יומן ארועים

Bookmark and Share
50% משעות הטיסה ב-F-35I יתבצעו במאמן פורסם בתאריך 29.11.2016
תגיות: אדיר (F-35I) , מאמנים
עוד צעד בדרך לקליטתו של המטוס החמקן: נבחרה החברה שתתפעל את מאמן ה"אדיר" שיהווה חלק משמעותי בתפיסת ההדרכה שמביא איתו המטוס המתקדם. "אחרי מספר גיחות בסימולטור אנחנו מרגישים מוכנים לדבר האמיתי"
זהר בונה

שבועיים לפני הגעתו של מטוס ה-F-35 לישראל, החליטה אתמול ועדת השרים לביטחון לאומי בראשות ראש הממשלה לרכוש 17 מטוסים נוספים מסוג זה, בכך יגיע מספר מטוסי החמקן שיקבל חיל-האוויר ל-50. מטוס ה"אדיר" (F-35I) יביא עמו בשורות רבות לחיל-האוויר; הוא ייקח את החיל אל עבר הדור החמישי, יהווה קפיצת מדרגה משמעותית בפן המבצעי, ויכניס תפיסות חדשות גם בעולם הלוגיסטי וגם בעולם האימונים. בין השינויים נמנית תפיסת ההדרכה החדשה שגובשה בעקבות הגעתו של המטוס החמקן, ובמסגרתה יכנס לשימוש מאמן ה"אדיר", שיהיה לכלי משמעותי שבעזרתו יתרגלו הטייסים. בחיל מספרים כי השאיפה היא ש-50 אחוז משעות הטיסה ב"אדיר" יתבצעו עליו. 

בחודש האחרון הוכרז כי "אלביט מערכות" נבחרה על ידי חברת "לוקהיד מרטין" להפעיל את מרכז האימונים של המטוס שנבנה בימים אלה בבסיס נבטים, והיא תהיה אחראית על אחזקת המאמן ותפעולו מההיבט הטכני. "החברה תטען את המשימות בסימולטור, תקשר בין המאמנים השונים, תטפל בתקלות ותהיה בהשגחה מתמדת על פעילות הסימולטור", סיפר רס"ן מתן, מפקד מרכז הכשרת "אדיר".


ה"אדיר" יביא עמו קפיצת מדרגה משמעותית ויכניס תפיסות חדשות בעולם הלוגיסטי ובעולם האימונים | צילום: לוקהיד מרטין

מוכנים לטיסה הראשונה
המאמן מותאם לתפיסה של הדור החמישי של מטוסי הקרב, הן במבנהו והן באיומים שאותם הוא ידמה , ויהיה זהה לזה שנמצא במרכז ההכשרה העולמי בבסיס לוק שבאריזונה. הוא יכיל ארבעה סימולטורים מתקדמים, המסוגלים לבצע אימון מקושר זה עם זה, ובנוסף תהיה בו כיתת הדרכה שבה 12 מסכי מגע גדולים, אשר תשמש להדרכות פרונטליות. "הכיתה הייחודית תאפשר תרגול בזמן אמת, כך שהטייס יוכל להתנסות בטיסה תוך כדי השיעור", הסביר רס"ן מתן.

המאמן יוכל לדמות כל תרחיש אפשרי שעלול לקרות בזמן טיסה, יאפשר לאנשי צוות-האוויר להתאמן על מתארים מורכבים שהם אינם יכולים לתרגל באוויר ולהתמודד מול מצבי קיצון. "המאמן הטקטי יאפשר לנו לדמות את המשימה אפילו טוב יותר מטיסה אמיתית. הוא דומה מאד למטוס עצמו - כל המערכות בו זהות לאלו של ה'אדיר', והקסדה שאיתה יתאמנו הטייסים תדמה בצורה טובה מאד את הקסדה האמיתית והתצוגה שלה", אמר רס"ן מתן. "בנוסף, היות שמדינת ישראל היא מדינה קטנה ושטחי האימון מוגבלים, המאמן יאפשר לנו להתאמן בכל זירה ובכל צורת נוף".

המאמן, ממש כמו המטוס עצמו, בנוי בצורה חד-מושבית כך שאיש צוות-האוויר יושב בקוקפיט לבד כבר מהטיסה הראשונה. אנשי טייסת "נשר הזהב" יתחילו לטוס עליו במהלך שנת 2017, כאשר ההסבה המלאה הראשונה מיועדת לתחילת שנת 2018. "אחרי בערך 30 גיחות בסימולטור אנחנו מרגישים מוכנים לדבר האמיתי", הוא שיתף. "אני מרגיש מוכן להמריא עם המטוס לבד בזכות האימונים בסימולטור, יודע שאוכל לתפעל את המטוס בצורה מלאה וששום דבר לא יפתיע אותי".


"אני מרגיש מוכן להמריא עם המטוס לבד בזכות האימונים בסימולטור" | צילום: לוקהיד מרטין