יומן ארועים

Bookmark and Share
המטרה: למנוע את התאונה הבאה פורסם בתאריך 06.02.2017
תגיות: תאונות , יחידת האחזקה האווירית
תאונות אימונים, תקלות במטוסים, בורג שהשתחרר - את כל אלה חוקרים אנשי גף חקירות ביא"א 22. נפגשנו עם אנשי היחידה כדי להבין מדוע חיל-האוויר זקוק לגוף מסוג זה, כיצד מתנהלת חקירה ומה האתגר המרכזי בחקירת התרסקות מטוס ה"סופה" שאירעה באוקטובר האחרון?
איתם אלמדון

24 ביולי 2006, מלחמת לבנון השנייה. מסוק אפאצ'י מדגם "שרף" מתרסק ליד כרם בן זמרה לאחר שצלל מטה ופגע בקו מתח גבוה. בהתרסקות נספים אלוף-משנה צביקה לופט וסרן תם פרקש ז"ל. בתחילה סוברים בחיל-האוויר שהסיבה לתאונה היא פגיעת רקטות MLRS, סברה שמתבררת בהמשך כלא נכונה. למקום מגיע צוות של גף חקירות ביא"א (יחידת האחזקה האווירית) 22. 

"הוקפצנו באופן מוסק לאזור התאונה, זאת בזמן שהגף חוקר שתי תאונות קודמות. כשהגענו ראינו את גוף המסוק הפוך, מפויח ומלא שברים, וחמש מאות מטרים ממנו את ראש הרוטור", נזכר סא"ל עופר לוי, מ"מ מפקד תחום חומרים ביחידה. "הצוותים שלנו חקרו את כל המערכות עד שהגיעו לרכיב הספציפי שגרם לתאונה. בחקירה משותפת עם חברת 'בואינג' נקבע כי היא נגרמה מכשל נדיר בחלק המחבר בין גוף המסוק לרוטור, דבר ההופך אותה מאירוע תפעולי ומבצעי לאירוע טכני". זוהי רק דוגמה אחת לפעילות גף החקירות ביא"א 22, הגוף האמון על תחום חקר הכשל בחיל.


יא"א הוא הגוף האמון על תחום חקר הכשל בחיל. "חקרנו את כל המערכות עד שהגענו לרכיב הספציפי שגרם לתאונה" | תמונת ארכיון

לספר את הסיפור
חקר הכשל הינו תחום הנדסי אשר מתמקד בבדיקת כשלים במערכות השונות מתוך מטרה להבין את הסיבות ולמנוע ליקויים דומים בעתיד. בין אם הכשל מטלורגי או מכני, השאיפה היא לאתר את הגורם לכשל, להבין את העיתוי בו הופיע, לזהות את המקור, וכמובן לנסח דרכי מניעה עתידיות. 

גף חקירות, ובעיקר המעבדה הגדולה שלו, נמשל למחלקה לזיהוי פלילי של משטרת ישראל. הגף מעורב בחקירות ובבירורים של סיבות לכשלים של פריטים תעופתיים מוטסים שיש להם השלכות על בטיחות הטיסה, כאשר המשימה היא למנוע כשלים חוזרים ולהעלות את רמת הבטיחות. בכל אירוע, תאונות או תקלה - צוות גף החקירות מעורב בתהליך הפענוח והפקת מסקנות ולקחים. 

"גף חקירות קיים מאז סוף שנות השבעים מתוך הבנה שצריך גוף בעל יכולת עצמאית בחיל-האוויר המסוגל לבדוק כשלים טכניים", אמר סא"ל עופר. "הטיפול שהתמקד בעבר בעיקר בכשלי מנועים התפתח עם השנים לטיפול בכל סוגי המערכות במטוסים, וזה הפך להיות טבעי שאנו חברים קבועים בכל ועדות החקירה שממנה מפקד חיל-האוויר לחקר תאונות ואירועים בטיחותיים. תפקידנו בוועדות הללו הוא לקבוע אם היה כשל טכני בכלי-הטיס ולהסביר את הכשל בזמן האירוע על בסיס ראיות פורנזיות והבנה הנדסית של מערכות המטוס. המומחיות הזאת נולדה מתוך עולם תוכן מקצועי האומר שאם ניתן לקרוא שברים ולהבין מה הם מספרים, אז ניתן לספר סיפור שלם ולעלות על הנקודה הראשונה בתוך ערימה של כשלים". 


