יומן ארועים

Bookmark and Share
בעין העדשה: המטוס האסטרטגי של החיל פורסם בתאריך 19.01.2017
תגיות: רעם (F-15I) , טייסת "הפטישים" , בסיס חצרים
גיחות רחוקות ביום ובלילה, תקיפות והגנה על שמי המדינה - אלו כמה מהמשימות המרכיבות את שגרת יומם של מטוסי ה"רעם" וטייסת "הפטישים" המפעילה אותם. כמה עובדות על מטוס הדגל של חיל-האוויר
טל גלעדי

ב-19 בינואר 1998, לפני 19 שנים, נחתו בישראל זוג מטוסי ה"רעם" (F-15I) הראשונים, בדיוק כחמש שנים לאחר קבלת ההחלטה על רכישתם. הם הגיעו ארצה בטקס מיוחד שנערך בבסיס חצרים, כשהם מלווים בשני מטוסי "בז" (F-15) ושני מטוסי פנטום (קורנס) של הטייסת האחות "אבירי הזנב הכתום". מאז השתתפו במאות מבצעים ומשימות כשיכולותיו הייחודיות של המטוס ושל אנשי טייסת "הפטישים" הופכים את ה"רעם" לחוד החנית של חיל-האוויר. 


צילום: טייסת "הפטישים"

מי אתה "רעם"?
בשנת 1994 עמד להכריע חיל-האוויר בזהות מטוס הקרב העתידי שלו, לקו הסיום הגיע מטוס F-16 מהדגמים המתקדמים ומטוס ה-F-18. אבל ברקע, לבכירי חיל-האוויר דווקא היו מחשבות אחרות על מטוס ה- F-15E הבלתי מושג. חיל-האוויר האמריקני התנגד להתיר לישראל לרכוש אותו מפאת המשמעות הכרוכה בכניסתו של מטוס אסטרטגי מעין זה למזרח התיכון הרגיש. ייצור דגם ישראלי ייחודי ורכש של 50 מטוסי F-16 ותיקים הפשיר את האמריקנים והמטוס החדש כבר קיבל את שמו העברי, "רעם". מחיר יחידה בודדת היה 86,000,000 דולר ו- 2,200,000,000 דולר עבור העסקה הכוללת, שבה 25 מטוסים.

 
טקס נחיתת מטוסי ה"רעם" בחצרים | תמונת ארכיון

הגיחה הראשונה
שבוע אחרי טיסתם הארוכה ממפעלי "בואינג" בסנט-לואיס שבארצות הברית לבסיס חצרים שבבאר-שבע, יצאו המטוסים לטיסת אימון ראשונה. סא"ל דרור, מפקד הטייסת והנווט סגן גידי, יצאו לטיסת סולו ישראלית ראשונה. 

תקיפה מבצעית ראשונה למטוסי ה"רעם"
ב-1 בינואר 1999 קיבלה הטייסת את כשירותה לתקיפות מבצעיות. ב-11 בינואר, כשנה לאחר נחיתתם, יצאו זוג מטוסים לתקיפה מבצעית ראשונה באזור סוג'וד בלבנון. "זו הייתה טיסה לא מסובכת, הגיחה נמשכה ארבעים דקות, הייתה לנו ראות טובה ולא היו בעיות מזג-אוויר. אחרי שתקפנו את המטרה בנשק מונחה ראינו שהיו לנו פגיעות טובות מאוד", סיפר נווט המטוס המוביל לבטאון חיל-האוויר באותו החודש. 


תמונת ארכיון

פטישים בקוקפיט
משנודע כי מטוסי ה"רעם" עתידים להתמקם בחצרים, החל קרב צמוד בין טייסת "אבירי הזנב הכתום", שתוכננה להיסגר עם קליטת המטוסים החדשים, לבין טייסת "הפטישים", שהינה טייסת הקרב השנייה בצה"ל. 

מי תקלוט את מטוסי ה"רעם"?
במכתב ששלחו וותיקי טייסת "הפטישים" למפקד חיל-האוויר, הדגישו את יתרון הטייסת שהייתה כוח מפציצים אסטרטגי בזמן מלחמת העצמאות וביתו של הנווט רס"ן רון ארד, אשר נפל בשבי ארגון "אמל" בשנת 1986. "יש עלינו חוב מוסרי לשמור עבורו את הטייסת עד לחזרתו", כתבו במכתבם.


תמונת ארכיון

עם פתיחתה המחודשת בשנת 1969 כטייסת פנטום, הקימו ותיקי הטייסת את אגודת טייסת "הפטישים" אשר אחת ממסורותיה הגדולות הינה הענקת פטישי עץ גדולים למפקדים בצמתים חשובים של הטייסת. 

חדות זה הכל
טייסת "הפטישים" הייתה הראשונה בחיל-האוויר לקלוט פצצות מתקדמות מסוג SDB הנקראות בחיל "ברד חד". מדובר בפצצות מונחות היכולות להגיע לטווחים ארוכים ומתאפיינות בדיוק תוך צמצום הנזק הסביבתי. בהמשך נקלט חימוש זה בטייסת "אבירי הזנב הכתום" השכנה ובעתיד יכנס למטוסי ה"אדיר"(F-35I).

 
צילום: טייסת "הפטישים"

טכנאים בחזית
בעוד בחיל-האוויר מופקדים טכנאי דרג א' בגף הטכני של כל טייסת על שלבי התחזוקה הבסיסיים של המטוס, טכנאי ה"רעם" הם היחידים המחולקים לתפקידים כמו מכונאים, חמשים וחשמלאי מערכות. "מטוס ה'רעם' יכול לשאת את כמות החימושים הגדולה ביותר מבין מטוסי החיל ויש חימושים מיוחדים שקיימים בו בלבד", סיפר רס"ן רועי, הקצין הטכני של הטייסת. "המטוסים האלה צריכים להיות זמינים תמיד לכל משימה, לכן יש לנו יכולת ייחודית לקבל מידע על תקלות מהטייסים עוד כשהם באוויר כדי לתקנן במהירות ובכך לשמור עליהם שמישים בכל עת".


תמונת ארכיון