יומן ארועים

Bookmark and Share
עושים "בז": 40 שנות F-15 בחיל-האוויר פורסם בתאריך 10.12.2016
תגיות: בז (F-15)
היום מציין מערך ה-F-15 ארבעה עשורים של הפלות מטוסי אויב, תקיפות, צילומים מבצעיים וחציית גבולות למען הגנה על המדינה. לרגל חגיגות ה-40 חזרנו לסיפורים הגדולים של מטוס הקרב ששינה את פני המזרח התיכון המשקפים תעוזה, תבונה ואחוות לוחמים
ורד תללה

10 בדצמבר 1976, מטוסי ה-F-15 הראשונים נוחתים בארץ ומקבלים את השם העברי "בז". מזה ארבעה עשורים שמטוסי ה"בז" משרתים בחיל-האוויר ולוקחים חלק באינספור אירועים משמעותיים, שהשפעתם ניכרת עד ימים אלה. הסיסמא המאפיינת את אנשי המערך, "תעוזה, תבונה ואחוות לוחמים", שטבע מפקד הטייסת הרביעי של טייסת ה"בז" הראשונה, "אבירי הזנב הכפול", תא"ל (מיל') עמירם אליאסף, מהדהדת בראשם בכל פעילות בשגרה ובחירום. דמותם של הטייסים, הנווטים והטכנאים הראשונים עוצבה על פי סיסמא זו, המושתת על השאיפה להיות ראשונים בכל מתוך חשיבה עמוקה ופריצת גבולות, והם הנחילו זאת לדורות אחריהם.

לרגל חגיגות ה-40 למערך אתר חיל-האוויר חוזר לאירועים הגדולים הטומנים בחובם תעוזה, תבונה ואחוות לוחמים. 


ה"בז" נוחת בל-נוף. 40 שנה של פעילות מבצעית, של הפלות מטוסי אויב ושל הגנה על שמי המדינה

תעוזה: ההפלה הראשונה והתקיפה הרחוקה ביותר
סיפורי תעוזה רבים נרשמו ללוחמי הטייסת במשך ארבעת העשורים, הנה כמה מהחשובים ביותר. ב-27 ביוני 1979, בעת מטוסי ה"בז" מילאו משימת הגנת שמיים, נרשמה הפלת בכורה עולמית ל-F-15 של מטוס מיג-21. "הטיל יוצא ישר קדימה, כחץ, ללא טלטולים או גלגולים ומנהג ישירות לנקודת התנגשות וטראח! פיצוץ ענקי ממש מתחת לאף וקדימה המיג נשבר לשניים כאילו נחתך בגרזן", סיפר לימים תא"ל (מיל') משה מלניק, שביצע את ההפלה. יש מי שייחסו להפלה הראשונה של הטייסת את נפילת הממשלה בעקבות עיכוב המטוסים בהגעתם ארצה ונחיתתם לאחר כניסת השבת. 

7 ביוני 1981. מטוסי ה"בז" מלווים בבטחה את מטוסי התקיפה במבצע "אופרה" שבו הותקף הכור הגרעיני בעיראק. השעה הייתה 16:00 כשרביעיית המטוסים יצאה לדרך הארוכה, מזרחה מעל מדבריות שוממים ועוינים. "העיראקים היו בכוננות שם, לאו דווקא במיוחד נגדנו אלא גם נגד [האיראנים כי התקיפה התבצעה בימי מלחמת אירן עיראק]", סיפר תא"ל (מיל') מלניק שהשתתף במבצע המיוחד. "נדמה לי שהיו שם חמש או ארבע סוללות של טילי קרקע-אוויר שהגנו על הכור וזו הייתה האופוזיציה הרצינית שממנה חששנו. אנחנו מסתכלים במכ"ם שאף אחד לא רודף ואם רודף אז המטרה שלנו להיכנס לקרב אוויר ושהם יסתלקו".

מטוסי ה"בז" מוכיחים שוב את יכולותיהם יוצאות הדופן ב-1 באוקטובר 1985, עת הם נשלחים לבצע תקיפה ביעד שעד היום נחשב למרוחק ביותר אליו יצאו מטוסי חיל-האוויר. בתגובה לרצח שלושה ישראלים על יאכטה בקפריסין על-ידי מחבלים שהשתייכו לארגון אש"ף, ממשלת ישראל מחליטה לתקוף את מפקדות אש"ף בטוניס. המשימה הוטלה על מערך ה-F-15, שלו היו הכשירויות הדרושות לביצועה. התקיפה התבצעה בשני גלים והתוצאה סימנה "אלפא". במהלך הטיסה חזרה לישראל, שארכה כשלוש שעות, דיווחו בחדשות על התקיפה. על אף זאת לא הוזנקו מטוסי אויב בתגובה וה"בזים" נחתו בארץ בשלום. "זו טיסה שאתה עושה פעם אחת בחיים. אסור לך לפספס אותה כי אתה נושא עמך מטען של ציפיות. הפעם המטען הזה היה כבד במיוחד", שיתף אל"ם (מיל') מיקי (מיכאל) לב, מפקד טייסת "אבירי הזנב הכפול" באותם הימים. "הטיסה הוגדרה כשליחות לאומית". 


