יומן ארועים

Bookmark and Share
שת"פ מיוחד: "אדיר" ו"סופה" טסים ביחד פורסם בתאריך 02.03.2017
תגיות: אדיר (F-35I) , סופה (F-16I) , טייסת "נשר הזהב" , טייסת "הנגב"
בין טייסת "נשר הזהב" לבין טייסת "הנגב" נוצר קשר יוצא דופן: שתי הטייסות לא רק טסות זו לצד זו, אלא גם לוקחות חלק משותף בתהליך קליטת מטוס ה"אדיר". "אפקטיביות האימון עולה כשיש מטוסים נוספים לצדינו"
זהר בונה

מטוס ה"אדיר" (F-35I) טס בארץ כבר למעלה מחודשיים ורעשי המנוע שלו בעת ההמראה הם כבר עניין שבשגרה. לצד המטוס המתקדם טס ברוב המקרים גם מטוס "סופה" (F-16I), שעד הגעת ה"אדיר" היה החדיש ביותר בחיל-האוויר. הטיסה המשותפת היא לא מקרית. למעשה, טייסת "הנגב" המפעילה את מטוס ה"סופה", הינה טייסת מלווה ל"נשר הזהב", שקלטה את מטוסי ה"אדיר".

"הסיבה שהחלטנו לעבוד בשיתוף עם טייסת מלווה היא מתוך לקח שלמדו בחיל-האוויר האמריקאי", סיפר סא"ל יותם, מפקד טייסת "נשר הזהב". "מטוסי ה'סופה' טסים לצד ה'אדיר' כמעט בכל גיחה. למעשה, בכל זמן נתון יש מטוסים ועימם צוות טכני וצוותי אוויר בנבטים כדי לתמוך בטייסת. זאת אופרציה לא קלה, אך חיל-האוויר כולו תומך בה".


הסיבה לשת"פ: לקח שלמדו בחיל-האוויר האמריקאי. "זו אופרציה לא קלה, אך חיל-האוויר כולו תומך בה" | צילום: רס"ן עופר

אימון אפקטיבי יותר, החלטות טובות יותר
כיום יש בארץ שני מטוסי "אדיר" בלבד, והשלמת מבנה הטיסה בעזרת מטוסי "סופה" תורם מאד לאימון. "אפקטיביות האימון עולה כשיש מטוסים נוספים לצדינו", הסביר סא"ל יותם. "מלבד זאת, יש לנו יתרון נוסף - טייסת 'הנגב' היא טייסת דו מושבית כך שאנו טסים כאשר במטוס ה'סופה' יש מדריך שמלווה אותנו בשמים".

"אנשי טייסת 'הנגב' חשופים לחלוטין לסודות ה'אדיר' והם חלק בלתי נפרד מתהליך הקליטה", הוא אמר. "אנו מתייחס לזה כחוכמת ההמונים - ככל שיותר אנשים יחוו את המטוס המיוחד הזה כך ההחלטות שנקבל, שעתידות להשפיע על חיל-האוויר לעוד שנים רבות, יהיו מושכלות יותר".


חוכמת המונים. "ככל שיותר אנשים יחוו את המטוס, כך ההחלטות שנקבל יהיו מושכלות יותר" | צילום: רס"ן עופר

למה דווקא "סופה"?
לבחירת טייסת "הנגב" יש משמעות גדולה, שכן בהשוואה ליתר הפלטפורמות בחיל מטוסיה הם הדומים ביותר למטוסי ה'אדיר'. מלבד זאת, היא הטייסת הראשונה לקלוט את מטוסי ה"סופה", אי שם בפברואר 2004. גם העובדה כי מדובר במטוס דו-מושבי מוסיפה נפח מהותי לתהליך הלמידה. "ב'אדיר' אנו עושים הרבה פעולות שכטייס לא הייתי עושה, ונווטי ה'סופה' עושים באופן יומיומי. אנו מנצלים את ההזדמנות כדי ללמוד מהם פעולות מסוימות, הקריטיות לתפעול ה'אדיר'".

למרות ששיתוף הפעולה נולד מתוך רצון לאמן את טייסי "נשר הזהב", לא מדובר בשירות בלבד. "רוב המתארים שאנו טסים מאמנים גם את טייסי ה'סופה'", הסביר סא"ל יותם. "בנוסף, בטווח הארוך אני בטוח שהטייסת הזאת תהיה הראשונה שתהנה מהפירות של השינויים שיביא מטוס ה'אדיר', הרלוונטיים גם למטוסים מהדור הרביעי".