יומן ארועים

Bookmark and Share
ה"אדיר" מגיע: כך זה נראה ממגדל הפיקוח פורסם בתאריך 11.12.2016
תגיות: פיקוח טיסה , סימולאטורים , אדיר (F-35I)
פקחי הטיסה של בסיס נבטים, בו ייקלטו מחר מטוסי ה"אדיר", הגיעו לאחרונה למאמן פיקוח הטיסה החדשני והתאמנו לקראת יום הנחיתה. שם, כשהמטוסים נראו לראשונה בסביבת הבסיס המוכרת, הם דימו את התקשורת עם הטייסים האמריקאים והחלו להתרגל לשילוב של מטוסי קרב ותובלה יחד
טל גלעדי

מחר בשעה 14:00 בדיוק יינתן האות ממגדל הפיקוח ומטוסי ה"אדיר" (F-35I) הראשונים יחתכו את השמיים לקראת הנחיתה בנבטים. כדי לוודא שהנחיתה ההיסטורית תתנהל כהלכה, הגיעו פקחי הטיסה של הבסיס למאמן החדש שבעובדה לאימון שדימה את יום המחר. 

על עשרות המסכים בחדר הוצג נופו המדברי של בסיס נבטים לפרטיו הקטנים, כולל חדר האוכל, המרפאה ומגורי החיילים. רגע לאחר מכן עבר מעל כל אלו מבנה עוצמתי של זוג מטוסי "רעם" (F-15I) וזוג מטוסים כסופים שלא נראו מעולם בשטח זה. מגן דוד שעל כנפיהם אישר שהם משלנו, מטוסי הדור החמישי הראשונים בחיל-האוויר הישראלי. 


פקחי הטיסה של בסיס נבטים במאמן בעובדה. כשמולם נופו המדברי של נבטים, הם תרגלו את נחיתת ה"אדיר" | צילום: מור צידון

מרגישים בבית
תכנית המטס המפורטת, מהקפתם הראשונה של המטוסים ועד כניסתם לסככה, הוזנה במאמן. כל יציאת כיוון או תזוזה קטנה במבנה חושבה לרמת הדקות. "פקחים מכל המגדלים מגיעים למאמן ומתרשמים מיכולתו לדמות את סביבת הבסיס שלהם ומיכולתו להראות להם נקודות תצפית ייחודיות כמו מראה הנחיתה וההמראה מהקוקפיט", סיפר רס"ן רועי, מפקד מרכז ההדרכה לפיקוח טיסה ביחידת הבקרה בעובדה. "כל אימון מתייחס לנתוני מזג האוויר, מיקום הירח ואחוזי הראות בשעה וביום הרלוונטיים". 

אנשי המגדל יודעים היטב שאירוע המטס אינו מסתכם במטוסים החדשים שיכנסו בשערי הבסיס, אלא כולל בתוכו גם את מטוסי ה"רעם" שילוו אותם בדרכם ואת מטוסי ה"לביא" (M-346) שישמשו לצילום מהגובה. במקביל הם מתכוננים למצבי מזג אוויר שונים ולהפיכתו של נבטים לבסיס קרב ותובלה יחד. "אנחנו מתאמנים על מצב של עננות נמוכה, בו אולי נאלץ לשנות את מתכונתו של היעף", תיארה רס"ן ענבר שני-כהן, מפקדת גף שירותי מסלול בנבטים. "השילוב בין מטוסי קרב למטוסי תובלה באותו מרחב אווירי הוא מורכב מבחינת טיסה במהירויות שונות באותו חתך הגובה. מטוסי קרב מצריכים מהירות תגובה אחרת מהפקחים, ובמאמן אנו יכולים להבין טוב יותר את הסיטואציה הזאת ולהתאים את עצמנו למציאות החדשה". 

חלק בלתי נפרד מהמטס הוא הכוונתם של הטייסים האמריקאיים לטובת מציאת מסלול הנחיתה הנכון בזמן המדויק, וכל זאת בשפה האנגלית. על אף קיומו של תסריט מדוקדק, האימון במאמן הבטיח שלא יעשו זאת לראשונה ביום המיוחל. 


"באמצעות המאמן אנו יכולים להתאים את עצמנו למציאות החדשה" | צילום: מור צידון

המאמן החדש: בשורה לעולם פיקוח הטיסה
עבור המאמן זוהי רק ההתחלה: בחודש מאי האחרון הוא נחנך בבסיס עובדה ובחודשים הקרובים הוא ייכנס לשימוש סדיר. המאמן אופיין בשנת 2011 ונקנה מכספי סיוע אמריקאיים מחברת UFA שפיתחה מוצר דומה לחילות האוויר והים האמריקאיים ואף לרשות שדות התעופה בישראל. תצוגת 360 המעלות שהוא מציע הינה בלעדית לחיל-האוויר הישראלי.

המאמן הינו חדר בעל קירות אקוסטיים מיוחדים הזהה בסידורו למגדל הפיקוח. במרכזו נמצא שולחן עבודה גדול שלפניו תצפית רחבה למסלולים ולטווח האווירי הקרוב של הבסיס המאפשרת יצירת קשר עין עם כלי-הטיס היוצאים והשבים. את ההוראות מקבלים הפקחים ממחשב ראשי היוצר אינטגרציה בין מאות נתונים סביבתיים ומשדר אותם למעבד עמיד בעל יכולת להריץ כ-24 תרחישים במקביל. הוא נשלט על ידי עכבר תלת-מימד עם בקר (ג'ויסטיק) וכולל מערכת קשר מדומה. 

"יש למאמן יכולת לדמות מצבי חירום כמו מטוס העולה באש, מטוס המאבד שליטה או מצב של שחרור חימוש בקרבת הבסיס - תרחישים שלא ניתן לתרגל במציאות", פירט רס"ן רועי. "החזון שלנו הוא לבנות מגדל פיקוח ייעודי לאימון בו נתקין את הטכנולוגיה הזאת ונוכל לעשות אימוני צוות עם מספר רב של מתורגלים".

 
המאמן בנוי ממסכים היוצרים תצוגת 360 מעלות ומסוגל להריץ כ-24 תרחישים במקביל | צילום: מור צידון