סרן יפתח מור ז"ל וסרן עופר מתמקמים במטוסם לקראת ההמראה לטוניס

תבונה: ממטוס אוויר-אוויר למטוס רב משימתי
השנים הראשונות חלפו ואיתם איום אוויר-אוויר, גולת הכותרת של מטוסי ה"בז", כבר כמעט ונעלם. אנשי מערך ה-F-15 מבינים שיש לשנות את מטרות הטייסת, לקבוע יעדים חדשים, ליזום ולקחת חלק בתחומים נוספים מנפח הפעילות המבצעית של חיל-האוויר. על כן מטוס ה"בז" שינה את פניו ללא היכר, וממטוס אוויר-אוויר שנבנה להשגת עליונות אווירית והפלת מטוסי אויב הפך למטוס רב משימתי עם יכולות תקיפה וצילום מגוונות. בכל פעילות מבצעית נפרצו גבולות חדשים ומטוסי ה"בז" הוכיחו כי אין להם תחליף.

ב-4 באוקטובר 1991 המריאו מטוסי ה"בז" למבצע צילום חשאי, יכולת שנקלטה במערך כבר בשנות ה-80. תא"ל (מיל') אבי מאור סיפר על המבצע: "מדובר בגיחת צילום ייחודית ארוכת טווח שכמובן לא אציין את ייעודה ואת פרטיה אך ביצועה היה בהחלט ייחודי. ההכנות היו ארוכות וכללו התקנות מיוחדות למטוסים, תכנוני דלק קפדניים, שרטוטיי מפות סיזיפיים סביב כל שינוי קטן בנתיב, מודלים ולימוד דקדקני של כל הפרטים". 

כאמור, בחלוף השנים השתנתה הזירה והשתנו האיומים, וגם מטוסי ה"בז" השתנו בהתאם. הם עברו מספר שדרוגים ופיתוחים, שזיכו את אותם בכינוי "בז משופר" ("בזמ"ש"). בתחילת העשור הרביעי קולט המערך את החימוש המתקדם לתקיפות אוויר-קרקע, ופותח צוהר לתחום עיסוק נוסף שמהר מאוד הופך להיות מרכזי בטייסות ה"בז". "לאחר שנים בהם עשו אנשי 'אבירי הזנב הכפול' ככל יכולתם על-מנת לשמור על אופיו של כלי-הטיס כמטוס לעליונות אווירית הוחלט בחיל להעניק למטוס כשירות לנשיאת חימוש אוויר-קרקע", תיאר לוחם מטייסת ה"בז" את רוח התקופה שבו נקלט החימוש המתקדם. "היה זה תהליך שבו הפכה הטייסת את עורה ושינתה את אופייה". 


מאז ועד היום הלך והתפתח מערך ה-F-15 בחיל-האוויר. הוא קבע יעדים חדשים, לקח חלק במשימות מגוונות וקלט חימושים שונים

אחוות לוחמים: סיפורו של דת"ק 11
כדי להמחיש את ערך אחוות הלוחמים נחזור לשורשי המערך - לימים בהם היה צריך להקים הכל מאפס. מועד הקמת הטייסת הראשונה נקבע ל-1 ביוני 1976. לאחר שהדיר התת-קרקעי (דת"ק) בבסיס תל-נוף התפנה לקלוט את ראשוני מטוסי ה"בז" המתקדמים, החלו אנשי הבסיס להסב אותו לקליטת המטוסים.

נדרש היה להתאים את הדת"ק לשימוש, הן כמבנה המשרדים הזמני של הטייסת והן כנקודת התפעול של המטוסים. יחידת הבינוי של הבסיס הקימה חדרים במרכז הדת"ק אשר שימשו כחדרי משרדים, הדרכה ותדריכים לפני גיחה, ומשהגיעו המטוסים הראשונים הכניסו אותם לדת"ק 11. במשך זמן רב אנשי צוות-האוויר וצוותי הקרקע ניהלו את חייהם בטייסת תחת קורת גג אחת, מה שגרם להיכרות עמוקה וערבות הדדית בין הטייסים לטכנאים.


ה"בז" בדת"ק 11 וחלוצי הטייסת. ניהלו חיים תחת קורת גג אחת, כך שנוצרה אחוות לוחמים וערבות הדדית