יומן ארועים

Bookmark and Share
מערך "שובל" מציין עשור של פעילות פורסם בתאריך 07.03.2017
תגיות: "שובל" (הרון 1) , מערך הכטמ"ם
10 שנים של עשייה: ב-7 במרץ 2007 נקלט כטמ"ם "שובל" בחיל-האוויר והיווה קפיצת דור בעולמו. מאז הספיק לקחת חלק פעיל ומרכזי במערכות האחרונות של מדינת ישראל ומילא משימות מגוונות. אנשי המערך נזכרים בעבר ומסתכלים לעתיד
נדב שחם

"'שובל' (הרון 1) היווה קפיצת דור בעולם הכטמ"ם (כלי-טיס מאוישים מרחוק), כמו 'בז' (F-15) ו'אדיר' (F-35I) במערך הקרב", הצהיר אל"ם (מיל') הודי להב, שהיה מפקד טייסת "המל"טים הראשונה" בעת קליטת הכטמ"ם ב-7 במרץ 2007.

הוא מבצע מגוון משימות ביניהן איסוף מודיעין, איתור נעדרים ופעולות נוספות בהן מוביל מערך הכטמ"ם עקב מאפייניו הייחודים. "אנו עובדים מסביב לשעון", הדגיש סא"ל אריק, מפקד טייסת "המל"טים הראשונה". "אנחנו מבצעים משימות מהרמה האסטרטגית ועד לביטחון שוטף".

ה"שובל" יכול לשהות באוויר כ-30 שעות, יכולת המאפשרת לו לטוס למקומות רחוקים או לחלופין לשהות זמן רב מעל מטרה לצורך איסוף מודיעין. מנועו הייחודי נחשב לאמין במיוחד ומאופיין בפעולה שקטה התורמת לחשאיות טיסתו, צורך ברור לחלוטין כאשר מדובר במשימות בטווחים רחוקים או במשימות מודיעין בהן חשאיות קריטית להצלחת המשימה.


"אנו עובדים מסביב לשעון. המערך מבצע משימות מהרמה האסטרטגית ועד לביטחון השוטף" | תמונת ארכיון

תרומה חיונית לביטחון המדינה
בזמן קליטת ה"שובל", מתוצרת התעשייה האווירית, הופעלו בחיל-האוויר שני כטמ"מים: הרמס 450 ו"כוכב לבן" (סרצ'ר 2). היכולות שהביא הכטמ"ם החדש, שחלקן מסווגות עד היום, הקנו לחיל אפשרויות פעולה חדשות בזירות רחוקות ללא סיכון חיים. בכך התממש באופן מלא חזונם של מקימי טייסת "המל"טים הראשונה" בשנת 1971, ואולי אף מעבר לחלומותיהם הנועזים ביותר.

עוד לפני הקליטה הרשמית, הפעילו אנשי הטייסת את ה"שובל" בשיתוף פעולה עם התעשייה האווירית. ביוני 2006, כאשר נפל גלעד שליט בשבי חמאס, טייסות הכטמ"ם פעלו בתפוקה מלאה וגם "שובל" הצטרף לחיפושים אחרי החייל החטוף. חודש לאחר מכן פרצה מלחמת לבנון השנייה, והטייסת כבר הייתה במצב לחימה שכלל גיוס מילואים נרחב.

"במהלך ביצוע המשימה ישבתי בקרון יחד עם מילואימניק של הטייסת, עובד התעשייה האווירית, שסיפר לי כי ישנם מספר 'שובלים' שלא נמצאים בשימוש", נזכר אל"ם (מיל') להב. "מיד יצרתי קשר עם בכיר בתעשייה שאישר לנו להשתמש בהם בזמן המלחמה. למחרת הפעלנו שני קרונות נוספים מעבר להפעלת הכלי מקרון הטייסת". תרומתו של המערך במלחמה הייתה כה חיונית, עד שמספר ימים לאחר מכן עלה צורך להפעיל "שובל" נוסף. משרד שלישת הטייסת פונה ובסיוע אנשי הגף הטכני הפך במהרה לקרון הפעלה.

במלחמה הופעלו "שובלים" בידי מספר מועט של מפעילים אשר עברו הסבה קצרה וראשונית בתעשייה האווירית. לאחר המלחמה העלו ההסבות הילוך כאשר כל מי שהחל להפעיל "שובל" לא יכול היה להמשיך להפעיל "כוכב לבן". היחידים שעשו כך היו חברי הנהלת הטייסת, עקב לקחי אירועים קודמים. בנוסף, הוחלט כי גם הטכנאים יופרדו. "הסתכלנו על מקרי העבר בהם פלטו כלים וקלטו חדשים במקביל ויישמנו את הלקחים על התהליך שלנו. בנינו תכנית מורכבת מאוד הכוללת מעבר הדרגתי מסרצ'ר ל'שובל'. מדובר בשני כלים שונים ולכן חשוב ליצור הפרדה כדי להימנע מבלבול".


בשל פעילותו המוצלחת של ה"שובל" במלחמת לבנון השנייה, גדל מספר ההסבות והוכשרו מפעילים נוספים | תמונת ארכיון

קולטים יכולות חדשות
כיום, לאחר צאתו של ה"שחף" (סי-סקאן) משירות מבצעי בחיל, נותר "שובל" כאחראי הבלעדי לפיקוח אווירי על הגזרה הימית. "כעת אנו מרגישים שהאחריות כבדה משום שהיא מוטלת אך ורק על כתפינו. לצורך כך השקיעו חיל-האוויר וחיל-הים משאבים ברכש 'שובלים' נוספים", ציין סא"ל אריק. באותם כטמ"מים מבוצעים שינויי מערכות הכוללים התקנת מכ"ם ייעודי, ובבסיס פלמחים נכנסים אנשי חיל-הים לקרון המשימה וחוברים למפעילי הטייסת. "אנו פועלים בשותפות מלאה, כאשר הכוונה היא לעלות את נתח המשימה עם הזמן עקב הצורך הגובר בשמירה על נכסי המדינה בים מול ארגוני הטרור".

כמו כן בימים אלו מתבצע בטייסת תהליך מורכב של הכנסת יכולת המראה ונחיתה אוטומטית שתחליף את מטיסי החוץ האחראים על המראות ועל נחיתות הכלי מעמדתם סמוך למסלול הטיסה. התהליך מתבצע בשיתוף טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה), המבצעת ניסויים רלוונטיים על-מנת להגיע לבשלות מבצעית כבר בשנה הקרובה. "הכוונה היא לקלוט את היכולת בשני שלבים", סיפר סא"ל אריק. "קודם הסעה קרקעית אוטומטית אל המסלול ולאחר מכן הכנסת יכולת ההמראה והנחיתה".

תהליך התעצמות המערך נמשך והוא כולל קליטת מערכות ומשימות חדשות. לאחרונה נחתמו עסקאות בניין כח גדולות הקשורות לכלי-הטיס בהסתכלות על חמש השנים הבאות. בין היתר ייקלטו קרונות ושיטות הפעלה מתקדמות, מטע"דים חדשים הנמצאים בחזית הטכנולוגיה וכן "שובלים" נוספים. "עבורי מדובר בסגירת מעגל", גילה סא"ל אריק. "לקחתי חלק בהסבה הראשונה בתעשייה האווירית וכעת אני מפקד על הטייסת. יש לנו סיסמה: 'שומרים על הבית', זה מה שאנו עושים ומה שנמשיך לעשות פה גם בעתיד".


בקרוב: יכולת המראה ונחיתה אוטומטית ב"שובל" שתחליף את מטיסי החוץ | צילום: התעשייה האווירית לישראל