גף חקירות והמחלקה לזיהוי פלילי של משטרת ישראל עובדים בשיתוף פעולה כדי לאבחן את סיבת הכשל | תמונת ארכיון

מהמיקרו למקרו
גף החקירות מתבסס על מומחיות בתחום החומר והבנת המבנה של חלקי מטוס ומערכותיו. הצוות מטפל בכ-100 תיקי חקירה בשנה, והמשרתים בו הם רב תחומיים במקצועותיהם - מהנדסי חומרים, כימיה, מכונות, ואווירונאוטיקה ועוד. "תהליך העבודה של אנשי הגף הוא מהמקרו למיקרו וחזרה", הסביר סא"ל עופר. "אנשי הגף נכנסים להסתכלות ממוקדת תחת מיקרוסקופים כדי להצביע על המקור שממנו התחיל האירוע. אחרי שזה מזוהה, חוזרים למקרו - השלכה על הסד"כ (סדר כוחות), המלצות לתפעול ואחזקה". 

השלב הראשון בחקירת כשל הוא בחינת אתר התאונה ובחינה חזותית של השרידים. אחר כך, מתחיל תהליך איסוף החלקים. את כל החלקים שנמצאו בשטח מביאים לגף חקירות, ומתחיל שלב הרכבת הפאזל. בשלב הזה נעשית העבודה על דרך השלילה - מניחים בצד חלקים שאינם שייכים לתאונה ומתרכזים באלו החשודים כקשורים לכשל. החוקרים בודקים את כל חלקי המטוס - מכשירי טיסה, לוח נוריות אזהרה, חלקי מנוע - כל אלו חשובים ביותר כי הם מצביעים על האינדיקציות לתקלות במטוס ובמנוע. בודקים גם את ציוד החירום של הטייס, אפילו את הציוד שהטייס נושא על גופו, חליפת הג'י שלו וציוד הקשר, על מנת ללמוד אם הכל פעל כשורה והיכן ניתן לשפר. בשלב מתקדם של החקירה מכין צוות החוקרים, בשיתוף הענף המקצועי במטה חיל-האוויר ויצרן המטוס, עץ תרחישים הכולל את כל הגורמים האפשריים לכישלון, עד שמגיעים לסיבות הנכונות ביותר לכשל ולתאונה. 

קבוצה אחת
האירוע האחרון שהובא אל הגף הוא תאונת מטוס "סופה" (F-16I) מספר זנב 119 באוקטובר האחרון בה נהרג רס"ן אוהד כהן-נוב ז"ל, סגן מפקד טייסת "העטלף". בימים אלו מסוכם דוח החקירה של מבק"א (מפקדת בקרת איכות) בשיתוף גף חקירות, והוא יוגש בקרוב למפקד חיל-האוויר. "מדובר במקרה שבא לאחר תקופה ארוכה בה לא אירעו בחיל-האוויר אירועים בטיחותיים", שיתף סא"ל עופר. "המורכבות של מערכות המטוס ומערכת ההפלטה, והעובדה שהאירוע התרחש בקבועי זמן קצרים מאוד של עשיריות השנייה, הפכו את האירוע למאתגר עוד יותר. בתוך ציר זמן מצומצם היינו צריכים לקבוע מסקנות על בסיס ממצאים מדעיים. כשיש תאונה, כדוגמת מקרה זה, הגף כולו עובד כקבוצה אחת. כך למעשה, ניתן להקים צוות חקירה המכיל בתוכו אנשים מעולמות תוכן שונים היכולים יחד לטפל במטוס שלם".


הגף משתתף בחקירת התרסקות מטוס ה"סופה" שאירעה באוקטובר. "כשיש תאונה הגף עובד כקבוצה אחת" | תמונת ארכיון