" נחתו על אדמת ישראל עשרה מטוסי המסרשמיט הראשונים, "הסכינים" כפי שכונו בחיל. כלי-הטיס נרכשו ממשלת צ'כלוסבויקה על ידי הסוכנות היהודית במחיר מופקע לכל הדעות, אך זהו היה מטוס הקרב היחיד אשר הוצע לחיל-האוויר באותם הימים. כחלק מהחוזה ממשלת צכוסלובקיה הייתה אחראית על אימונם של הטייסים, על הסבת צוותי הקרקע ועל הדרכת צוותי המכונאים והקשרים. אלוף עזר ויצמן וסא"ל מודי אלון, שהיה מפקדה הראשון של טייסת הקרב, היו הראשונים לסיים את קורס ההסבה. המטוס היה בעל כושר תמרון ונסיקה טובה, אך בכל הקשור לנחיתה ולהמראה נדרשו מהטייסים מיומנויות גבוהות. לימים הוא השתתף במבצעים מכריעים במלחמת העצמאות כגון מבצע "יואב". 


תמונת ארכיון

מסוקי סיקורסקי (S-55)
בעקבות המתיחות הגוברת בין ישראל למדינות ערב עלה הצורך ברכישת מסוק אשר יסייע במשימות החילוץ והנחתת הכוחות. לאחר התלבטויות רבות הוחלט על רכש מסוקי סיקורסקי (S-55). המסוקים הראשונים, שניים במספר, הגיעו לראשונה לבסיס תל נוף בארגזים באפריל ובאוגוסט 1956. בפני הטייסת "החרב המתהפכת" שקלטה את המסוק ניצב אתגר לא פשוט: היחידים אשר עברו הסבה למסוקים היו מכונאי הטייסת. בעקבות זאת הוחלט להטיס שני טייסים להכשרה, שחזרו לארץ בשלישי בנובמבר 1956 כיומים לפני סיום "מבצע קדש". מפקד מחלקת מבצעי חיל-האוויר דאז, סא"ל (מיל') לסלי שגם, אמר על המסוק: "המסוקים עשויים לתרום את אחת התרומות החשובות ביותר שחיל-האוויר יכול להביא למדינה". 


תמונת ארכיון

 

מטוסי מיראז' 3 ("שחק")
בעקבות החשש של ישראל כי חילות-האוויר הערביים ירכשו את מטוסי ה"מיג" המתקדמים החליטה הממשלה לרכוש מטוסי מיראז' 3 מידי הצרפתיים. יתרונותיו של מטוס זה על פני מטוס ה"מיג" היו ברורים: מהירותו הייתה גבוהה יותר, חימושו טוב יותר ושיעור הנסיקה השתווה לזה של ה"מיג". החסרון המרכזי היה שהמריאז' היה עוד בשלבי פיתוח ועל כן היו חסרים מידע על אודותיו, לכן ביולי 1959 יצאה משלחת לצרפת לבחון את המטוס. בעקבות ביקור המשלחת נקבעו שני תנאים לרכישתו, בהם הגדלת כושר נשיאת החימוש שלו והיותו רב תכליתי. ב-7 באפריל 1962 נחתו בבסיס חצור שני מטוסי המיראז' הראשונים של החיל. המטוס השתתף במבצעים מרכזיים בתלודות חיל-האוויר כגון מבצע "מוקד" שפתח את מלחמת ששת הימים, מבצע "בוקסר" ובקרבות אוויר רבים.

 


תמונת ארכיון