יומן ארועים

Bookmark and Share
טייסי ה"נץ" בהסבות למטוס ה"ברק" פורסם בתאריך 31.01.2017
תגיות: ברק (F-16C/D) , נץ (F-16) , מאמנים , טייסת "הדרקון המעופף"
לאחר שנפרדו ממטוס ה"נץ" שליווה אותם במשך שנים, אנשי טייסת "הדרקון המעופף" נערכים לקראת קבלת מטוסי ה"ברק" שיתחילו את הפרק החדש בעתידה של הטייסת. "אנו מקבלים פלטפורמה מתקדמת ומבצעית, וזה חלק מהאחריות שלנו לשמור עליה ככזאת"
אילי פארי ועדן ביטון

טייסת "הדרקון המעופף", המהווה את כוח ביום האויב של חיל-האוויר, עברה החודש הסבה על מאמן F-16 בטייסת "מאמני הקרב" על מנת להכין את עצמה לקליטת מטוסי "ברק" (F-16 C\D). "הגענו לסימולטור כחלק מתהליך המעבר לפלטפורמה החדשה במטרה להכיר את המטוס טוב יותר, לפני ההסבה האווירית שתהיה במרץ", סיפר סגן מפקד הטייסת, רס"ן איציק. "התחלנו להבין מה היכולות שלו, מה היתרונות שיש לו וגם מה החסרונות - מה הוא יודע לתת". 

יש לזכור כי רק בחודש שעבר נפרדה הטייסת ממטוס ה"נץ" (F-16 A\B) אותו הטיסה שנים. "ה'נץ' היה יקר לנו, הוא היה חלק מהטייסת ויישאר בדפי ההיסטוריה ובליבנו, אך אנחנו מתרגשים לקראת הפרק הבא". הוא שיתף. "ה'ברק' הוא מטוס מדור אחר, ואנחנו חשים התרגשות ואחריות רבה. אנו מקבלים פלטפורמה מתקדמת ומבצעית, וזה חלק מהאחריות שלנו לשמור עליה ככזאת. אנחנו מבינים כי מצפים מאתנו להעלות את רמת ביום האויב שלנו".


"ה'נץ' יקר לנו, הוא היה חלק מהטייסת ויישאר בדפי ההיסטוריה ובליבנו" | צילום: מור צידון

דומים אבל שונים
מרבית ההסבות המתקיימות במאמן "ברק" הינן של טייסים צעירים המשובצים לאחר קורס-הטיס לטייסות המבצעיות, ובמסגרתן ניתנים דגשים הרלוונטיים לטייסים עם ניסיון מועט. ההסבות של אנשי "הדרקון המעופף" היו אחרות במהותן: צוותי-האוויר של הטייסת הם ותיקים ובעלי ניסיון רב בהטסת מטוסי מערך הקרב, וחלקם אף הטיסו מטוסי F-16 לאורך כל שנות שירותם בחיל. "ההסבות של אנשי 'הדרקון המעופף' מיוחדות מאוד בגלל הידע והניסיון הרב שאיתו מגיעים הטייסים", הסביר סרן דן, מפקד מאמן 'ברק'. "בהסבות התמקדנו בעיקר בהבדלים בין מטוסי F-16. ה'נץ' וה'ברק' דומים אך שונים, בעיקר בטיפול בתקלות חירום, לכן הקפדנו לדמות לטייסים מצבים שלא מוכרים להם מהמטוס שהטיסו, על מנת שבמקרה הצורך הם ידעו מיד כיצד לפעול".

ההסבה למטוס ה"ברק" יחסית פשוטה עבור אלה שטסו על מטוסים מדגם זה בעברם, אך ישנה התייחסות נרחבת לטייסים שהטיסו במרבית שירותם מטוסי F-15. "במהלך ההסבות אנחנו שמים דגש על ההבדלים המנטליים בין הטסת מטוסי F-15 שהם דו-מנועיים, לבין הטסת מטוסי F-16 שהם חד-מנועיים", אמרה רב"ט נועה אלבר, מדריכה במאמן. "תקלה במנוע F-15 אינה נחשבת מצב חירום של ממש משום שיש מנוע נוסף עליו מסתמכים אנשי צוות-האוויר, אבל בעת תקלה במנוע במטוסי F-16 מתבצעת באופן מידי נחיתת אונס. אנחנו נוגעים רבות בפער המנטלי הטמון בתפישת התקלות במטוסים".

 
במהלך ההסבות במאמן התמקדו אנשי הטייסת בהבדלים בין מטוסי ה-F-16 ובתפעול מצבי חירום | תמונת ארכיון

מסתכלים קדימה
האנשים העיקריים המרגישים את המעבר ל"ברק" על בשרם הם הטכנאי הטייסת. הטכנאים מהווים את אבני הייסוד בשמירה על כשירות המטוסים וכשירות הטייסת ככוח ביום אויב. "הם עוברים כעת תקופה עמוסה האמורה להכין אותם לטפל במטוס החדש", אמר רס"ן איציק. "הם עסוקים ועובדים מסביב לשעון. אנחנו מעריכים אותם וגאים בהם מאוד".

כעת, התחושה הכללית בטייסת היא מוכנות גדולה יותר לעשייה תחת הפלטפורמה החדשה. כמו כן מעידים אנשיה כי הם צופים תכניות גדולות לעתיד. "היה מעניין לראות את השינויים שנעשו במטוס לאורך השנים ולהבין איזה דברים נפלאים עוד נוכל לעשות".


"היה מעניין לראות את השינויים שנעשו ב'ברק' ולהבין איזה דברים נפלאים עוד נוכל לעשות" | עדי עבו